[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - 4x4v vs 6x6

4x4v vs 6x6

Her kan du lette på trykket om hva som helst...

4x4v vs 6x6

Innlegg MrControl » 17 Feb 2013, 20:10

Jeg er veldig i tenkeboksen for tiden angående kjøp av ATV. Regner med det er flere som har vært i samme situasjon, og lurte derfor på om folk kunne dele litt erfaringer? Bor på heia på sørlandet, der det er mye myr og kuppert terreng. Har en svoger med Grizzly 550 som kommer frem stort sett overalt virker det som . Er "gøy faktoren" langt høyere på en 4x4 enn 6x6? Det blir nok i all hovedsak rekreasjon og gjerding av sau, og kjøring i skog(skoghogst o.l) den vil bli brukt som. Og ikke minst lurer jeg på merker. De merkene jeg vurderer er Yamaha og Polaris. Ved 6x6 sier det seg jo selv at det må bli Polaris. Blir det nesten hipp som happ? Om noen har erfaringer rundt disse to merkene og kan sammenligne litt så hadde jeg vært takknemlig. Jeg ser mange bruker som argument mot 6x6 at den trenger større områder for å snu/svinge og at dette gjør den lite smidig.
MrControl
80ccm
 
Innlegg: 15
Registrert: 17 Feb 2013, 20:03
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg #3grina`n » 17 Feb 2013, 21:45

6x6 er ikke så smidig som en 4x4, men den kommer seg stor sett frem overalt, 4x4 krever nok en del mer av føreren for å komme frem der 6x6 kommer frem. skal du ha 6x6 så vil jeg anbefale den modellen til polaris som har uavhengig fjæring i stedet for stiv bak aksling.
polaris sportsman!
#3grina`n
800EFI
 
Innlegg: 918
Registrert: 29 Feb 2008, 21:42
Bosted: hadeland/mylla

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg Pol800aris » 17 Feb 2013, 22:09

Så sant du ikkje skal kjøre mykje på veg ville eg ha valgt 6x6. Og som nemt over, uavhengig bakstilling.
Pol800aris
650ccm
 
Innlegg: 337
Registrert: 29 Des 2011, 22:44
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg colormax » 17 Feb 2013, 22:51

Har en polaris 600 6x6 som er godt ca 8timer fra 2008-9 ?? den har ikke norsk godkjenning, men alle papirer ellers i orden. men tvilsomt mulig å registrere. funker veldig bra , vert med på ett par treff men ikke brukt til tæreng kjøring.. kun til depo sykkel, Topp stand, og det forventes 50 ooo for den vet ikke om det er riktig pris, men vertfal en så godt som ny maskin.
er kameraten min som eier den. 97616000
colormax
Administrator
 
Innlegg: 573
Registrert: 27 Okt 2011, 08:04
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg smaug » 17 Feb 2013, 23:11

Jeg mener at det er 500cc modellen av 6x6'en som har den beste bakstillingen. Da har man boggi oppheng med alle fordeler det medfører. Det er veldig kjekt når man laster tungt også å ha boggie, ikke blir den lavere under heller selv om den er tungt lastet. Der du ikke tar nedi tom, tar du heller ikke nedi med last i. Stive bakaksler og kjededrift er også veldig simpelt og enkelt å vedlikeholde. Få svakheter og egentlig veldig god å kjøre når terrenget blir kupert i forhold til en 4x4 atv. Jeg synes det er morro å kjøre 6x6 i terrenget. Går ikke fælt unna men gjør jobben den er laget for veldig bra.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg MrControl » 18 Feb 2013, 08:46

Jeg skal ha registrert. Skal jeg ikke ha registrert selger en av naboene splitter nye 800 6x6 for 74k eks.mva, så da hadde jeg gått for det. Hvordan er Polaris vs Yamaha ? Tenker da på kvalitet, drivverk, komme seg frem, effekt osv? Takker for svar forresten :)
MrControl
80ccm
 
Innlegg: 15
Registrert: 17 Feb 2013, 20:03
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg smaug » 18 Feb 2013, 10:46

Japse atv'ene er noe kortere enn kort modellene fra nord amerika derfor synes jeg Yamaha blir veldig ustødig og lett for å lette på forhjulene når det blir bratt. Drivverket til Yamaha er også svakt og veldig dyrt å fikse. Særlig framdiff og aksler er svake. Ellers er de helt greie. Motor og variator fungerer fint og rammen tror jeg er sterk og fin.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg MrControl » 19 Feb 2013, 11:26

Okey. Jeg er i utgangsspunktet motocross kjører og der har Yamaha alltid ligget mitt hjerte nærmest grunnet kvalitet, men jeg kjenner litt i dette tilfellet at jeg heller litt mot Polaris, og da både x2 og 6x6. Hva er forskjellen på drivverket og diffene på disse 2? Og hva menes med at Grizzly ikke har ekte 4x4? Den jeg kjørte kan en både sperre og kjøre vanlig 4x4 på?
MrControl
80ccm
 
Innlegg: 15
Registrert: 17 Feb 2013, 20:03
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg smaug » 19 Feb 2013, 12:14

Det er litt rart med Yamaha at de ikke har tatt deres legendariske motocross status og gjort mer ut av det på ATV fronten så jeg skjønner hva du sikter til. Det koker vel ned til at de ikke anser ATV som stort nok til å gå "all-in" som de Nord-Amerikanske merkene har gjort.
Yamaha Grizzly har ekte 4x4, ferdig snakket. Det er bare Polaris fanboysene som hevder at alle som ikke har Polaris "unike" gressklipper AWD system, ikke er ekte 4x4. Dette er jo selvsagt bare tøv. Yamaha bruker elektromekanisk lamellsperre foran som enten har en LSD funksjon eller fullstendig låst. Dette er i grunnen veldig smart og burde egentlig være det ideelle men av en eller annen grunn har de ikke laget dette solid nok. Under normale forhold duger dette fint, men med større dekk, aggressiv clutching og kanksje skremme ut noen mer gamp av motoren, har det en stygg tendens til å røyne på og det koster. En diff som er sperret når den ikke burde være det, vil også få mye større påkjenninger så det kan være grunnen til at noen er mer plaget enn andre med dette.

X2'en til Polaris er mer eller mindre den samme sykkelen som Touringen bare at den har et lite lasteplan bakpå. Drivverket på foraksel er likt de fleste Polariser. 800cc 6x6 er mer eller mindre bare en Sportsman 800 som er forlenget og satt på en aksel til. Ufordelen med en 6x6 er at sykkelen har ofte så god framkommelighet og framdrift at man kan kjøre gjennom skau og ulumskethet som rammen strengt tatt ikke har helt godt av i lengden. Det blir som en liten stridsvogn hvor styrken i ramme og drivverk ikke er noe sterkere enn i en vanlig Sportsman. En vanlig Sportsman ville bare ha stoppet opp og gravet seg ned mens 6x6 krangler seg fram like blid helt til noe knekker, så det er noe man må passe på, særlig om man er langt pokker i vold. Man må rett og slett gi seg litt før sykkelen gjør det i mange tilfeller.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg MrControl » 07 Mar 2013, 19:04

Takker for svar igjen Smaug. Må si jeg er dypt imponert over din kunnskap rundt ATV'r.
MrControl
80ccm
 
Innlegg: 15
Registrert: 17 Feb 2013, 20:03
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg Jostein » 09 Mar 2013, 12:21

Det som er fint me 6x6 er at du slepp å bli liggan på rygg, hadd en gang besøk av en me honda 4x4, han hadd ikke sjangs å kjør dær som eg hadd kjørt opp [smiil]
Brukerens avatar
Jostein
50ccm
 
Innlegg: 11
Registrert: 10 Mai 2012, 16:07
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg MrControl » 09 Feb 2014, 10:34

Noen som har noen gode tester eller filmer med can am sin 6x6 vs polaris sin?
MrControl
80ccm
 
Innlegg: 15
Registrert: 17 Feb 2013, 20:03
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg smaug » 09 Feb 2014, 10:37

Tror det er litt tidlig enda men det lille jeg har hørt så langt er can-am'en helt rå og faktisk veldig god å kjøre. Sammenlignet med Polaris 800 6x6 er den nok heftig men mot 500'ens egenskaper er jeg litt mer usikker på.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg MrControl » 17 Feb 2014, 18:18

Du har nok rett i det. Hva er forskjellen på alle de forskjellige versjonene av polaris forresten? Ho, touring, x2 osv? Og hvordan fungerer diffene på polAris ? Kobler inn sperre automatisk?
MrControl
80ccm
 
Innlegg: 15
Registrert: 17 Feb 2013, 20:03
Stolt fører av:

Re: 4x4v vs 6x6

Innlegg smaug » 17 Feb 2014, 18:41

HO er vel bare en måte å si at motoren er blitt tunet litt bedre, hentet mer gamp. Touring er en lang toseter ala Outlander Max. X2 er en lang utgave med kasse, en miks mellom 4x4 atv og 6x6 atv på mange måter. Diffene til Polaris ja. Det er nesten så en kunne skrive en bok om det. Frontdiffen er laget av Hilliard og er en elektromekanisk 100% sperre. Samme type diff er brukt på diverse sittegressklippere osv. Det finurlige med AWD systemet er at girurvekslingen på frontdiffen er 20% lavere enn på bakakselen så er det en spesiell type frikobling i frondiffen som aktiverer og deaktiverer etter behov styrt av ecu. Det er et ganske komplisert system for å løse en enkel oppgave men når det fungerer er det ypperlig. Bakdiff er sjelden vare på atver men noen modeller hos Polaris har TURF som er en "omvendt" manuell diffsperre dvs normal tilstand er låst bakaksel og så aktiveres TURF som frikobler "sperren" slik at det er lettere å svinge i lav hastighet og lager mindre merker på underlaget.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Neste

Gå til Generell prat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester