[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Feil med motorbrems/drivverk på BigBoss 800 6x6?
Side 1 av 1

Feil med motorbrems/drivverk på BigBoss 800 6x6?

InnleggSkrevet: 12 Des 2014, 16:14
ØyvindV
Heisann.

Vi har en BigBoss 800 6x6 2014 modell på jobb som vi bruker til frakt av utstyr i vanskelig terreng.
På disse transport etappene kjører vi i mye bratte nedoverbakker. Da har framakslingen en tendens til og ikke bremse på motorbrems.
Den "smeller" og kopler ut på en måte. Og da låser bakhjulene seg og sykkelen skyter fart. Dette kan skje uavhengig om vi holder gass eller ikke. Den har i tillegg laget skrapelyder ved noen anledninger, som om noen tannhjul raper over. Lydens frekvens øker med farta, og går over når vi har stoppet. Sykkelen har nettopp vært på verksted der de har plukket sund framdiffen. De fant ingen feil.

Vi mener at den ikke var sånn i begynnelsen når vi fikk den, og at den bare har blitt verre. Dette er irriterende og samtidig farlig da vi ikke klarer å bremse den når den først har sluppet.


Noen som har en idè om hva dette kan være?

Re: Feil med motorbrems/drivverk på BigBoss 800 6x6?

InnleggSkrevet: 12 Des 2014, 20:15
smaug
Armaturplaten i frontdiffen tipper jeg. Man kan egentlig ikke se noe feil, ting må bare byttes, måles og kontrolleres iht boka. Det skal helt klart ikke være sånn. Bare gi beskjed at dere bytter til en Can-Am 6x6 hvis det ikke blir fortgang i noe fiks. :-)

Re: Feil med motorbrems/drivverk på BigBoss 800 6x6?

InnleggSkrevet: 15 Des 2014, 08:09
ØyvindV
Ja det kan det sikkert være.
Er dette noe du har vært borti før?
Jeg synes det er så rart at verkstede ikke har vært borti dette før. Vet han har spurt Polaris, men ikke fått noe annet svar enn at hvis bakhjula låser seg (pga glatt terreng), så vil framhjula kople ut. Vi vet om et annet firma som har samme tendenser på sin sykkel. Vi kjører stort sett på samme plasser. Nevnte for de en plass som denne slippingen på motorbremsen skjer hver gang og han sa at det skjedde akkurat det samme på den de hadde. Nå er den riktig nok noen år eldre, men så mye har de vell ikke forandret på.

Re: Feil med motorbrems/drivverk på BigBoss 800 6x6?

InnleggSkrevet: 15 Des 2014, 09:18
smaug
Jeg kjører Can-Am så jeg har ikke sånne problemer men hvis du leser deg opp på polarisatvforums.com, er ikke diverse AWD problemer helt ukjent. Saken er den at Polaris vil ha konstant drift på alle hjul uten bakdelene med det(tungstyrt og understyring). De har derfor alltid vært tilhenger av automatisk innkobling av framhjulene i en eller annen form. I utgangspunktet er det enkelt å lage men hvis det skal fungere helt sømløst uten nøling/forsinkelse, er det litt vanskeligere. Polaris har løst det ved å bruke en Hilliard framdiff som er en automatisk mekanisk sperre sammen med en elektromekanisk tilkobling av mellomaksel og framdiff. For at dette skal fungere helt sømløst har framdiffen 20% lavere girutveksling enn bakhjulene, mao når alle hjulene spinner i myra/snøen osv så går framhjulene saktere rundt enn bakhjulene. I prinsippet betyr det at bakjulene må spinne litt fortere enn framhjulene for at du skal ha drift på alle hjulene. I praksis merker man ikke noe til dette og når alt fungerer, er det veldig behagelig og greit å bruke. Problemer er at hele systemet er bygd opp med tanke på framdrift og ikke nedbremsing. Ved nedbremsing blir jo hele greia snudd på hodet, derfor kom Polaris med ADC(Active descent control). ADC er rett og slett en tvangsstyring av tilkoblingen av framdiffen. Den automatisk elektromekaniske tilkoblingen av framdiffen som før bare ble aktivert med hjulspinn(speed sensor foran og bak merker dette), blir nå tvangstilkoblet hele tiden(kutter ut ved 15mph eller noe sånt) og du har motorbrems på alle hjul. Siden framhjulene har 20% laver utveksling og du kjører i en nedoverbakke med mye press på forhjulene vil motorbremsen føles 20% kraftigere enn uten ADC tilkoblet. Problemet er at systemet er egentlig laget med tanke på framdrift. Kjøring i nedoverbakke med mye last og varierene grep gjør at når framhjulene må ta hele støyten blir det rett og slett for mye for den relativt enkle sammenkoblingen som den elektromekaniske koblingen utgjør.
Mitt råd er å enten bytte maskin, få forhandleren til å sjekke ut om noe er slitt og må byttes eller hjelp motorbremsen med skivebremsene i tillegg. Sistnevnte er nok ikke så dumt å gjøre. Can-Am 6x6 har ikke slike finurligheter i det hele tatt så hvis tap av noen kroner i innbytte ikke er noe tema for dere tror jeg at en titt på den kan være lurt hvis det begynner å gå på HMS reglene løs.

Re: Feil med motorbrems/drivverk på BigBoss 800 6x6?

InnleggSkrevet: 15 Des 2014, 10:28
ØyvindV
Tusen takk for svar. Da har jeg jo fått svar på mye. Stakkars framdiff. Skjønner jo at den får mye belastning da. Vi kan fort ha 11-1200 kilo i total vekt når vi kjører ned bakker. Når da framdiffen må ta alt av belastning med tanke på at den har 20% lavere girutveksling, skjønner jeg jo at det blir tøft. Men det er fortsatt ikke godt nok. Det burde være laget for at det skal holde. Vi får se hva vi gjør da. Skal teste den når vi har hentet den fra verkstedet, og eventuelt få vist mekanikeren hva som er problemet. Mulig vi må kjøpe et annet merke. For sånn kan vi ikke ha det.

Re: Feil med motorbrems/drivverk på BigBoss 800 6x6?

InnleggSkrevet: 15 Des 2014, 11:48
smaug
Can Am 6x6 har rundt 20% lavere utveksling i girkassen i lavgir enn deres 4x4 atver. Der går ALLE hjul i samme fart noe som betyr belastning er jevnt fordelt og at ting fungerer som forventet dvs 6x6 er 6x6 framover, bakover, oppover, nedover, is, snø, asfalt ja hva som helst. Det samme gjelder 4x6, du bestemmer ikke sykkelen. Eneste minuset er en framdiff som ikke har øyeblikkelig 100% låsing, et hjul må rotere en halv omdreining først noe som skjer gradvis dermed får ikke akslene noe sjokkbelastning som igjen betyr at du kan kjøre idiot. Akselbrudd eller diff havari er sjelden på Can Am.