Har tatt en test av Maxxis Goldspeed veidekk ute i naturen.
Vær : Regn.
Føre: Gjørme, vann, jord, gress, mose, grov stein, elver.
Hadde langt fra tenkt på å kjøre ut i skogen med slike dekk men så fikk jeg et oppdrag om å hente en hjort.
På fast underlag så gikk det noenlunde greit med å komme frem, men i gjørme pakket dekkene seg endel. Var faktisk bedre der der var mye vann da vannet tynnet ut gjørmen og vasket dekkmønsteret rent.
Et sted der var det en stigning på endel bratte grader og samtidig helling sidelengs , i denne kneiken lå det en del stor stein, såpass stor at Polarisen ble hengene litt på understellet.
Hadde tenkt på å gi opp men fant ut å flytte litt på steinene og så gjøre et siste forsøk. Steinene var ca. 40 cm, høye og en meter lange og 20-40 cm brede, ganske rettskårne.
Det fine med Sportsman er at man kan krypekjøre og dermed ha full kontroll siden man har det flotte firhjulstrekket med limited slip differensial ... da klarte jeg å klatre over 5 slike store steiner. Egentlig helt utrol når man tenker på dekkvalg.
PÅ tilbake veien hadde jeg en hel Hjort baki kassen på X2èn..... noe som fungerte helt fint for Polaris Sportsman X2 er såpass kraftig arbeidsmaskin at man ikke merker at det er en hel Hjort bakpå,,.... bokstavelig talt.
Tyngde punktet kommer over og fremfor bakakslingen og dermed slipper man at atv vil løfte fremhjulen.
Fikk testet ADC systemet skikkelig også. Siden Maxxis dekkene er ganske harde og glatte i slikt terreng så fikk man virkelig se hvro bra ADC systemet egentlig er.
Da jeg skulle klatre nedove de store steinene med en hel Hjort bakpå så hadde man veldig god kontroll med ADC sytemet..... fikk en seilig da jeg gled av den siste store steinen og under den var det veldig bratt med blanding av sand , glatte våte steiner og gjørme.... i ADC modus så hentet Polarisen seg skikkelig inn igjen.
Må nevne at endel av denne kjøringen foregikk ned hyller i fjellveggen der det på utsiden var opptil 15-20 meter rett ned og det var noen ganger bare 20-40 cm å gå på mot kanten.
Derfor er ADC meget bra å ha i spesielt vanskelig terreng og med lass eller utslitte / uegnede dekk.
Til dere som ikke kjenner meg så kan jeg nevne at jeg har skikkelig rå terreng dekk . Men siden jeg skal ut å kjøre flere mil på vei i snart så måtte jeg legge om til veidekkene fra Maxxis.