[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Belter til atv

Belter til atv

Alt om dekk og felg

Re: Belter til atv

Innlegg Octavia wrc » 01 Feb 2010, 21:45

Da vil du få en regning på mva, men det kan gå noen dager, kanskje opptil en uke/14 dager før det kommer.
Du får mva på varen du har kjøpt og på frakten.
Octavia wrc
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 31 Aug 2009, 14:40

Re: Belter til atv

Innlegg Fjellsamen » 17 Feb 2010, 11:47

Totalprisen ble:

kr. 20 024,- eks.mva.
+ frakt usa til norge med båt: 2300 (eks.mva)
+ frakt fra jetcarrier på østlandet til bergen: 850,
+ mva, ca. 5000,-

totalt levert på døren her hos meg ca. kr. 28 300,-

komplett pakke camoplast tatou 4s med monteringskit for grizzly 700.

jeg bestilte i slutten av januar og mistet båten som gikk rundt 1. februar. Nå har båten forlatt New Jersey og er i Norge rundt 10. mars en gang - og så har jeg vel beltene hos meg rundt 15-20. mars.

er man heldig klarer man å få det levert på ca. 4 uker, men maks tid blir vel 6 uker.

handelen så langt har gått helt knirkefritt i hvert fall, og greit å vite nøyaktig hva totalprisen blir [oh yes]
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: Belter til atv

Innlegg Fjellsamen » 13 Mar 2010, 19:30

Fikk beltene på mandag, og har brukt maaange timer på montering. Måtte kjøpe en del verktøy, 30mm og 19mm fastnøkler og ny rørtang.

Det verste med monteringen var å treffe hullene til hjulboltene - ikke spesielt kos når et belte veier over 30 kilo. Etter mye tenners gnissel fikk jeg de endelig klar i går ettermiddag.

Utenfor garasjen hadde det falt ned masse snø, en haug på en god meter - ingen problem å komme seg over der. Motoren jobbet veldig lett og belastet nesten ikke.

Pga at det er relativt trangt - og med noen svære sand/steinhauger foran garasjen så klarte det ene forbeltet å grave seg ned i snøen, og det andre forbeltet hang løst i luften. Da jeg vred om på styret KNAKK festet for styrestaget [fight] på "steering knucklen" (hjulhubben) på venstre side. Jeg mener at jeg ikke tok veldig hardt i, så jeg er veldig overrasket over at dritten knakk. Håper fattern kan sveise det i hvert fall, ellers er det fort 4000 ut vinduet [sad]

På Grizzly 700 er disse hjulhubbene i aluminium, og hullet for festet var ikke spesielt slitt heller, og da kan det kanskje tenkes at det har vært en dårlig støp eller svakhet her. I hvert fall veldig glad for at uhellet skjedde utenfor garasjen og ikke i skauen langt fra folk.

Det lille jeg fikk prøvd beltene så merket jeg i hvert fall at man må være VELDIG forsiktig når man svinger - kanskje var det kombinasjonen av servoen sin kraft og at jeg tok litt hardt i - er sannelig ikke sikker.

Grepet på snøen utenfor var i hvert fall formidabelt - dette var jo våt snø i +4 grader, og da er grepet helt vilt, men litt lett for å gli sidelengs når maskinen står litt skjevt.
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: Belter til atv

Innlegg raune » 14 Mar 2010, 00:06

har hatt belter nå i ca 2mnd. funker helt grett, å har prøvd det meste med de.. [oh yes]

Bilde
Jeg er lagd for fart!!!
_____________________________
KTM 450 SX
Renegade 800x
LTR450
LTZ400
TRX250
raune
450R
 
Innlegg: 223
Registrert: 27 Apr 2008, 09:32
Bosted: Sande i vestfold

Re: Belter til atv

Innlegg smaug » 14 Mar 2010, 10:17

Prøvde i går Tatou 4S på en Nor Cat 500 og kan med hånden på hjertet si at det er noe av det jævligste jeg har kjørt. For det første er jo 500 motoren på den Nor Cat'en reneste strikkmotoren men det var ikke det værste. Det værste var at den var så hinsides tung på styret. Jeg er jo ganske røsslig, men å styre i snøen i fart var nesten håpløst. Vet ikke sikkert men tror at styret ble litt bøyd til slutt fordi jeg måtte henge skikkelig med mine 0,1 tonn i styret og bare be en stille bønn at ikke styret knapp ellers hadde jeg vel gått rett på trynet. Av postitive ting kan jeg nevne at man fikk ingen slag i styret når man krysset andre spor. Rett fram var den ganske grei å kjøre faktisk men å styre noe sånt i skauen tror jeg at jeg hadde gitt opp etter ganske få km.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg E.F.I » 14 Mar 2010, 13:15

Er det slik at de som har punger ut 30-40 000,- på belter går inn i en form for psykose der de alltid vil hardnakket påstå at belter er helt topp ? For å rettferdig gjøre invisteringen ? Kanskje kona leser innleggene her ?
Kjenner en masse folk med Audi som på tross av at bilen er mer på verksted (Bytter på automat kasser, elektronikk moduler etc. ) alikevel hevder disse Adi eierene at det finnes ingen over eller under, Audi er rett og slett best i deres øyner.

Mitt intrykk av ATV med belter er at det ikke kommer seg frem i bratt terreng med pudder eller dyp kram snø, at det er fare for å knekke deler på styringen og , eller hjuloppheng, det er svært dyrt i forhold til hva man får igjen. Også at det sluker bensin. Er en masse med youtube filmer som viser atv med belter`s udugelighet i kombinasjonen løs snø og oppoverbakke.

Men at ATV med belter er ok der det er paddeflatt, der man skal kjøre rett frem og at føret er noenlunde fast. Belter er ok der det er traktor / tømmer sleper.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg shoorthy » 14 Mar 2010, 15:19

nå må jeg nesten spørre deg efi, hvor mange mil har du med atvbelter? som kan påstå at dette i beste fall er leiketøy for nybrøyta parkeringsplasser:)

jeg har straks i overkant 110 ærlige mil med belter denne vinteren, så jeg føler jeg har i det minste litt erfaring med beltekit i stort sett all slags vær/snø/forhold da jeg har en oppgave som gjør at jobben min ofte er å dra ut når været stort sett er slik at alle andre går inn! og sist men ikke minst; jeg hadde aldri dratt ut på et reddningsoppdrag uten å stole på utstyret jeg disponerer!!! i og med jeg ikke bare har ansvaret for mitt eget liv, men ofte har en pasient i mer eller mindre dårlig forfattning og ta meg av også.

når det gjelder dette med belter så er det vist MYE erfaringer som blir gjort ut i fra hva som sees på youtube og ikke førstehåndserfaringer, det er med beltekit som det er med snøskooter, man må kunne bruke det riktig!
dette er tydligvis en ting som ALLE skal mene noe om, min erfaring er at det er vanskelig å dømme noe ut i fra hva som blir vist på youtube, da førererfaring/kunskap spiller så stor rolle når det gjelder hvor langt man faktisk kommer seg ut i skauen. så mitt råd vil egentlig være, slutt å se på talentløse førere på youtube å gå ut å kjør! gjør deres egne erfaringer, finnes masse forhandlere som velvillig låner ut maskiner med belter, f.eks norsk maskinutvikling, og skulle dere først være her i midtre buskerud så skal dere da få kjøre den jeg disponerer også:)

så til litt fakta: det er fler enn meg som har lang erfaring med offroad her ( da med bil) og som ALLE som har drevet med det veit, å stå å "bryte" mot noe, være seg en stubbe, sandhaug eller stein, gjør man det ryker det ofte noe, sånn er det bare! det gjelder faktisk også atv:) dette er grunnen til at jeg personlig er skeptisk til servo på atv enda, det er tross alt mye bedre at armene ikke orker enn at dyre deler ryker pga "feil bruk".

en atv med belter er ofte tung å styre, selv har jeg egentlig aldri tenkt over dette, til tross for at jeg kjører rundt på tjd xgen, som muligens er markedets mest "agressive" belte når det gjelder bredde/kamhøyde
første generasjon apache var MYE lettere å styre, men tok seg frem noe dårligere ( nå skal det sies at jeg var MEGET fornøyd med apache, men valgte å bytte til xgen pga helårsbruk/klatreegenskaper) og når det gjelder styreegenskaper så er beltekitta nødt til å være godt justert, da selv små feiljusteringer gir et stort utslag i hvor lette/tunge de er å styre. så hvis man må "henge" i styret så vil jeg med 99% sikkerhet si at det er en justeringsjobb der!

og jeg har enda til gode å oppleve å bli kjørt fra av en snøskooter i skog/teknisk terreng... som regel setter de pris på at de kommer en atv med winch etter de, gjør jobben med å komme seg løs så mye lettere;)

en ting som beltekit krever er effekt.. tror at jeg personlig ville droppet beltekit på alt under 650. og det bruker bensin, jeg pleier å ha med meg en 10 liter ekstra ( selvsagt litt avhenig av hvor lenge jeg tror jeg skal være ute) på denne aksjonen brukte vi ca 20 liter på 14 timer å da gikk syklen fra vi rulla av hengeren til den blei parkert på den igjen, må kikke litt på sporloggen hvor mange mil det nøyaktig ble, men noen blei det jo:) så forbruket er i mine øye helt akseptabelt, men ikke sammenlignbart med f.eks nye 4t snøskootere som faksist virker som de produserer bensin i utforbakkene:)

for å oppsummere litt, blei jo et litt rotete innlegg dette; atv med belter kommer aldri til å erstatte snøskooter, men er et godt alternativ for sikkert 99% av atveierene som allerede fra før av har investert endel kroner i kjøretøyet sitt.

og jeg er heller ikke spesielt psykotisk, men blir gjerne litt engasjert når det dukker opp innlegg som i beste fall er basert på youtubeerfaringer.
03 predator 500(x), 03 rincon 650( x), 05 yfz 450(x), 99 quadrunner 500(x), 06 ltr 450(x), 07 brute force 750(x)
shoorthy
250ccm
 
Innlegg: 58
Registrert: 13 Nov 2008, 20:30
Bosted: modum

Re: Belter til atv

Innlegg E.F.I » 14 Mar 2010, 17:46

Hei og takk for et bra svar.
Innlegget mitt var stilt som spørsmål mye mer enn noen konklusjon.

Grunnen til det er at det fra folk som faktisk sier at de har prøvd belter ofte klager fælt over hvor elendig det er i bratt terreng med løs snø mens de som har kjøpt belter skryter veldig og hevder at belter er vel verdt pengene.

Jeg er ute etter gode konklusjoner basert på brukere som kan garantere at det er verdt pengene om jeg kjøper belter til min atv og at den klarer 1 meter puddersnø med opp til 45 grader helling 600 høydemetre slik at jeg kommer meg til fjells med en stor slede og noen hundre kilo bakpå.

Det er ikke alle som bor på østlandet, sørlandet, jæren eller i deler av trøndelag der det er bortimot helt flatt terreng.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg E.F.I » 14 Mar 2010, 17:50

Gleder meg nå veldig til at dere som har belter legger inn noen skikkelig fjellklatring filmer med atv + belter og last som monner i løs,dyp snø med elvekanter på meteren, masse trær stein og lignende.

Jeg vil se noen skikkelig Fjords of Norway vinterfilmer der dere kjører atv med belter opp til stølene i dyp snø. [oh yes]

Hadde vært artig å se hvordan dere erfarne kan få nyttig gjort atv med belter på film slik at inntrykket vi som ikke har peiling kan bli noe mer nyansert .
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg raune » 14 Mar 2010, 17:59

er enig med shoorthy at man kan ikke sammenligne atv med belter og snøscooter, har hatt scooter opp til flere,
å sitte å se på nette om det funker heller ikke med belter er helt feil om man mener det er bra heller ikke, det må bare prøves om man skal ha det eller ikke, skjønner folk som ser filmer på nette blir i tvil når man kjøre seg fast på flatmark!!!
hadde det vært lovlige scooter løyper her på østlandet hadde jeg nok valgt scooter men den kan man ikke bruke på sommern
Jeg er lagd for fart!!!
_____________________________
KTM 450 SX
Renegade 800x
LTR450
LTZ400
TRX250
raune
450R
 
Innlegg: 223
Registrert: 27 Apr 2008, 09:32
Bosted: Sande i vestfold

Re: Belter til atv

Innlegg Fjellsamen » 14 Mar 2010, 18:04

Feste for styrestag oversiden:



Feste for styrestag under:



ca. 10 mm åpning oppe


ca. 12 mm åpning under


En voldsom slitasje etter å ha kjørt kun 160 mil!
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: Belter til atv

Innlegg raune » 14 Mar 2010, 18:08

ikke noe moro det der... som du skrev tidliger godt du ikke sto langt inne på skauen.....
Jeg er lagd for fart!!!
_____________________________
KTM 450 SX
Renegade 800x
LTR450
LTZ400
TRX250
raune
450R
 
Innlegg: 223
Registrert: 27 Apr 2008, 09:32
Bosted: Sande i vestfold

Re: Belter til atv

Innlegg Fjellsamen » 14 Mar 2010, 18:10

Her er beltene slik de ble levert i 5 kartonger på en palle:





voldsomt i forhold til pinglete 25/10-12 dekk :)





Med belter på blir grizzly 700'en ca. 131 cm bred. Beltene veier over 30kg pr stk så her blir det temmelig tungt å flytte på den.
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: Belter til atv

Innlegg Fjellsamen » 14 Mar 2010, 19:49

Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: Belter til atv

Innlegg smaug » 14 Mar 2010, 20:33

Alt til sitt bruk, og jeg ser helt klart et bruksområde for belteatv, men turbruk slik jeg får inntrykk av at EFI tenker på, er ikke en av de. Som jeg alltid har sagt. Er du næringsdrivende hvor du gjerne kjører korte strekninger i variert terreng sommer og vinter, så er belteatv helt sikkert velbrukte penger. Den Nor Cat'en jeg kjørte tar jeg ikke med i regnestykket engang fordi den var etter min mening totalt uegnet til å ha belter. Følte at den sleit hardt med å bare frakte seg selv og en sjåfør rundt omkring på et flatt jorde. En skikkelig maskin hadde nok sikkert endret mye av kjørefølelsen men når det kommer til den sinnsyke tunge manøvreringen er jeg ikke sikker på om det er justering eller bare styregeometrien på den Nor Cat'en som var helt bak mål. Evt hvilken justeringer som skulle lette styregenskapene er jeg veldig usikker på, uansett, jeg hadde mye mer til overs for Tatou opplegget enn Apache som oppførte seg veldig uforutsigbar i humper.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

ForrigeNeste

Gå til Dekk & felg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester