Er litt usikker på hva du prøver å komme fram til nå men for å ta det enkelt. Summit, RMK og MC modellene til AC var og er bakkemaskiner. Bakkemaskiner var og er maskiner med veldig veldig grovt belte, smalere mellom skiene og
ikke sammenkoblet understell.
Dempere var gjerne av mer vanlig oljedempertype eller noen enkle og greie gassdempere alt ettersom. De var i sin tid ekstreme bakkemaskiner, nå er ikke de gamle bakkemaskinene så ekstrem lenger i forhold til dagens modeller men sånn er det jo gjerne med utviklingen.
Så skjedde det noe nytt. Renegade kom og den var satt opp på en annen måte(rent teknisk var det jo samme maskinen som Summit foruten visse forkjeller) med råere dempere(vårmodellen fikk "clicker" dempere ellers hadde den HPG), sammenkoblet understell(SC-10 III), høyt styre + sikkert litt mer jeg ikke husker lengere i farten. AC kom etter hvert med Sno Pro, Polaris kom senere med Switchback. Greia med alle disse back country, free ride, off piste eller hva man nå liker å kalle den typen maskiner for, er at de er veldig "race" inspirert. Det må være clicker dempere, laaaaang fjæringsvei, gjerne litt hardt satt opp til store hopp, høyt styre, medium langt belte(alle har rundt 345cm og merk at det var så langt belte bakkemaskinene hadde i starten) og medium grovt belte(sett med dagens øyner, i "gamle dager" var 38mm psyko grovt), sammenkoblet understell, gjerne justerbar sporbredde(normalt bredt eller smalt) og sist men ikke minst, de skal se skikkelig hårete ut. Kort og godt så ser de tilnærmet ferdig stylet ut.
Bakkemaskiner er som nevnt enda mer spesialisert for nettopp bakkekjøring med godt over 4m langt belte,
ikke sammenkoblet understell, ekstremt grovt mønster(er vel oppi nesten 70mm kamhøyde for tiden), mye lavere giring, veldig minimalistisk i instrumentering og er den skikkelig rå så er det ikke mulighet for dobbelsal.
Så er det sportsmaskinene som er det nærmeste man kommer til de gamle lake runnerene, med kort belte men likevel rimelig fett satt opp ellers. De skikkelige grommaskinene som Thundercat, Storm/Edge 800 og Mach Z er borte(Mach Z hadde en liten renesanse ned 1000SDI motoren men den ble for dyr å lage med for få solgte så den ble borte igjen etter 3 år). Merk at jeg ikke har tatt med Lynx og Yamaha fordi det var relativt få av de i min omgangskrets så utviklingen der er jeg ikke så sterk på. Jeg skal ikke vedde livet mitt på det men jeg spår at Mach Z kommer tilbake, da med 1200 4-tec og turbo.
Når man ser tilbake så ser man at de forskjellige produsentene nesten har snudd hver en stein for å krysse og mikse for å lage en spesialmodell som skal være så "ferdig" som mulig fra butikk. Før var det ikke sånn i det hele tatt. Orginale dempere var vanligvis bare å kaste i søppla(mine varte vel i en uke elns), belte var helt ubrukelig og dysing og clutching var mer eller mindre påkrevet. Det litt unike med F2000 chassiet til Ski-Doo som også var deres første rene alu chassiset, var at selv om det var en muskelmaskin(aka Lake runner) så fungerte de meget godt i skogen(og det gjør de fortsatt) og til vanlig bruk. Dette var ikke vanlig da, det normale var at man måtte ligge i 100 og helvete for å få kjøling nok og fartsmaskiner var på den tiden elendig i snøen. F2000 chassiet var helt anderledes siden den fungerte helt utmerket både på og utenfor løypa. Mach Z kom også med flat-slide forgassere(3 stk Mikuni TM-38) og trippel piper og disse forgasserene er kjent for å fungere i et meget variert temperaturområde derfor var det sjelden behov for å dyse om ved plutselig mildvær og den "boblet" aldri ved saktekjøring. Mye av æren for denne utrolige kjørbarheten må man nesten gi til TRA variatoren som har vært nærmest uslåelig i mer eller mindre 20 år nå.
Til gkjernaas tror jeg rett og slett jeg kan si at du kjenner ikke noe særlig godt til disse maskinene du liker å kalle for blyklumper. De tar både svinger godt og holder seg godt på løypene samt er meget dugende i skauen i løssnø(særlig LT, MC og SKS modellene). Husk at en gammel Mach Z 800 med 150 gamp faktisk ikke veier mer enn en moderne Yamaha 4-takter med 130 gamp.... Det som er litt synd men også veldig bra er at dette er noe de fleste som hopper på motetoget tror og mener. Synd fordi det hadde vært morro å se en videreutvikling på denne fronten også, men bra fordi det er flust med slike modeller på markedet nå til en billig penge(en Mach Z 1000 X SDI med 170gamp går for ca 70-75000 med skilt nå om dagen, løp å kjøp sier nå jeg!).
Jeg er redd for at innsprut er langt fra alt man trenger å holde tungen i rett munn for. Dagens motorer har TPS sensorer, elektronisk styrte eksosventiler, anti knock sensor, eksostemp sensor, 3D tenning, startsperre og sikkert enda mer jeg ikke er klar over engang. Hvorfor er det sånn? Jo fordi det er et krav om at for å kjøre i bla Yellowstone området så skal også snøscootere klare visse miljøkrav og Ski-Doo er vel den eneste som har en forgassermodell som faktisk holder denne strenge standarden(EPA Stage 1 kom i 2005/6). Mulig det har kommer flere som gjør det nå men de var i allefall lenge en stund den eneste og det selv om de kom med SDI motoren også. En av de råeste motorene, som feks Rotax 800 PowerTek har forgassere men forgasserene(2 stk selvsagt) er styrt av en elektronisk modul som heter DPM(Digital power managment husker jeg ikke feil). Denne igjen blir styrt av en ECU som også styrer RAVE ventilene osv ja dere skjønner tegningen. Dagens 2-taktere er ikke hva det engang var...på godt og vondt. Nå ser ikke jeg på dette som noe direkte ufordel men for en som bare skal kjøre i blandt og som ikke holder til i nærhetene av en forhandler som driver med dette noe særlig, så kan det fort bli problematisk.
Derfor en modell fra slutten av 90 tallet ville være en kjempe maskin for de fleste som vil prøve seg som snøscooter eier. Liker man det så er det ingenting i veien for å handler noe enda mer moderne og evt kjøpe en mer spesialisert modell for den kjøringen man har lyst til å drive på med. For å komme tilbake til hva denne diskusjonen egentlig startet med. Litt morro på vinteren så ville jeg ha gjort følgende.
nr1. Drit i belter til ATV
nr2. Kjøp en billig og sprek snøscooter. Alt over 100hk(600cc) er sprekt nok for de fleste, Det Koster 20-35K for noe fint! Merke er ikke viktig men Rotax er best hehe
nr3. Kjøp kjøreutstyr gjerne en Tek-vest eller tilsvarende. Hjelm er et must, det samme er en skikkelig bukse(Norrøna skallbukse el tilsvarende fungerer utmerket med noe skikkelig greier under). Snowboard sko fungerer fint som kjøresko.
nr4. Lær å kjør denne modellen. Du kommer til å tryne å rulle litt så vær forberedt på litt handling fra ebay. Før sa vi at en rull kostet 1000 spenn
nr5. Hvis dette ga mersmak. Kjøp en nyere mer moderne maskin med få km, den du kjøpte først er nå sannsynligvis såpass herpet...Kjøp gjerne fra en forhandler, og få dem til å ta en liten service/sjekk på den
nr6. Kjør masse. Over 2000km i året er relativt mye, i ATV verden er det ingenting...LYKKE TIL!