[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Belter til atv

Belter til atv

Alt om dekk og felg

Re: Belter til atv

Innlegg shoorthy » 14 Mar 2010, 22:21

se her ja, nå begynner det å bli en bra diskusjon her:)

fjellsamen: dette var et trist syn, ville vel prøvd meg på en garantisak jeg ihvertfall, så fremt du har fulgt servicer og sånt:) lykke til!

E.F.I : som jeg skreiv over her så er det å kjøre atv med belter noe som man må lære seg på lik linje som å kjøre snøskoter, noe jeg mener ikke er gjort i løpet av en 15 minutters prøvetur hos en forhandler. og du skal jagga ha litt av en snøskooter for å klare å dra et lass på noen hundre kg i 1m løssnø i 45 graders hellning.. nå har jeg ikke vært høyere enn 1459 moh med atv med belter , men vi har da litt fjell her på østlandet også:)
tviler vel sterkt på at det kommer til å dukke opp sånn filmer i den nærmeste fremtid, da det å lage slikt er nærmest som å be om å få lov til å betale ei klekkelig bot for kjøring i utmark, og sånt er ikke billig:)

og det er ingen tvil om at det finnes bedre redskap å klatre fjellsider med enn atv, men når du henger en slede på et par tre hundre kg bak den gjennomsnittelige skootern til 35000, så er jeg vel i tvil om den vil være så voldsomt overlegen.

atvbelter pluss sider: man utvider bruken på et kjøretøy man allerede har
fint til arbeid/kontrolert kjøring med lass
intet klart regelverk, lettere å "slippe unna" ved kjøring på vei
tar seg bra frem i skog/teknisk/"trangt" terreng der en 4 m klatreskooter aldri vil kunne maneurere
"funfactor" liker du å krype rundt/offroad kjøp deg belter NÅ før snøen går:)
vekker oppsikt:)


atvbelter minus sider: må kjøres som en atv med belter, IKKE som en snøskooter
"funfactor" er du opptatt av fart og racing, kjøp en snøskooter
skal du tilbake legge lange avstander så blir det for noen kjedelig å ligge i 40 km/t
pris??!!for mange er 30-40000 mye kroner å legge i et beltekit,får en ok skooter for det samme pris
beltekit krever motor, jo mer jo bedre:)
krever nøyaktig motering/justering da små feil utgjør store forskjeller på hvordan de oppfører seg
vekker oppsikt, enten du vil eller ikke:)
03 predator 500(x), 03 rincon 650( x), 05 yfz 450(x), 99 quadrunner 500(x), 06 ltr 450(x), 07 brute force 750(x)
shoorthy
250ccm
 
Innlegg: 58
Registrert: 13 Nov 2008, 20:30
Bosted: modum

Re: Belter til atv

Innlegg Octavia wrc » 15 Mar 2010, 20:09

Har nå kjørt tre dager med et nyprodusert belte fra et mye varmere sted enn her på berget. De fungerer overraskende godt, og er vel mest sannsynlig en blåkopi av Tatoo 4s beltene, med noen modifiseringer. Var litt jobb med festesettet, da det egentlig var til en helt annen atv, men med litt sveis og jobb passet alt. Klatring rett over brøytekanter på en meter er ikke noe problem, men den snøen som er under skaren nå, er bare sukker her i distriktet, så den krever motor, men Brute Force'n har ikke problemer med lite motorkraft, og har gudskjelov heller ikke en servo som ryker når man bruker belter,(les svenske atvforum og can-am m belter og def servo, selv med "chip" på servo). Ble faktisk mektig imponert over klatreevnen, da jeg kjørte opp en skråning som vi så vidt turte å prøve i sommer,da den er skikkelig bratt, og sleit med å komme opp med div atv's. (gikk rett opp m brute'n:o) Kjørte en tur oppi skogen ved siden av ei scooter løype, og kjørte rundt og snudde der den hadde stått fast. Har kjørt endel tidligere med forskjellige atv og forskjellige belter, og de "dårligste" var Apache" settet, og det beste i snø var X-Gen uten tvil. Tatoo og det jeg har er nok midt på treet på snø, men kanskje litt bedre enn X-Gen på sommer. Tror faktisk jeg skal klare å skaffe disse beltene til rundt 20k hvis folk er interiserte. Den Norcat'n burde ha nok ork til å dra belter, men kanskje de ikke var just riktig, og kanskje ikke spissing var just etter beltene var montert, det kan faktisk gjøre den litt tungstyrt, men en scooter er jaggu tungstyrt og må jobbes med når snøen er slik som her nå.
Octavia wrc
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 31 Aug 2009, 14:40

Re: Belter til atv

Innlegg shoorthy » 15 Mar 2010, 20:21

spennende:) sleng opp noen bilder av de beltene dine da??
er enig med deg i at tatou 4s kan være et bedre sommer belte, nå kommer jeg for min egen del til å prøve å begrense kjøringa på barmark til et minimum med belter da nye matter koster det hvite ut av øye OG det er mer morro med hjul på sommeren:)
og brute force er nok en snasen sykkel å ha belter på, hender jeg savner den gamle kawa`n min litt:)
03 predator 500(x), 03 rincon 650( x), 05 yfz 450(x), 99 quadrunner 500(x), 06 ltr 450(x), 07 brute force 750(x)
shoorthy
250ccm
 
Innlegg: 58
Registrert: 13 Nov 2008, 20:30
Bosted: modum

Re: Belter til atv

Innlegg Octavia wrc » 15 Mar 2010, 20:38

Er du en av de som kjører legebil shorty? Å hvordan i hamper..a legger jeg ut bilder her?
Octavia wrc
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 31 Aug 2009, 14:40

Re: Belter til atv

Innlegg shoorthy » 15 Mar 2010, 20:52

stemmer det, liten kjukk blid kar i legebilen, det er meg det:) er du fra distriktet?
letteste er nok å legge bilder opp på photobucket.com eller no, for så å linke de hit, men dette er det sikkert mange her som kan mye mer om enn meg:)

her er et forum med mye bra informasjon ang beltekit: http://www.trackshare.com/forum/forumdisplay.php?f=103
03 predator 500(x), 03 rincon 650( x), 05 yfz 450(x), 99 quadrunner 500(x), 06 ltr 450(x), 07 brute force 750(x)
shoorthy
250ccm
 
Innlegg: 58
Registrert: 13 Nov 2008, 20:30
Bosted: modum

Re: Belter til atv

Innlegg smaug » 15 Mar 2010, 21:44

En snøscooter er ikke i nærheten så tungstyrt som den Nor Cat'en jeg kjørte med belter. Jeg snakker om fottak i bagasjebrettet foran for å klare å ta en sving. De aller fleste som prøvde den, kjørte kanskje 50 meter så ga de opp. På hard underlag så var den helt grei å styre. Da kunne man kjøre ganske fort og kontrollert faktisk i motsetning til Apache som bare rister og skrangler.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg Octavia wrc » 15 Mar 2010, 22:26

Da må det jo være noe riv ruskende galt tror jeg smaug:o) har basa rundt i snøen her og man må jo selvsagt ta i litt for å svinge, men tungt er det ikke. Shoorty: Jeg jobber der legebilen står, jobba hele helgen og monterte belter når det var tid:o)
Octavia wrc
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 31 Aug 2009, 14:40

Re: Belter til atv

Innlegg smaug » 16 Mar 2010, 18:32

Ja ikke vet jeg om det var feil med akkurat den maskinen. Alt så tilsynelatende greit ut og den var stabil og fin på hardt underlag. Kan jo tenkes at Nor Cat maskinene ikke er egnet for slikt pga dårlig styregeometri. Er vel veldig begrenset hvor mye som kan justeres for eller imot er det ikke? Spissingen kan selvsagt justeres men den så helt OK i mine øyner. Vet ikke om Bussemannen fikk prøvd denne ekvipasjen? Kanskje han i såfall kan fortelle litt om sine erfaringer?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg bussemannen » 16 Mar 2010, 19:29

Jeg prøvde den en kort tur, og ute på jordet var det nesten umulig å snu på styret. På banen hvor snøen var hardpakket var det ikke noe stort problem. Jeg så det var noen som kjørte seg skikkelig fast i en liten bakke da det satt to på, vet ikke om noe kan ha blitt skjevt da? De andre syklene jeg har kjørt, både Sportsman og Renegade, med samme belter på og de var ikke på langt nær så tungstyrt. Da var det jo mer puddersnø og ikke så kram snø som nå, men allikevel tror jeg det må ha vært noe feil med den sykkelen.
Marius H. Pedersen
Can-Am Outlander 800R LTD
Brukerens avatar
bussemannen
450R
 
Innlegg: 240
Registrert: 16 Jun 2009, 21:49
Bosted: Son
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg smaug » 16 Mar 2010, 21:23

Så i manualen til Tatou 4S, at anti twist systemet kan justeres slik at bakkant av beltet har mer beltetrykk. Mye mulig dette var justert helt bak mål på denne sykkelen av de som har montert det. Kan ikke tenke meg at noe gikk filleveien av å stå litt fast på flat mark, det ville vært veldig forundelig.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg Octavia wrc » 16 Mar 2010, 22:27

Helt riktig smaug, beltet skal justeres slik at man får løft på frambeltet, og ikke slik at det ploger og graver seg ned. Torsjons stavene er det faktisk viktig at man tar seg tid til å justere skikkelig på et flatt gulv, så man får det riktig.
Octavia wrc
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 31 Aug 2009, 14:40

Re: Belter til atv

Innlegg Wikingen » 17 Mar 2010, 00:53

Det var jeg som stilte NorCat'en med Tatou 4S Beltekit til disposisjon på vegne av SJ MOTOR på Sem.
Beltene er ikke justert inn overhodet nå, da den egentlig var justert tilbake til "hjuldrift". Den har kun blitt brukt som en demosykkel som stort sett har stått inne nå, siden snøen ble liggende så lenge.
Beltetrykk foran er feil, spissing er feil og bakbeltene er ikke justert i optimal vinkel for å "løfte fronten" for å lette styringen.
Sykkelen var kun utlånt og satt sammen med belter i hui og hast for å kjøre noen få løyper.

Forøvrig, når beltene på denne sykkelen er justert riktig, er den helt grei å kjøre. Tyngre på styret enn med hjul, ja, selvfølgelig. Det krever også en helt annen kjørestil som man lærer seg etter noen timer i snøen.
Jeg sleit fælt i styret til å begynne med jeg også, men etter en stund, når du får kjøremåten inn i kroppen, er den faktisk gøyal og helt grei å kjøre.
Jenter i 50-60-kilos klassen, på 160cm og deromkring, rattet den omkring på jordene og i skogen rundt her jeg bor uten problemer.

Jeg tok en runde med den etter Nissan 4x4-treffet, og jeg kan ikke si jeg synes den var såååå gal da heller, selv om alle justeringer da var "helt på jordet". Det hører også med til historien, at da jeg fikk den igjen etter treffet med Nissan-folket stod sperra framme inne, og DA blir det tungt å styre...
Tror nok kjøreteknikk er mye av svaret her.

Jeg er vel enig i at 500ccm er absolutt nedre grense for et beltekit, men CanAm og ArcticCat har vist seg fine med belter også på 400ccm.

Den største ulempen med beltebruk er det økte bensinforbruket....

Mvh

PS. Ideelt sett burde en belteATV ha litt negativ camber framme også.
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
For øyeblikket uten ATV....
Wikingen
800EFI
 
Innlegg: 535
Registrert: 25 Nov 2008, 02:49
Bosted: Høyjord, Andebu, Vestfold

Re: Belter til atv

Innlegg E.F.I » 17 Mar 2010, 13:43

Can am har jo en kjempefordel med belter på da antagelig? Tenker på at can am alltid spinner seg ned endel med bakhjulene før fremhjulene begynner å dra, på den måten "vippes" frembeltene mye mer opp, kan dette stemme ? Som wikingen skriver, det er viktig at "fronten løftes" med rett innstilling, noe man isåfall får som en bonus på can am siden den alltid spinner seg ned litt bak først mens vi som har andre driv systemer må slite mer med styringen om man ikke treffer skikkelig med innjusteringer ?


På de med fast sperr så må det vel da være som wikingen skriver, mye mer viktig å få justert beltene fremme med tærne oppover.


Er med i debatten for å lære...for jeg hiver ikke ut av vinduet tusenlapper før jeg er så sikker at jeg vil bruke tid på å dra til noen for å få teste det i fjellsidene før et eventuelt kjøp.

Snakket med atvbelter dott no...men de ville ikke bli med på demo eller test av belter i hardanger. [kaffe]
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

Re: Belter til atv

Innlegg gkjernaas » 17 Mar 2010, 15:30

2010 Polaris XP 850 EPS - 27" SwampLite og 14" ITP/TJD X-Gen beltekit
gkjernaas
450R
 
Innlegg: 217
Registrert: 19 Mar 2008, 11:40

Re: Belter til atv

Innlegg E.F.I » 17 Mar 2010, 21:29

Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge
 
Innlegg: 2809
Registrert: 25 Aug 2008, 08:12
Bosted: Hardanger
Stolt fører av:

ForrigeNeste

Gå til Dekk & felg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester