[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Lading og strøm Outlander 400 max

Lading og strøm Outlander 400 max

Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg aos2 » 02 Jun 2013, 12:41

Hei
Min første post på dette forum. Er helt ny når på ATV og trenger nå noen råd og kanskje hjelp. Kjøpte en Outlander 400 max 2005 modell. Skulle være 100% ok i følge tidligere eier. Kun gått 340 timer og ser meget bra ut. Problemet er strøm og batteri. Kan ikke se at den lader. Får ikke noe økning i volt på batteriet når jeg måler det med godt turtall på motoren. Batteriet tømmes også veldig fort når den står uten å bli brukt. Fulladet batteri, 12,6 volt tappes til 11,3 volt bare på ett par dager. Har kun ett multimeter til rådighet og vet veldig lite om dette. Det er vel mulig det er batteriet, men det er muligens måter å finne ut av det på. Det tar jo strøm når jeg setter på lader. Håper noen har noen tips jeg kan prøve.
aos2
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 09 Mai 2013, 14:52
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg smaug » 02 Jun 2013, 14:21

Høres ut for meg som batteriet er ferdig og må byttes. Hvor gammelt er batteriet? Sykkelen skal lade med ca 15V på 400'ene men hvis batteriet er dårlig vil også ladespenningen være lav.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg aos2 » 02 Jun 2013, 15:17

Batteriet skal være nytt i høst. Har tatt det ut og vil prøve å lade det opp for å se om det mister strøm når det ikke er koblet til. Hvis batteri, har du godt tips til hvilke batteri som er bra.
aos2
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 09 Mai 2013, 14:52
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg smaug » 02 Jun 2013, 20:29

Et standard batteri duger i massevis. Kan godt være regulatoren som er gåen men sjekk batteriet først før du svir av spenn på en regulator.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg aos2 » 02 Jun 2013, 21:03

En viktig ting jeg glemte å nevne. Ladesikringen på 30 amp har røket for meg to ganger. Kan det forsterke mistanken til regulatoren?
aos2
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 09 Mai 2013, 14:52
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg aos2 » 03 Jun 2013, 14:47

Tror kanskje ikke det er batteriet. Ser ut som det stopper på 12.3 volt,og det er vel ikke så unormalt. Da må jeg vel se på regulatoren. Noen tips på hvor jeg kan få kjøpt ny regulator til denne, og går det greit å skifte den selv?
aos2
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 09 Mai 2013, 14:52
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg aos2 » 10 Jun 2013, 20:04

Var nok regulatoren som var årsaken. Fått ny og skiftet den. Alt ser bra ut nå.
aos2
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 09 Mai 2013, 14:52
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg aos2 » 14 Jun 2013, 19:53

Ikke alt var helt ok. Måler litt krypstrøm. Kjenner ikke disse verdiene så godt, men når multimeter står på 200 m, måler det 00.8 mellom batteri og ledning. Hvis jeg fjerner ladesikringen går det til 00.0. Må vel ligge på denne kretsen da. Noen som har en ide på hva jeg bør se etter for å finne årsaken.
aos2
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 09 Mai 2013, 14:52
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg smaug » 14 Jun 2013, 23:46

200 m? mV eller mA? Hvis det er strøm du skal måle MÅ du serikoble multimeteret ditt i kretsen dvs du må koble multimeteret slik at en ledning er på plusspolen på batteriet og den andre ledningen er på plusskabelen som du MÅ koble fra batteriet. Da måler du strøm og evt strømtrekk for alt som er koblet til batteriet via den kabelen du har løsnet. Noen få mA er helt greit og ikke noe krise, det er sjelden 0,00A grunnet litt galvaniske strøminger en eller annen vei. Hvis du derimot måler 0,1A altså 100mA og mer kan du jo begynne å se på saken. Du kan også enkelt regne på hvor lang tid det tar å tappe batteriet med den aktuelle strømtrekket du har. Er batteriet ditt på 18Ah og du måler et strømtrekk på 1A, tar det 18 timer før batteriet er helt tom i teorien. Kjapp hoderegning tilsier at 0,1A tar 180 timer å tømme batteriet. Multimeteret ditt er sannsynligvis sikret med en 10A sikring så det betyr at dersom strømtrekket på sykkelen er over 10A, vil sikringen ryke internt i multimeteret.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Lading og strøm Outlander 400 max

Innlegg aos2 » 15 Jun 2013, 08:48

Takk for svar. Det va mA jeg målte. Fulgte oppskriften som du sier. Koblet pluss kabelen fra polen og målte mellom kabelen og pluss polen. Satte multimeter på 200 mA og fikk da ett utslag på 00.8 på multimetere. Tok jeg ut ladesikringen fikk jeg 00.0 på multimeteret. Høres dette helt feil ut??
aos2
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 09 Mai 2013, 14:52
Stolt fører av:


Gå til Bombardier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest