[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Aeon, Adly, Barossa, E-ton, TGB, Tamoto osv...

Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Innlegg nybegynner » 14 Aug 2015, 07:47

Jeg er helt fersk i ATV-verdenen og kjøpte meg en Kymco KXR250 Sport i vår.
Denne har en tendens til å gå "eggeformet" det vil si det virker ikke som den drar jevnt hele tiden - motoren går normalt, virker som det er noe i drivlinjen ellers.
Var innom lokal forhandler, de anbefalte meg å bytte variatoreima, da de trodde at den kunne være sluret mye med slik at den var "bølgete"
Kjøpte ny reim og skiftet - ingen tegn til bedring....
Kan det være utslitt kjede....?

Det rare er at dette virker som om det "kommer og går" litt avhengig av om jeg kjører oppoverbakker eller på flate strekninger, eller nedoverbakker.
Triller den nedover uten særlig gasspådrag ruller den normalt, gir jeg gass hører man at den går og "lugger"... (noe som ikke tyder på urunde dekk heller...)

Veldig takknemlig for råd og tips, både om dette og andre erfaringer med denne type ATV..
nybegynner
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 14 Aug 2015, 07:36
Stolt fører av:

Re: Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Innlegg Håkon » 15 Aug 2015, 17:20

Jeg har mer tro på at det er variatoren din som trenger en overhaling enn noe annet.

Nå har ikke jeg sett inni så mange variatorer at det gjør noe, men jeg ville begynt med å åpne variatoren og gi den en ordentlig vask hvis det er mye skitt der. Deretter ville jeg sett og kjent etter deler som er defekt, har synlig slitasje, eller slark som virker unormal.

Sjekk om variatoren skal være satt inn med fett eller ikke. Ta gjerne bilder av ting før du demonterer, og hvis du syns noe er vanskelig, skriv opp hvordan du demonterte så er det lettere å huske når det skal sammen igjen. Sortere skruene/deler er også lurt.

Dekk, kjede og reim ville heller gitt deg vibrasjoner slik jeg forstår det.
Håkon
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 26 Jul 2015, 11:29
Stolt fører av:

Re: Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Innlegg nybegynner » 17 Aug 2015, 12:58

Spurte på lokalt verksted, de mente det var variator-reima som var bølgete (at den kunne ha stått og sluret, og ikke stått i nøytral på tomgang).
Ny reim ble kjøpt, variator ble blåst ren med trykkluft og det samme med "Clutch" og "clutchklokke" (motsatt del av variator, som drives av variator-reima).
Merket ingen som helst forskjell...

Oppdaget nå i helga at det hadde falt ut O-ringer fra kjedet - så kjedebytte er nok aktuelt uansett er jeg redd...
nybegynner
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 14 Aug 2015, 07:36
Stolt fører av:

Re: Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Innlegg Håkon » 17 Aug 2015, 13:55

Ok, forstår at variatoren din har en annen oppbygning enn den jeg har erfaring med, og at derfor variatorreimen fungerer litt annerledes enn hvordan jeg kjenner til.

Mulig dette blir litt amatørforklaring.
Slik jeg har forstått er det noen ruller inni vaiatorklokken, som blir slynget ut etterhvert som farten på variatoren øker. Det er denne delen som gjør at atven kan ha samme turtall, men økende fart.
Jeg ser for meg at dersom denne delen har noen defekter eller ikke fungerer som den skal, så kan sånne symptomer som du har oppstå.
Håkon
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 26 Jul 2015, 11:29
Stolt fører av:

Re: Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Innlegg smaug » 17 Aug 2015, 19:10

Alle variatorer fungerer likt. Det er alltid to variatorer som jobber sammen. Primær som står fast i motoren og sekundær som står fast i drivaksel/girkasse. Primæren er alltid turtall-sensitiv og sekundæren er kraftsensitiv. Når kalibreringen mellom disse to ikke er korrekt vil man få all mulig slags knot. For meg så høres det ut som sluring. Hvis reima er slitt hakk i(som antydet av forhandler) som slett ikke er uvanlig vil man få en sterk vibrasjon som bare øker i frekvens ved turtall. Sluring kan komme av at sekundæren er slitt/defekt, vanligvis en slitt eller knekt fjær men skadet helix eller glideknaster/ruller kan også være problemet. Fiksen er relativt billig og enkelt de fleste gangene. Sliten primær kan også være problemet og da vektarmer som kanskje står fast eller slitne foringer som gjør at skiven ikke beveger seg fritt slik at klemkraften mot reimen blir for liten som igjen fører til sluring. Sluring er fiende nr 1 på en CVT system.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Innlegg nybegynner » 18 Aug 2015, 09:04

Takk for tilbakemeldinger, veldig bra :-)

Ser for meg å bytte de rullene i variatoren, jeg målte de da jeg hadde den oppe, og fant at de var innenfor minstemål iht manualen ennå.
Koster nesten ingenting å bytte de - så det er jo absolutt forsøket verdt.
Tar en grundig inspeksjon av fjærer samtidig.
Bremserens er greit å bruke til å rengjøre med vil jeg tro?
nybegynner
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 14 Aug 2015, 07:36
Stolt fører av:

Re: Ujevnt drag i en Kymco KXR250 Sport

Innlegg smaug » 24 Aug 2015, 10:00

Bremserens kan være døden, vanligvis skal man bruke petroleum baserte greier og ikke ting basert på aceton osv.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til Andre merker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester