[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 479: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/bbcode.php on line 123: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - 4 måneder med Big Boss.

4 måneder med Big Boss.

X2, Sportsman, Outlaw, Predator...

4 måneder med Big Boss.

Innlegg Swift » 12 Sep 2009, 19:58

Her kommer noen tanker og erfaringer etter 4 måneder med 800 Big Boss. For det første dette er en kjempemaskin til tungt arbeid. Har i sommer pusset opp en tømmerhytte uten veiforbindelse. Det har blitt mange og tunge turer med materialer, men alt har gått greit. Jeg har benyttet gamle hesteveier og endel av disse er bratte og svingete. Selv med den våte sommeren vi har hatt på østlandet har polarisen listet seg frem så og si uten et eneste sluretak. Med litt vekt over de fire hjulene bak sitter disse som limt til underlaget også med henger bak. Den største utfordringen har vært at materialene subber nedi bak og skrubber i bunnen av bakkene. Mao ingen vei tilbake, bare videre oppover.

Min Big Boss er registrert som EU traktor og her må man justere litt for å få det til. Speilene løsner, men ved å bytte til låsemutter under og vingemutter over er det problemet løst. Speilene er også høye, men etter å ha kappet av stengene i bunnen kan jeg nå løsne vingemutteren og felle inn speilene slik at de passer inn under styret ved behov. I praksis feller de seg inn selv når man kjører trangt.
Den berømte fartssperren gjør kjøring med tung henger vrient. I stedet for å fjerne den har jeg filt festehullet ovalt og skjøvet sperra fremover slik at maskinen nå gjør drøye 70. Grunnen til at jeg ikke har fjernet den er at ved en "light" kontroll kan onkel se at den ikke er fjernet og 70 er fort nok for meg. Men at jeg er på kant med loven er jeg ikke i tvil om men men.


Det som imponerer meg mest er fremkomligheten. Dette bare går og går...

Hvis jeg skal lete etter noen ulemper må det være at den er lengre enn en vanlig 4-hjuling og krever mer plass til å snu, svinge osv. Med 4 meter henger spiller dette liten rolle, men med tom maskin merker man at dette er stort. Dette løses greit med motorsag i verste fall (ikke på maskinen, men på vegetasjonen). Den er også relativt tørst, men bruker omtrent like mye om den er lett eller tung.

Alt i alt er jeg strålende fornøyd og kommer til å invistere i skikkelige kjettinger til et sett bakhjul før elgjakta. Ikke det at jeg tror det er nødvendig, men man vet aldri på våte bergrabber med 500 kilo elg på hengeren.
Swift
80ccm
 
Innlegg: 17
Registrert: 19 Mai 2008, 16:16
Bosted: Akershus

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Ivar » 13 Sep 2009, 20:59

Topp at det fungerer bra. Skal hente samme maskin kommende uke og gleder meg stor. Trolig setter jeg på "mc" speil på styret, og tar av lastebilspeilene. Gass sperren tror jeg også faller av. Hvilken type vekt har du på planet? Bruker du noen form for oppbevaringsboks på maskinen evt. hva? Ang. elg jakt, så kjørte jeg med min gamle Can-Am 800 i fjor, og den gikk suste de fleste steder, men i de bratteste bakkene kom den til kort (ble for lett i fronten med henger og elg bak). Kjørte da opp uten henger, snudde, og vinsjet henger og elg oppover bakken. Disse bakken tror jeg 6X6 går greit opp, så å prøve blir cool :gliis
Ivar
Polaris 800 6X6
Ivar
250ccm
 
Innlegg: 59
Registrert: 12 Sep 2008, 20:35

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg smaug » 14 Sep 2009, 13:01

Big Boss er rå i bakker, ingen tvil! Jeg har prøvd en 500 og fant den jævligste bakken jeg kunne og prøvde å kjøre opp og det gikk til slutt. Av ufordeler så er det største at bakakslene er lavt nede. Bakvognen er også stiv sideveis, dvs den pendler ikke i det hele tatt på samme hjulaksel, bare de to akslene seg i mellom. Jeg opplevde dette både som en fordel og ufordel. Over ulent terreng med dype groper osv var dette en kjempefordel fordi sykkelen gikk flatt over og det hele var faktisk ganske komfortabelt. Man forventet å få et spart bak men ingenting kommer. I terreng derimot så kan det være en ufordel fordi nå fremste hjul bak stanger mot en stein så løftes begge hjulene på motsatt side mange ganger i luften og dermed mister man all hjelp derifra. Jeg har også fått med meg av erfarne elgjegere at det er litt vel mye vedlikehold av drev bak men sikkert ikke værre enn at man kan gjøre dette ute i felt.

Til ren skogsbruk ville jeg ha hatt en Big Boss og også noe jeg har anbefalt min far.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Swift » 14 Sep 2009, 20:35

Mye av det du skriver stemmer "Smaug" vel å merke for 500. 800 Big boss har uavhengig fjæring, kardangdrift på alle hjul og normal bakkeklaring. Nettopp det var noe av grunnen til at jeg ikke kjøpte i fjor (når det bare var 500 på markedet). Dermed forsvinner mange av ankepunktene dine. Jeg har kjørt både 500 og 800 og ja, det er forskjell. Enig i at dette er en arbeidsmaskin og ikke noe "morromaskin" selv om det er gøy å komme frem overalt...

Når det gjelder speiler Ivar så hadde jeg også tenkt å sette på mindre, men etter at jeg kappet dem slik at de ble lavere og byttet ut festemutrene kommer de til å bli sittende. Maskinen er lang og et titt i speilen i svingen kan være lurt. At speilene sitter fast på maskinen og ikke styret tror jeg er en fordel når du f.eks. svinger. At de er store er det ingen tvil om, men det vender du deg til. Jeg har ikke noen ekstra festebokser, men har festet reimer i lastegrinda/veltebøylen som holder motorsag, bensinkanner o.a. fast. Vekt på planet? Skjønner ikke helt hva du mener, men jeg har ikke brukt noen form for ballast på planet. Når jeg kjørte materialer hadde jeg 2-3 pakker shingel på frontkassa, slik at styringen blie bedre, og noen pakker bak på planet av praktiske hensyn. Jeg har kombifeste på vinsjen slik at den kan festes bak også. Trådløs styring fulgte med. Lykke til med ny maskin.
Swift
80ccm
 
Innlegg: 17
Registrert: 19 Mai 2008, 16:16
Bosted: Akershus

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg biggboss 800 » 15 Sep 2009, 10:13

Høres bra ut at du og er fornøyd med bigbosen din. Har ein 800 sjølv,å er kjempe fornøyd.Brukte den til framkjøring av hjort i helga,tok seg utrulig godt fram uten å spinne hull på torva.Hadde ein Grizzly 450 før,med den blei whincen flittig brukt i dei verste myrene.Med bigbosen flaut eg over. Motoren og er bra med tanke på at ein kan sleppa maskinen heilt ned på turtal,å la den rusle opp bakken sjølv. Har ikkje lastegrind til min,er det nokon som veit ka sånt kostar??
Polaris Sportsman Bigbos 800
Hordaland
biggboss 800
150ccm
 
Innlegg: 48
Registrert: 03 Jul 2009, 18:02
Bosted: Ullensvang

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Aage » 28 Sep 2009, 19:22

Har brukt bigboss 800 siden 1. mai nå, og er strålende fornøyd. Har blitt ca 80 motortimer på den siden da. Min går i gårdsdrifta til alt arbeid der det er mulig å benytte den.
Har punktert noen dekk, men det må man regne med.
Speilene plukket jeg av etter første prøvetur, fartssperra før første prøvetur.
Den er relativt tørst uansett belastning, ser man på momentkurven til motoren er det egentlig helt unødvendig at den skal ligge på 5000 rpm uansett hva man gjør, har noen prøvd å gjøre noe med variatorvekter for å få ned turtallet?

Har noen funnet ut hva som må gjøres for å få lys i senterlykta igjen?
Aage
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 25 Jul 2009, 09:37

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Torre » 28 Sep 2009, 20:32

Rå maskin denne 800 big boss....hadde vært en drøm å fått prøvet en slik sak i terrenget med de nye akslene/drivlinjen :YEAH
Tore Jan
2010`Can-Am Outlander 650 MAX XT
http://www.ostlandetatvklubb.com/

Bilde
Brukerens avatar
Torre
800EFI
 
Innlegg: 464
Registrert: 20 Jan 2008, 19:47
Bosted: Lørenskog/Oslo

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg smaug » 28 Sep 2009, 21:06

Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Aage » 13 Okt 2009, 19:45

Har prøvd å få lys i senterlykta, men ser ikke ut til at det er strøm å få på pæra. Noen som har funnet ut hva som er gjort? Plukker ellers ned for å følge ledningene til jeg finner strøm...
Aage
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 25 Jul 2009, 09:37

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Ivar » 13 Okt 2009, 19:58

Har kun fått tid til å observere at det er en pære der som ikke ser "norsk" ut, og at kontakten sitter i med ledninger. Så disse Italienerne som bygger om denne maskinen til EU maskin har et eller anne sted koblet ut ledningene. Hvilken bryter skal evt. dette lyset kobles mot. Må vel kobles mot en egen bryter, så det kan kalles arbeidslys, for på vei er det ikke låv å bruke.
Ivar
Polaris 800 6X6
Ivar
250ccm
 
Innlegg: 59
Registrert: 12 Sep 2008, 20:35

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Aage » 13 Okt 2009, 20:27

Jeg har ikke tenkt å bry meg spes om det er lov eller ikke. Tenkte å koble sammen med fjernlyset...
Aage
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 25 Jul 2009, 09:37

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg :-) » 13 Okt 2009, 21:02

Den senterlykta blender alt som er hvis du har tenkt og bruke den på vei
:-)
 

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Aage » 16 Okt 2009, 13:36

Bare sammen med fjernlys var planen.
Noen som vet hvor stor effekt det er på generatoren?
Aage
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 25 Jul 2009, 09:37

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg smaug » 16 Okt 2009, 16:29

Mener det var 450W eller var det kanskje 500W. Skal i allefall gå helt greit siden dette er orignalt Polaris opplegg. En kompis av meg har koblet denne til på langlys og det fungerte helt utmerket og var veldig allright i skauen. Den sprer veldig bare så det er sagt.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: 4 måneder med Big Boss.

Innlegg Aage » 19 Okt 2009, 10:20

Min går mye i småturer på vei etc. Ikke til å legge skjul på at den er stiv og har stor svingdiameter. Gjorde derfor en test i helga. Stilte maks fjærtrykk på midtaksel, minimum på bakerste. Ble en helt annen maskin etter vei, usikker på hvordan den vil reagere med last i platten, kan resultere i lite styring. Skal eksperimentere litt med lufttrykk senere. Har lyst til å prøve med maks trykk bakerst og noe lavere på midtaksel.
Aage
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 25 Jul 2009, 09:37

Neste

Gå til Polaris

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester