DA- er dekkene endelig testet ut på snø i opptil 40 - 45 cm., isdekte og snødekte veier.
Var i terreng i dag på Bjørkelangen og det var flere erfaringer rikere.
Dekktrykk 3,5 psi-
Hvilken fremkommelighet i 35 cm . snø over et plantefelt...med mye variasjon...orginaldekkene kom og meget godt fram men brukte lenger tid på seksjonene...
vi var 3 stk 2010 modeller...
polaris xp 850 med orginal hjul og kryss pigg kjettinger på alle hjul.
xtp 800 med orginaloppsett
min xt 650 max med GBC dekkoppsett som tidligere beskrevet.
I dag på feltet var heldekkende bukplate helst en nødvendighet så ikke en ble hengende på stubber etc. i det snøkledde nedhogde plantefeltet.
polarisen gnagde seg sakte men sikkert frem- imponerende å se maskinen jobbet med undelaget....prøvde å følge etter med min men måtte bruke aktivt trottelen for å følge på:) Moment og fart på hjulene var ofte fasitten.
orginaloppsettet ble jeg også imponert over, fulgte like bak alle sammen -men mye kommer jo også ann på sjåføren. En som vet å utnytte dekkenes egenskaper, lufttrykk, moment etc. kommer langt- som denne i dag- så mye spiller inn.
Vil også skryte av den kjappe nye viscolooken - den fikk vist seg i dag:) Knallbra...Den er bare mye bedre en tidligere versjoner.
På fjellet som vi kjørte litt på ble de brede Grim Reaper dekkene for glatte...der orginaldekkene kom opp på første forsøk 2 forsjellige ganger- måtte Grim Reaper dekkene prøve minimum 3 ganger før turtallet måtte opp...og jeg kom opp- sikkert pga zikk zakk mønsteret i midten griper ikke på slikt glatt underlag og vekten pr. kvadrat centimeter blir større med orginaldekk...les...smalere og åpne knaster.
I snøfylt bratt skråning med småstein var det ikke noe nevnverdig forskjell---men Grim Reaper var raskere opp bakken..
På snødekt asfaltvei er dette ikke noe bedre enn andre atv dekk da det ikke er lamelleffekt i dekket-så de biter ikke slikt et bilhjul gjør...men retningsstabilitet og handling/kontroll er god..bare prøvd med 4x4 innkoblet pga frysen bryter og piggene er fine nå....merker det skrubber godt.
En annen ulempe får å si det i løssnø---med de brede dekkene foran er i noen situasjoner vil den ikke styre......hjulene kan stå i full sving mens maskinen går rett frem...når maskinen med orginalhjulene kjørte identisk løype i dag svingte den lett etter der han ville ha maskinen........
En fordel med brede dekk foran er flyten i snøen- faller ikke så langt ned i snøen...samt trykket på islagte myrer blir noe mindre.....skydder maskinen skjermer mer da de stikker på utsiden slik som min gjør.
Ytterkantene i Grim Reaper dekkene er såpass åpne (med tverrstilte knaster) at de fyller seg ikke med snø..samt at de griper godt over stein, røtter og kvister.
En annen ting med 8 lags dekk-er at du kan nesten kjøre uten luft i dekket...ikke gjør det --men skulle du punktere blir aldri hjulet flatt-- og du kommer deg ut av området- til hjelp.
Da er det slalombakke og snødekkt flystripe det neste som Grim Reaper dekkene skal testes i -neste gang- i slutten av Januar.
Så dekkene anbefalles.