Vil man i fremtiden få lov til å bruke orginal lyktene på Polaris Slik at Italienerene ikke kutter i stykker det vanntette rommet fremme på Sportsman?
1.6
Ikke E-/e-merkede lykter for bil og to- og trehjulede motorvogner
I 2003 ble det med bakgrunn i politiske føringer gitt dispensasjon fra kjøretøyforskriftens krav om at lykter for nær- og fjernlys for bil skal være E- eller e- merkede. Dette innebar at lykter for nær- og fjernlys som tilfredsstilte Federal/Canada Motor Vehicle Safety Standard No.108 også skulle aksepteres.
Det har imidlertid ikke blitt forskriftsfestet at lykter for nær- og fjernlys som tilfredsstiller de amerikanske og kanadiske standardene er godkjente for bruk på biler i Norge. Vi foreslår derfor at disse standardene blir ført inn i kjøretøyforskriften som alternative standarder til direktivene i § 28-1 nr. 2, på samme måte som ECE- regulativene.
Dispensasjonen som ble gitt i 2003 omfattet kun bil, og ikke to- og trehjulede motorvogner. Vegdirektoratet ser imidlertid ikke noen grunn til at det skal stilles ulike krav til lyktene for to- og trehjulede motorvogner og for biler. I og med at Federal/Canada Motor Vehicle Safety Standard no. 108 gjelder både for bil og to- og trehjulede motorvogner, foreslår vi at disse to standardene tas inn i kjøretøyforskriften som alternativt kravnivå for begge kjøretøygruppene. Ved å få like krav på dette området vil det bli enklere både for publikum og godkjenningsmyndigheten å forholde seg til regelverket.
For både bil og to- og trehjulede motorvogner er det i kjøretøyforskriften gitt åpning for at lykter for markeringslys bak (baklys), retningslys bak og stopplys kan være merket i henhold til FMVSS/CMVSS eller SAE-standarder. Når man i tillegg får inn at lykter for nær- og fjernlys kan være merket i henhold til FMVSS/CMVSS No. 108, vil det være brukervennlig å få listet opp lyktene de alternative standardene gjelder for på en oversiktlig måte. Derfor har vi i vedlegget med de foreslåtte forskriftsendringene satt opp en tabell som viser hvilken merking lyktene skal ha, og hvilke standarder som gjelder for de ulike lyktetypene. Dette er gjort på samme måte som for EU-direktivene og ECE-regulativene.
Følgelig foreslår vi at Federal/Canada Motor Vehicle Safety Standard 108 føres inn som alternativ standard for lykter for nær- og fjernlys under kjøretøyforskriften § 28-1 nr. 3 for bil, og under § 28-2 nr. 4 for to- og trehjulede motorvogner. Videre forslår vi at disse lyktene samt de øvrige lyktene som tillates å være godkjent etter alternative standarder utover ECE-regulativer, listes opp i tabellform.