[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - big boss 6x6 500 vs 800

big boss 6x6 500 vs 800

X2, Sportsman, Outlaw, Predator...

big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg steto » 11 Nov 2014, 09:15

Hei,

Er relativt fersk når det gjelder ATV. Har tenkt å gå til innkjøp om ikke lenge for å ha på småbruket til tømmerkjøring etc og har sett en del på Big boss 6x6.
Er det nødvendig med en 800, eller vil en 500 klare seg fint selv om det kan bli tung last?

Takker for bistand:)
steto
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 15 Okt 2014, 12:20
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg smaug » 11 Nov 2014, 11:32

500 fungerer fint som snus.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg John_A » 11 Nov 2014, 16:38

Enig med smaug, over 500 er unødvendig for arbeid i skogen.
Den eneste gode grunnen for større motor er hvis en har noe henger kjøring av betydning etter veg...også at det er j.... artig da.
John A
John_A
150ccm
 
Innlegg: 43
Registrert: 17 Jul 2014, 17:40
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg steto » 11 Nov 2014, 20:08

Det høres bra ut:) Har prøvd å følge med litt på Finn, og ser at det som legges ut av 6x6 500 forsvinner ganske kjapt
steto
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 15 Okt 2014, 12:20
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg smaug » 11 Nov 2014, 21:34

Ja de forsvinner fort. Veldig populære siden de er så billig i drift, enkel å vedlikeholde og veeeeeeldig praktisk.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg steto » 12 Nov 2014, 19:01

:)

Mulig jeg spør dumt nå, men utgjør 6x6 såpass mye fremfor 4x4 ved tømmerkjøring? eller burde en 4x4 500 være tilstrekkelig?
steto
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 15 Okt 2014, 12:20
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg smaug » 12 Nov 2014, 21:35

Forskjellen er enorm i stabilitet ved heftig kjøring. Jeg kommer sikkert fram til de samme plassene med min 4 hjuling men da må jeg kjøre veldig mye heftigere og være på hugget mens du på 6 hjulingen kan ta det heeeelt piano og bare la sykkelen jobbe. Forhjulslett på en 6 hjuling framstår som helt udramatisk og du er fortsatt langt unna nær døden opplevelsen(du kjenner at hjulene letter men stabiliteten er der fortsatt). Traversering over grøfter og hull er en helt annen verden. Prøv å rygg ned en vanlig litt bratt veigrøft med en 4 hjuling. Gjør det samme med en 6 hjuling. Jeg tror jeg kan garantere at jeg kjører i ring rundt det meste med en big boss 500 uten å engang få puls over 100.
Eneste problemet som jeg ser det, polaris 6x6 har, er at rammestyrke ikke står helt i stil med framkommeligheten. Du kan pushe sykkelen noe inn i helvete særlig med last over steiner, tuer, stokker og alt mulig rart uten at du får fornemmelse av at det koster flesk. En 4 hjuling ville ha satt seg fast ørten ganger og sannsynligvis ville de lette på lasten av den grunn.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg steto » 15 Nov 2014, 12:12

Takker for veldig nyttig info og tips smaug:)
steto
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 15 Okt 2014, 12:20
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg modzona » 04 Des 2014, 02:31

Har kjørt en del av disse på jobb. Er utrolig hva de tar seg fram. Svært stor forskjell mellom 500 og 800.
800 er et must hvis man skal av vei med henger. Også er kjede driften på 500 sin bakerste aksel ikke sånn spesielt driftsikker ved slitent kjede og drev.
Men skal også sies at en 500 vil føles litt mer letthandterlig. Mens 800 vil være stødigere da du får et lavere tyngdepunkt pga tyngre motor.
modzona
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 04 Des 2014, 02:24
Bosted: Bodø
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg smaug » 04 Des 2014, 10:49

Kjedet har aldri vært noe problem for oss etter at den fremste ble kappet et ledd. Den var for lang rett og slett og da begynte den å lage masse rare lyder. Ellers vil jeg påstå at kjede drevet er veldig driftsikker så lenge man smører de jevnlig. Vi har brukt Polaris sin kjedespray men hvilken som helst kjedespray som ikke er alt for klissete gjør nytten. Det jeg liker med kjededrift en er at det er så enkelt å forholde seg til. En haug med aksler og mansjetter, kryss osv er mer lunefull. 500en er ikke sprek og man bruker lavgiret mye men det er en av de beste motorene Polaris har hatt og den bruker lite drivstoff også i terrenget = stor aksjonsradius på en tank. 500en har også den sterkeste og enkleste AWD løsningen uten Hilliard fram differensial. At 500en faktisk ikke har en eneste mansjett noen steder er også en fordel når det blir riktig jævlig. Nei jeg mener fortsatt at Polaris burde gå tilbake til 500 og forbedre dét chassiset med en motor med litt mer umf i uten at det blir for avansert, forbedre bremsene(som er elendig på 500en) og få til en fabrikklaget T3 variant uten at italieneren fikler alt til med skikkelig lysopplegg.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg esteinda » 22 Des 2014, 12:15

Har hatt 500 og byttet til 800.
Kjedene må passes på og smøres og strammes jevnlig for at slt skal fungere uten for mye spetakkel....
500 har mange flere smørepunkt, noen er litt vriene å komme til.
800 har nesten ingen nipler for grease, men det er klart at mansjettene må passes på, og skulle en aksling ryke, så står man fast. Jeg vet ikke hvor driftssikker 800 er, har hatt min bare et halvt års tid, men antar at den står for en støyt. Teknologien er i hvertfall velprøvd.
Når det gjelder fremkommelighet er 800 en forbedring i forhold til 500. Høyere bakkelklaring og uavhengig fjæring på alle seks gjør en forskjell.
800 er litt tyngre og krever litt mer plass, men det har ikke bydd på problemer for mitt vedkommende, heller ikke ved kjøring i skog på Vestlandet.
Dessuten kan en få (jeg har) skikkelige beltemoduler (Polaris Predator) til 800 som går over begge akslingene bak og det gjør susen! Da er det ingenting som stopper, ja, bortsett fra armmusklene ved svinger i lav fart.... :-) (Jeg har montert servo, da ble det mye lettere.)
Så nå er jeg spent på hvordan dette fungerer i snø..., tar gjerne imot input og tips om det.
Alle gjør feil. En dag uten lærdom og ny kunnskap har vært bortkastet.
esteinda
50ccm
 
Innlegg: 11
Registrert: 20 Jul 2013, 18:41
Stolt fører av:

Re: big boss 6x6 500 vs 800

Innlegg smaug » 22 Des 2014, 12:22

Er kjedet ikke for lang så er det lite problemer med det. Polaris har en oppgradert kjede til de som kan være greit å montere.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til Polaris

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester