[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - hjelp til valg av ATV for leking i skogen

hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Her kan du lette på trykket om hva som helst...

hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg Håkon » 26 Jul 2015, 11:41

Jeg prøvde å finne en tråd som tar opp spørsmålene mine, men det var ikke så lett som jeg håpet. Derfor denne tråden..


Interessen for å kjøpe en ATV for leking i skogen er relativt stor for øyeblikket, men jeg har egentlig ingen andre bruksområder enn leking i skogen og noe snøbrøyting..
Skal ikke skryte på meg noen erfaringer utover en 10minutters tur med litt klatring i skogen på en polaris 500 EFI, og syns det var utrolig gøy.

Det jeg sånnsett er ute etter, er en ATV med best mulig fremkommelighet og holdbarhet.
To bekjente har hver sin polaris 500EFI, men jeg ønsker flere innspill enn deres siden de er høyst subjektive..

Budskjettet er 45-60. Jeg har ikke traktorlappen, så det bør bli en MC-registrert sak.

Så spørsmålet er, hvilken ATV skal jeg velge? Hvilke modeller har/har ikke nødvendige sperrer osv?
Burde jeg hatt noe beskyttelsesdeksler etc. for å ikke ødelegge noe? Jeg er flink til å bruke ting hardt, så jeg forutsetter at det kan bli en velt eller tre..

Andre tips mottas med takk! :D
Håkon
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 26 Jul 2015, 11:29
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg Håkon » 28 Jul 2015, 18:08

Jeg ser behovet for å konkretisere spørsmålene litt..

Har jeg forstått rett dersom polaris har der beste 4hjulssystemet?
Honda er mest slitesterk (med polaris på en god nummer 2)
Canam er mest lettkjørt i skogen
Håkon
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 26 Jul 2015, 11:29
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg smaug » 31 Jul 2015, 13:36

Jeg vil påstå at Honda og Can Am er mest driftsikker, i klassen sporty arbeidsmodeller er Can Am klart mest driftsikker og da tenker jeg på alt fra det elektriske til mekaniske. Polaris er dårlig på det elektriske, typisk amerikansk vil jeg si. Can Am krever mye mindre vedlikehold enn en tilsvarende Polaris. Honda er skuddsikker men de er trauste og tunge. På en øy med dårlig forhandlernettverk og ikke den største behovet for komfort, hadde jeg valgt en Honda, alt annet så er Can Am første valget. Jeg kjører daglig Polaris 6x6 og det er en veldig god maskin men også veldig enkel og egentlig svakt konstruert. En Can Am kan ikke brukes feil på samme måte som en Polaris. Det er svært få brukerfeil en kan gjøre på en Can Am foruten det helt åpenbare som å kjøre i høygir i tungt terreng eller slå på 4x4 med fullt hjulspinn osv.
Mitt forslag: Eldre årgang Renegade 800. Da får du en morsom lekemaskin som ser ut som en crosser, går godt og har 4x4 og lavgir til å gjøre noe fornuftig.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg Håkon » 01 Aug 2015, 13:13

Var ikke så stort utvalg av renegade på finn ser jeg, og ingenting i mitt budsjettområde. Selve utseendet bryr jeg meg ikke så mye om. Kanskje det er lettere å gjøre et godt kjøp dersom jeg velger outlander.

Sånn generelt blir det nok å skru det som må fikses selv, og i den forbindelse lurer jeg på hvem
som bruker metrisk system? Ellers er det håpløst å finne nye bolter osv. For ikke å snakke om hvor mye nytt verktøy jeg må kjøpe..

Hvordan er det med driftsikkerhet på atvene? Er ikke mange som har gått mer enn noen få tusen km..

Smaug: hvorfor anbefaler du å kjøpe 800kubikker? Har jeg forstått rett blir atven mye mindre bruksvennlig i skogen da. Mer vekt og eldre sykkel blir det og..
Håkon
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 26 Jul 2015, 11:29
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg smaug » 01 Aug 2015, 13:21

Renegade 800 fordi den er mye mer vanlig enn Renegade 500 menn 500'en er finfin den. Can Am bruker kun metriske bolter og har alltid gjort det. Polaris bruker lett miks, nyeste modeller bruker kun metrisk tror jeg. Outlander er i bunn og grunn samme maskinen som Renegade men noe tyngre pga mer beskyttelse osv.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg Håkon » 02 Aug 2015, 08:54

Ok. Høres ut som outlander passer bedre til meg.

Har forstått at polaris har det beste firhjulstrekksystemet?
Håkon
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 26 Jul 2015, 11:29
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg smaug » 02 Aug 2015, 09:15

Polaris har et topp 4wd system når det fungerer det er bare det at det er en komplisert og svakt system som har for mange fallgruver og er følsom for brukerfeil. Can Am sitt system er veldig enkelt og tilnærmet idiotsikkert og veldig sterkt. Det er lettere å være en god sjåfør med Polaris sitt system...når det fungerer. Med Can Am stilles det litt mer krav til at sjåføren kan kjøre og er litt kaldere i hodet i krevende terreng.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg okelbo » 04 Aug 2015, 06:20

Hei.
Ville også hvis jeg var deg sjekke litt på Yamaha, 700 Grizzly begynner det å bli greie priser på nå.
Her får du en som er leken å kjøre i krevende terreng, kvaliteten på disse er på høyde med det beste.
Hvorfor MC reg ? Hvis du har bil lappen kan du kjøre traktor reg.
Yamaha Wolverine 700
Yamaha Wolverine X2

http://www.arendal-atv.com
Brukerens avatar
okelbo
Renovasjons sjef
 
Innlegg: 329
Registrert: 02 Mar 2007, 22:16
Bosted: Vegårshei

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg Håkon » 07 Aug 2015, 06:58

Kan jeg kjøre traktorenreg, er det ingenting som er bedre enn det..

Jeg har også sett at 6x6 er relativt rimelig/har høyt verditap. De har jo en rå fremkommelighet, men jeg forstår ulempene med svingradius osv. Er det noe å vurdere, eller vil jeg bli lei/miste "sportsfølelsen"?
Håkon
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 26 Jul 2015, 11:29
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg okelbo » 07 Aug 2015, 07:23

Sikkert like mange meninger som medlemmer [smiil]
Etter min mening blir 6x6 litt for traust, tar seg vanvittig frem, men ikke spesielt lekent.
Yamaha Wolverine 700
Yamaha Wolverine X2

http://www.arendal-atv.com
Brukerens avatar
okelbo
Renovasjons sjef
 
Innlegg: 329
Registrert: 02 Mar 2007, 22:16
Bosted: Vegårshei

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg smaug » 07 Aug 2015, 08:45

6x6 er ikke lekemaskin med mindre du ikke har sansen for teknisk krevende kjøring i terrenger der ingen skulle tru at nokon kunne bu. 6x6 er ikke noe å kjøre kjempefort med på skogsveier og stier. Du kan gjøre det men det er ikke det de er gode på. Spørsmålet man kanskje må stille seg er om man kanskje ikke blir lei av sportskjøringen først og at man da i det lange løp heller ville satt pris på en 6x6 som tross alt har en større nytteverdi og dermed enklere kan forsvare en pris tilsvarende mye annet morro.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: hjelp til valg av ATV for leking i skogen

Innlegg Håkon » 07 Aug 2015, 16:36

Regelrett "grisekjøring" har jeg vokst i fra, hvis det ikke er på bane og til råkjøring synes jeg både motorsykkel og bil er langt gøyere enn på atv, som i utgangspunktet kun går rett frem til sammenligning, og er i tilfelle mer skummelt enn gøy hvis ikke atven er bygget for det.

Bruken min ser jeg for meg blir diverse turer på skogsbil/grusveiene i distriktet i relativt rolig tempo for å oppleve litt natur og tøffere teknisk kjøring hvor jeg finner utfordringer. Det er litt derfor jeg ser 6x6 kan være et alternativ, siden fremkommeligheten ikke blir bedre. Kanskje jeg bare må prøve litt ulike typer og se hva jeg trives best med. Egentlig imponerte den polarisen jeg prøvde mer enn nok i første omgang..
Håkon
80ccm
 
Innlegg: 19
Registrert: 26 Jul 2015, 11:29
Stolt fører av:


Gå til Generell prat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 10 gjester