Restriksjoner i vognkortet

Her kan du lette på trykket om hva som helst...

Restriksjoner i vognkortet

Innlegg Fjellsamen » 26 Okt 2009, 12:33

Hei, er det normalt at det står "Maks konstruktiv hastighet 65 KM/H" i vognkortet for ATV registrert som motorsykkel med 4 hjul?

Kan det være Statens Vegvesen har gjort feil når de har utstedt vognkortet?
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg bussemannen » 26 Okt 2009, 13:07

På en del nyere ATVer setter de maks konstruktiv hastighet. På min står det 77Km/h
Marius H. Pedersen
Can-Am Outlander 800R LTD
Brukerens avatar
bussemannen
450R
 
Innlegg: 240
Registrert: 16 Jun 2009, 21:49
Bosted: Son
Stolt fører av:

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg Fjellsamen » 26 Okt 2009, 13:14

Synes det var merkelige greier, såvidt jeg har fått med meg kan man registrere inntil 15 kw effekt på klassifiseringen "620 motorsykkel med 4 hjul", i vognkortet mitt står det 9,1 kw effekt.

Burde det ikke stått 15 kw, 80km/h hastighetsbegrensning? Det var såvidt jeg skjønte 15kw på maskinen da den var godkjent.

Er det butikken som har oppgitt feil type for å spare et par tusenlapper på avgifter?

Jeg vil jo naturligvis ikke ha begrensning på 65 km/t stående i vognkortet dersom politiet stopper meg og kicker på at jeg har kjørt i f.eks. 80 km/t i en 80-sone, kanskje jeg burde krangle med butikken om dette?
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg smaug » 26 Okt 2009, 14:07

Det er ikke opp til butikken å bestemme konstruktiv hastighet. Min er oppgitt til 77 km/t. Denne hastigheten blir målt med en person på en rett strekning med orginale hjul når sykkelen er blombert og blir da ført opp som en del av typegodkjenningen. Jeg tror ikke du skal bekymre deg så voldtsom for å bli stoppet. Er vel noen tråder på dette allerede men konklusjonen er vel at kjører du i 80kmt i en 80-sone så er alle happy.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg cody » 26 Okt 2009, 14:09

Real men smell`s like diesel
cody
450R
 
Innlegg: 203
Registrert: 21 Aug 2008, 22:10
Bosted: Råde
Stolt fører av:

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg Rohnny » 26 Okt 2009, 18:42

Mvh Rohnny

Kjører MC på 2 hjul.
Brukerens avatar
Rohnny
ATV Touring
 
Innlegg: 1683
Registrert: 24 Jul 2007, 15:07
Bosted: Bamble
Stolt fører av:

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg E.F.I » 27 Okt 2009, 00:40

På sikt så vil nok den konstruktive hastigheten bli senket gradvis ned mot samme hastighet som på traktor.... byråkratens våte drøm i et nøttekskall,.... MC avgifter men effekt begrensning som får det til å bli sært og sykt.

I mitt vognkort står det også 77 Km/t.... spurte Politiet hva de synes, de bare ristet på hodet for de 3 km/t i manko.

Det at noen har fått 65 Km/t skjønner jeg jo også utifra kjøregenskaper på endel maskiner.

Leste for en tid tilbake at Cectek veimodellene antagelig kom til å fp en konstruktiv hastighet på 130 Km/t og at det kom til å bli Tyskland som fikk dette igjennom først.

Nå er jeg ikke helt oppdatert på status i den saken.

Er det noen Cectek eiere her ?

Lazareth Quadène med Yamaha R1 motorer får man jo skilt på... hvordan er det med hastighet og effekt der ?

Får man en EU godkjenning på Quad, effekt og hastighet som er høyere så blir jo det også regelen her i landet.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg smaug » 27 Okt 2009, 07:35

Hva med E-ATV'ene da?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg E.F.I » 27 Okt 2009, 08:37

Det er jeg usikker på Smaug.

Ta Polaris X2 som et eksempel.
Hadde en 500 2007 modell>> ingen konstruktiv hastighet i vognkortet.
X 2 500 2008 modell >>> Max 65 Km/t
X 2 800 2008 modell >>> Max 77 Km/t

Det er kun motoren som er forskjellig.
De blir ellers levert dønn like med tanke på ramme, hjuloppsett,bremser etc.

Er en 500 mer utrygg på veien enn en 800 ?
Som MC så skal det uavhengig av motorvolum være samme antall KW /Hk på motorene. 500 har litt lavere utveksling enn 800.


Something is rotten in Denmark.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: Restriksjoner i vognkortet

Innlegg gautep » 29 Okt 2009, 21:42

Cectek Quadrift og Estoc, veimodellene, er godkjent uten plombering i tyskland pga høy stabilitet.
Men jeg mener de hadde konstruktiv hastighet på 120 kmt.
500 motoren de bruker har 42 hk og variatorsystem fra BRP, så toppfarten er nok rundt 120 orginalt...
En får jo turbo til disse, så det er nok grunnet trimming at de har fått hastighetsbegrensning.
Lazareth modellene havner i samme klasse som spyder.

Enkelte ATVer har begrensning i forhold til hva de orginale dekkene er godkjent for(se innlegg av smaug). Måten det blir stemplett i vognkortet tyder på at biltilsynet ikke bryr seg om betydningen av reglene, så lenge de kan bli fort ferdig med jobben..... Ikke alle som vil bruke ballongdekk med lavt lufttrykk på veien, men vi pålegges idiotien selv om vi oppgraderer sikkerheten på kjøretøyet [hæ]
Hvilke andre regler som spiller inn skal ikke jeg utale meg om før jeg lærer dem [jau jau]
Hey ho! Mud and snow:)
Bilde
gautep
800EFI
 
Innlegg: 599
Registrert: 09 Feb 2008, 22:31
Bosted: Sarpsborg
Stolt fører av:


Gå til Generell prat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron