[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Tatou 4s beltekit - hjelp

Tatou 4s beltekit - hjelp

Alt om dekk og felg

Tatou 4s beltekit - hjelp

Innlegg Jensem » 15 Apr 2011, 11:18

Jeg monterte Tatou 4s på min Grizzly 700 i går, og har delte meninger.
Monteringen gikk greit, synes kanskje at monteringsveiledningen kunne ha vært bedre.
Men brakettene var enkle å få på plass.
Fulgte anvisningen til punkt og prikke, men skjønner ikke innstillingen på torsjonsstagene.
Det sto i anvisningen at avstanden fra senter bolt (innfesting til ATV) og feste til svingstoppen, skulle være 135mm.
Så langt, alt ok!
Får satt på beltene og leser bruksanvisningen vedr. justering.
Der skal jeg justere på dette staget, men da endres jo avstanden på 135mm??
Fulgte bruksanvisningen, og justerte staget, slik at toppen av vendehjulet bak på beltet, hadde en høyde på 10" fra gulvet.
Ble mye forandring på avstanden til svingstopperen!

Prøvde en tur i marka, og opplever maskinen som SVÆRT (nesten umulig) tungstyrt.
Dette gjelder på litt bløtere underlag, og i underskogen.
På snø og hardt føre, er det mye lettere og svinge.
Mener og ha lest en plass om at hvis man hørte lyd fra fjærene på torsjonstagene, så var justeringen på bærtur.
Jeg hører mine når jeg kjører i ulendt terreng. Fler med slike lyder?

Så mitt spørsmål til dere som har slike belter.
Skal jeg justere avstanden fra gulvet til topp vendehjul opp eller ned.

Forholdsvis tungvint å justere, da jeg må av med wirene til svingstoppen for å nå mutteren.
Vil til slutt presisere at jeg kun har tatt en grovjustering (etter boka), og ikke finjustert i forhold til min maskin.
Ønsker derfor deres erfaringer vedr. hvordan jeg skal sette opp dette.

Gjelder 2011 Tatou 4s og Grizzly 700 2010

mvh
Jens
Jensem
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 20 Jul 2007, 18:53
Bosted: Hell

Re: Tatou 4s beltekit - hjelp

Innlegg smaug » 15 Apr 2011, 17:30

Har ikke slikt beltekit selv men etter å ha selv kjørt med samme type beltesats på en demomaskin som også var svært tungstyrt, også på snø fikk jeg forklart hva som var problemet.
Hvis du kan tenke deg at den justeringssaken bestemmer hvordan marktrykket skal fordeles mellom front og bakparti på beltet, bør det være mer marktrykk på bakpartiet. Det fordi beltet da skal lettere jobbe seg opp på snøen og at svingpunktet kommer så nært vendepunket på styringen din. Har du mye marktrykk langt fram på beltet får du en sinnsyk belastning på styringen ved sving.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til Dekk & felg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest