smaug » 17 Nov 2015, 19:45
Oljen er ganske lett å bytte. Du bruker vanlig 5w-40. Tappeskruen er på siden av plasttanken(tørrsumpen). Tapp ut oljen først så løsner du oljefilter og setter på et nytt. Nå har man to valg man kan gjøre. Enten bare sette på plass tappeskruen og fylle på korrekt mengde olje(bruk peilepinnen), går ca på 2liter, ferdig...eller også tappe ut de få dl med olje som er i bunn av sumpen på motoren. Tappeskruen kan være kødden å komme til. Jeg bruker å snurre motoren på starteren, da ser man at resten av oljen kommer ut av tappepluggen til tørrsumpen. Gjør man det må man "prime" oljepumpen igjen siden det nå er luft i systemet som gjør at oljepumpen ikke klarer å suge oljen til seg. Prosedyren er enkel. På toppen av tørrsumpen er det en utåndningsslange som går til luftfilterboksen. Denne slange har en slisse 6-7cm fra tørrsumpen(veldig merkelig patent) og man må blokkere slangen mellom slissen og tørrsumpen og skru på påfyllingslokket etter at man har fylt på olje. Jeg bruker en wise-grip tang med moderat press. Napp i snoren 8-10 ganger med tenningen av og løsne wise-gripen. Hvis du hører en hisssss-lyd er alt OK og du kan sjekke oljenivå før du kjører. Hører du ikke en hissss-lyd når du slipper wise-gripen er den enten ikke klemt til hardt nok eller du klemmer der hvor slissen i slangen er. Polaris anbefaler og også rense grovfilteret som sitter på slangen mellom tørrsump og oljepumpen. Er en metall sil der som fanger større partikler. Har man bedrevet med vanlig terrengkjøring uten noe ekstreme greier trenger man ikke det. Jeg har aldri funnet noe i den silen. Kjølevæsken er helt vanlig kjølevæske 50/50 blandet. Tapper du ut alt kan du bruke hva du vil. Skyll med hageslangen er best.
Jan-Børre