Side 1 av 1

Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 26 Okt 2009, 12:33
Fjellsamen
Hei, er det normalt at det står "Maks konstruktiv hastighet 65 KM/H" i vognkortet for ATV registrert som motorsykkel med 4 hjul?

Kan det være Statens Vegvesen har gjort feil når de har utstedt vognkortet?

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 26 Okt 2009, 13:07
bussemannen
På en del nyere ATVer setter de maks konstruktiv hastighet. På min står det 77Km/h

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 26 Okt 2009, 13:14
Fjellsamen
Synes det var merkelige greier, såvidt jeg har fått med meg kan man registrere inntil 15 kw effekt på klassifiseringen "620 motorsykkel med 4 hjul", i vognkortet mitt står det 9,1 kw effekt.

Burde det ikke stått 15 kw, 80km/h hastighetsbegrensning? Det var såvidt jeg skjønte 15kw på maskinen da den var godkjent.

Er det butikken som har oppgitt feil type for å spare et par tusenlapper på avgifter?

Jeg vil jo naturligvis ikke ha begrensning på 65 km/t stående i vognkortet dersom politiet stopper meg og kicker på at jeg har kjørt i f.eks. 80 km/t i en 80-sone, kanskje jeg burde krangle med butikken om dette?

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 26 Okt 2009, 14:07
smaug
Det er ikke opp til butikken å bestemme konstruktiv hastighet. Min er oppgitt til 77 km/t. Denne hastigheten blir målt med en person på en rett strekning med orginale hjul når sykkelen er blombert og blir da ført opp som en del av typegodkjenningen. Jeg tror ikke du skal bekymre deg så voldtsom for å bli stoppet. Er vel noen tråder på dette allerede men konklusjonen er vel at kjører du i 80kmt i en 80-sone så er alle happy.

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 26 Okt 2009, 14:09
cody

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 26 Okt 2009, 18:42
Rohnny

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 27 Okt 2009, 00:40
E.F.I
På sikt så vil nok den konstruktive hastigheten bli senket gradvis ned mot samme hastighet som på traktor.... byråkratens våte drøm i et nøttekskall,.... MC avgifter men effekt begrensning som får det til å bli sært og sykt.

I mitt vognkort står det også 77 Km/t.... spurte Politiet hva de synes, de bare ristet på hodet for de 3 km/t i manko.

Det at noen har fått 65 Km/t skjønner jeg jo også utifra kjøregenskaper på endel maskiner.

Leste for en tid tilbake at Cectek veimodellene antagelig kom til å fp en konstruktiv hastighet på 130 Km/t og at det kom til å bli Tyskland som fikk dette igjennom først.

Nå er jeg ikke helt oppdatert på status i den saken.

Er det noen Cectek eiere her ?

Lazareth Quadène med Yamaha R1 motorer får man jo skilt på... hvordan er det med hastighet og effekt der ?

Får man en EU godkjenning på Quad, effekt og hastighet som er høyere så blir jo det også regelen her i landet.

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 27 Okt 2009, 07:35
smaug
Hva med E-ATV'ene da?

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 27 Okt 2009, 08:37
E.F.I
Det er jeg usikker på Smaug.

Ta Polaris X2 som et eksempel.
Hadde en 500 2007 modell>> ingen konstruktiv hastighet i vognkortet.
X 2 500 2008 modell >>> Max 65 Km/t
X 2 800 2008 modell >>> Max 77 Km/t

Det er kun motoren som er forskjellig.
De blir ellers levert dønn like med tanke på ramme, hjuloppsett,bremser etc.

Er en 500 mer utrygg på veien enn en 800 ?
Som MC så skal det uavhengig av motorvolum være samme antall KW /Hk på motorene. 500 har litt lavere utveksling enn 800.


Something is rotten in Denmark.

Re: Restriksjoner i vognkortet

InnleggSkrevet: 29 Okt 2009, 21:42
gautep
Cectek Quadrift og Estoc, veimodellene, er godkjent uten plombering i tyskland pga høy stabilitet.
Men jeg mener de hadde konstruktiv hastighet på 120 kmt.
500 motoren de bruker har 42 hk og variatorsystem fra BRP, så toppfarten er nok rundt 120 orginalt...
En får jo turbo til disse, så det er nok grunnet trimming at de har fått hastighetsbegrensning.
Lazareth modellene havner i samme klasse som spyder.

Enkelte ATVer har begrensning i forhold til hva de orginale dekkene er godkjent for(se innlegg av smaug). Måten det blir stemplett i vognkortet tyder på at biltilsynet ikke bryr seg om betydningen av reglene, så lenge de kan bli fort ferdig med jobben..... Ikke alle som vil bruke ballongdekk med lavt lufttrykk på veien, men vi pålegges idiotien selv om vi oppgraderer sikkerheten på kjøretøyet [hæ]
Hvilke andre regler som spiller inn skal ikke jeg utale meg om før jeg lærer dem [jau jau]