Erfaringer med utstyr..

Her kan du lette på trykket om hva som helst...

Erfaringer med utstyr..

Innlegg falken » 05 Okt 2009, 15:25

Hei..

Trenger litt input om hjelmer og div..

tenkte jeg skulle kjøpe denne

er denne grei og kjøre med... hele året ?? eller bør jeg kjøpe helhjelm ?

Skal kjøpe xenonkit men er usikker på hvilken type ? noen anbefalinger... tenker på om hvilken sokel og varme i lyst (6000k)

lurer på om den orginale kassa bak har plass til hjelm og om det kanskje lønner seg og kjøpe denne i sverige ?

Takk på for hånd

Falken
Tom Helge Falk Green
CanAm Outlander 800 MAX XT
Bilde
falken
50ccm

Re: Erfaringer med utstyr..

Innlegg smaug » 05 Okt 2009, 18:08

Jeg vil anbefale deg å kjøpe helhjelm, i allefall til helårsbruk. Jeg kjører selv med en sno-cross hjelm som jeg bruker om vinteren som snøscooterhjelm i tillegg men jeg føler at en helhjelm både er sikrere og mer komfortabel til ATV bruk enn en crosshjelm. Hvor rart det enn høres ut som bråker faktisk en ATV mer enn en snøscooter når man kjører pluss alt det andre rundt deg som også bråker. En moderne helhjelm(kjøp så dyr du har råd til) veier ikke så mange grammene mer enn en crosshjelm(min veier 1250 gram veid på brevvekt i størrelse XL). En Schuberth R1(og den har solvisir i tillegg) veier rundt 1600 gram i samme størrelse.

Jeg anbefaler deg også å prøve hjelmen først. En hjelm som ikke passer kan være så dyr den bare vil men den vil fortsatt ikke være så sikker som en skikkelig billighjelm som sitter som støpt. Bare du kan svare på om en hjelm er grei eller ikke. En hjelm skal ikke bare være "grei", den skal være skikkelig god og din beste venn gjennom mange år. Jeg bruker enda min sno-cross hjelm selv om den nå er 14 år gammel, bare fordi den passer så vannvittig godt og er pent behandlet.

Xenon ja...Anbefaler deg settet fra (hvis du har outlander). Kvaliteten er skikkelig god(har det på bilen min og den er dyppet i søla maaaange ganger og har også fylt lyktene med vann mens lysene var på og det gikk fint) og av de pærene som selges, så gir dette settet best lysbilde som jeg har sett. 4300K gir mest lys, ca 20-30% mer lys enn 6000K faktisk men mange opplever 6000K som bedre fordi det spekteret lyser veimarkeringer og skilt mer opp. Jeg er mer "old school" og liker at lyset er hvitt så jeg har 35W bixenon og 3x 50W i ekstralysene i 4300K på bilen og det lyser fantastisk godt opp sammen med NBB lampene. Sitter i tenkeboksen for å finne ut av hva jeg skal ha på outtyen.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg MaxMekker » 05 Okt 2009, 18:27

Runar Holm

Harley Davidson Ultra Glide Classic
MaxMekker
Tusenkunstner

Innlegg smaug » 05 Okt 2009, 19:44

Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg falken » 06 Okt 2009, 20:18

Hei....

Så blir det helhjelm....

Hva med boksen bak... evt. front bag ?

men xenonkit trenger jeg litt mere info ?

Falken
Tom Helge Falk Green
Bilde
falken
50ccm

Innlegg liadammen » 06 Okt 2009, 20:35

Rune Nilsen
Polaris RZR XP 900

Bilde
liadammen
ATV Sjef

Stolt fører av:

Innlegg falken » 07 Okt 2009, 15:46

Hei

Har kjøpt meg Can am 800 max xt...

er det andre tingen dere har montert eller utførte mods... savner litt step by step... gjerne med bilder
Tom Helge Falk Green
Bilde
falken
50ccm

Innlegg smaug » 07 Okt 2009, 15:59

Tja, jeg har satt på eksosbandasje på hele eksosanlegget for at det ikke skal være så varmt ved venstre bein. Det som kommer med tiden er LED lys bak dvs bytte ut de runde refleksene og blinkelysene med LED hvor alt er i et. Da er også planen at baklyset i midten kun skal være bremselys. Blinkelysene foran blir også byttet ut med LED. Bi-xenon i hovedlysene og PIAA 510 SMR ekstralys med xenon kommer nok også. Er også litt sugen på å få tak i Renegade felger og få de bygget om av OMF til beadlock men jeg har ikke riktig bestemt meg for hvilket hjulopplegg jeg skal ha i framtiden.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Eksosbandasje er en temmelig rett fram afære. Bare skru vekk hele anlegget og det som måtte være i veien for å komme til. Jeg brukte en type som ikke skal ligge i bløtt før bruk.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg shortcut » 07 Okt 2009, 16:29

Så flott ut det smaug
Men så lurer jeg på ett par ting.
Hvor lenge har du kjørt med dette ?
Hvorfor demontere for og bandasjere? Ha selv bandasjert noen Outlandere, og jeg bandasjerer mens alt står på.
Hva skjer på det "nakene" partiet ditt (rørskjøten). Tror temperaturen på dette åpne partiet kommer til og stige en del, noe som kan forårsake smelting av plastdeksel.

Jeg pleier og ta av deksel og fjører hele veien (ikke klemme hvis det er det i skjøten under setet), men lar alle rør sitte. Deretter bandasjerer jeg fra fremmre, og litt innpå skjøten der bakre kommer innpå.
Etter dette begynner jeg på bakre og overlapper slutten på første og går hele veien bakover til lyddemper. Monterer alle deksler og fjører etterpå. Dette gir en 100% tett utførelse helt til lyddemper.

Bare ett forslag :cool:

Brukerens avatar
shortcut
Skolegutt

Stolt fører av:

Innlegg smaug » 07 Okt 2009, 17:07

Dette er en type bandasje som har lim på og som, når det blir varmt, brenner seg fast. Må man komme til noe av en eller annen grunn kan ikke denne typen bandasje taes bort for så å montere igjen. Da er den ødelagt og jeg liker å ha muligheten til å demontere noe ved evt problemer. Kan nesten ikke skjønne hvordan du klarer å bandasjere et sånt eksosanlegg(der har jeg nok noe å lære), særlig rett etter toppene fordi der er det jo grisetrangt... Ja foresten så har jeg montert på det orginale skjoldet som er på over CVT dekselet og det dekselet blir ikke noe særlig varm lengere siden den ikke har noe direkte kontakt med metallet på eksoen. Har vurdert å bandasjere under fjærene men av litt erfaring så har det en tendens til å vibrere rundt fjærene slik at det blir stygt etter en stund.

Har kjørt med dette i snart to uker og alt ser like strøkent ut enda. Har brukt syrefaste strips i endene(ikke plaststrips som på bildet) og festet CVT varmeskjoldet med rustfrie slangeklemmer. Skal ta bilde med thermokamera for å være sikker på at ikke det blir greisevarmt.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg shortcut » 07 Okt 2009, 17:19

Brukerens avatar
shortcut
Skolegutt

Stolt fører av:

Innlegg smaug » 07 Okt 2009, 19:09

Yes I can-am

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg shortcut » 07 Okt 2009, 20:15

Kult. :gliis
Hvor lenge har denne gått når du tok bilder ?

Siden du har ett slikt thermokamera....... Kansje du ved en anledning kunne skyte de samme bildene på en 650 uten bandasje, under like forhold (tid og utetemp)?

Brukerens avatar
shortcut
Skolegutt

Stolt fører av:

Innlegg smaug » 07 Okt 2009, 20:41

Der hadde jeg kjørt ca en mil litt små hardt så gikk den på tomgang et lite minutt mens jeg hentet ut kameraet. Pajlabb har jo også en 650 så det skulle jo være muligheter til å sammenligne der. Jeg merker selv stor forskjell på varmen på venstre ben. Var litt ubehagelig før å kjøre sakte men nå merker jeg ingenting til det lengere. Svogeren min som jeg har fått den bandasjen fra, kan også lage en "jakke" eller hva han nå kaller det for, altså en slik foret greie laget i et eller annet superduperstoff som kan ligge på utsiden av skjøten hvor fjærene er og da er den avtagbar. Holdes på plass enten av et glidelås i rustfritt stål eller en pianotråd alt etter som. Har ikke helt enda sett noe behov for det så jeg har ikke giddet å mase noe mer om det.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Gå til Generell prat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 3 gjester