[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Cf moto 500,Bra kjøp?

Cf moto 500,Bra kjøp?

Aeon, Adly, Barossa, E-ton, TGB, Tamoto osv...

Cf moto 500,Bra kjøp?

Innlegg lancerV6 » 03 Jan 2010, 15:51

Som topic sier,er dette en grei sykkel? Vurdere og kjøp atv. Vil ha 4x4 pga hyttebruk og kansje brøyting av innkjørselen hjemme.
Trenger kun en atv som duger til lett kjøring,driver ikke gård å skal ikke bestige galdøpiggen med den.
Kommer til å bli brukt mest på vei,å litt i skog. Kommer aldri til å legge 100000+ i atv så trenger ikke å høre:kjøp polaris osv.
Noen som har erfaring med feks cfmoto 500 eller andre "billig"merker. Hvilket merke ville dere anbefalt?
Bor i Trondheim,så kan være greit med ett merke som selges i nærheten kansje?
Håper noen har noen vettuge tips å råd å komme med [oh yes]
lancerV6
50ccm
 
Innlegg: 1
Registrert: 15 Mar 2008, 22:43

Re: Cf moto 500,Bra kjøp?

Innlegg smaug » 03 Jan 2010, 16:46

Ut fra prisen på en sånn så synes jeg ikke de er så billig. Er jo bare snakk om noen tusenlapper i forskjell på en slik og en Outlander 400.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Cf moto 500,Bra kjøp?

Innlegg magnetmannen » 16 Jan 2010, 03:29

jeg har en access og det var visse ting med den som var uventet, for eksempel at det ikke var twincam på motorn , eller insprøytning. og ikke noe oljefilter, noe som gjør at jeg må bytte olje hver 3 måned. skjekk slike ting, innsprøytningsmotorer går som regel bedre på vinteren. med det sagt, atven min starter som et skudd så lenge jeg lader den litt av og til nå på vintern, så kvaliten på disse merkene er ikke så værst.

lakken på ramma virker også litt svak , i og med at steder der kabler tar borti ramma blir malinga gnidd vekk.

cf moto 500 er en fet atv, særlig de lange.
Access 300 Sport.
magnetmannen
400ccm
 
Innlegg: 104
Registrert: 02 Mai 2009, 18:50

Re: Cf moto 500,Bra kjøp?

Innlegg smaug » 16 Jan 2010, 08:23

Twincam vet jeg ikke om noen som har og er ikke noe mål i seg selv å ha. Innsprøytning er enda ikke supervanlig på de mindre motorene selv om det blir mindre og mindre av de. At det ikke er oljefilter på motoren var rart ja, men oljeskift hver 3. mnd er jo ikke så værst. Skifter nok oftere olje jeg.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Cf moto 500,Bra kjøp?

Innlegg magnetmannen » 18 Jan 2010, 16:16

sykler som har twincam er raptor og slike sykler, vet at access 450 er twincam. grunner for twincam er bedre toppytelse, lavere drivstoffforbruk, mere hester ut.
Access 300 Sport.
magnetmannen
400ccm
 
Innlegg: 104
Registrert: 02 Mai 2009, 18:50

Re: Cf moto 500,Bra kjøp?

Innlegg smaug » 18 Jan 2010, 16:49

Nei det er nok en sterk forenkling av hvorfor twincam blir brukt. Som oftest så kan en motor med sohc(enkel overliggende kam) lages litt mer kompakt enn en motor med dohc(dobbel overliggende kam) siden to kammer rett og slett tar litt mer plass fordi man må ha plass til kamdrevet enten begge to er drevet av et enkelt kjede eller den andre kammen er drevet av gir via den første kammen som er kjededrevet(eller tannbelte for den saks skyld). En dohc motor har den egenskapen at den lettere ungår ventilklapping ved høyere turtall siden den ikke trenger vippearmer og kan ha stivere fjærer pga direkte kontakt med ventilene. Går ikke motoren på så høyt turtall så er det ikke noe behov for doble kammer, det gjør bare motoren tyngere og vedlikeholdet vanskeligere ved justering av ventiler. Til det tiltenkte bruket disse motorene blir brukt til så er nok valget av sohc ganske så optimalt.

Drivstoff forbruk har ingenting med dobbel eller enkel kam å gjøre. Jeg tror du kanskje tenker på 2 eller 4 ventiler pr sylinder. Jeg tror alle motorer i dag er 4 ventilers, i allefall alle Rotax motorer er det.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Cf moto 500,Bra kjøp?

Innlegg magnetmannen » 19 Jan 2010, 19:46

hvordan får du 4 ventiler uten twincam???
Access 300 Sport.
magnetmannen
400ccm
 
Innlegg: 104
Registrert: 02 Mai 2009, 18:50

Re: Cf moto 500,Bra kjøp?

Innlegg smaug » 19 Jan 2010, 22:20

Det er veldig enkelt. Kammen står gjerne i midten også er vippearmene plassert på hver side og rir på den enkle kammen. Har du doble overliggende kammer så er fordelen at styringen av ventilene er mer direkte og det er mindre ting som kan gå gærnt. Da ligger kammen mer eller mindre rett over hver sett med ventiler(to og to men på noen Yamaha motorer to og tre).
Bilde
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til Andre merker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester