Skifte / Kontrollere Drivreim

DS, Renegade, Outlander...

Re: Skifte / Kontrollere Drivreim

Innlegg Decca1226 » 10 Nov 2011, 17:25

Tilb.mld fra Terje på Moflaten var klar :

"Hei Arild!

Den variatorreima med delenr. 715000302 (med såkalte riller på både innside og utside) er beregnet for v- twin motorer fra Can-Am og Bombardier med motorvolum på 500- 1000 ccm.

Variatorreim med nr. 715900024 (riller kun på innerdiameter) er den riktige variatorreima til din maskin, den er beregnet for bruk på generelt
alle Bombardier og Can-Am Outlander 400.

Ikke prøv den reima med nr. 715000302, blir garantert dårlig resultat.

Kikket inne på ATV forumet, angående fett til primær variator (motorbrems medbringer) bruk ISOFLEX, det er riktig som Meister Ændersen forteller.

Snakkas!!"

Jeg ringte AK og skal bytte reimen i morgen.

Arild
Bombardier Outlander MAX XT 400 2006.
Kymco MXU 250 2006.
Decca1226
250ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 10 Nov 2011, 18:06

Decca - du skriver at du kjøpte reima på AK maskiner Åsane (og fikk feil reim men riktig pris, altså..) og at mekanikeren ikke var kjent med at man skulle bruke isoflex på primærvariatoren og at reima med riller på begge sider kunne brukes på alle maskiner - ahmmmmm - er dette en plass du vil bruke som serviceverksted...? Er han can-am mekaniker eller bilmekaniker (eller dansk baker...?)
Trippel skeptisk - i fremtiden, hvis du er er tvil, snakk med Hr. Pedersen på Moflaten ja - der får du vettuge og RIKTIGE svar.
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Decca1226 » 10 Nov 2011, 19:28

Jeg vil ikke si noe negativt om AK maskiner i Åsane, virker som en oppegående kar på verkstedet.
Ser at det alltid er en eller flere Can-am'er der så det går nok en del gjennom dem.

Det som mangler er kanskje bedre oppfølging fra BRP ?

Jeg kjenner til at det er et annet verksted nærmere meg som sannsynligvis får smykke seg med tittel som offisielt verksted for Alle BRP produktene...
Ikke umulig at jeg prøver meg der, har allerede tilbudt dem å "øve" på min... :-)

Men, jeg merker nå at jeg ønsker å kunne mekke mer selv på min outlander. ikke bare pga pengene, men fordi jeg ønsker å vite hva som blir gjort med den og hvordan ting skal være og virke.
Jeg nevnte forøvrig dette for det aspirerende verkstedet, men det blir vel på en måte å "miste" kunder ?

Dersom noen i Bergensområdet kan holde et mekke kurs så er jeg villig til å betale noen kroner for det.
Kanskje vi er flere her som kunne trenge det ?

Arild
Kymco MXU 250 2006.
Decca1226
250ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 10 Nov 2011, 21:01

En can-am mekaniker SKAL vite hva slags reim du trenger og hva slags smøremiddel som er korrekt - til og med min kone som er temmelig fersk på å skru rotax vet dette om reim og isoflex, altså....
Skal du skru selv, kommer du langt med ei verkstedhåndbok, godt verktøy og godt hode. En rotax er ikke noe hokus pokus - har du skrudd litt på bil klarer du dette også - øvelse gjør mester og er det noe du lurer på, så er det bare å spørre her på forumet - kanskje får du svar også [smiil]
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Innlegg Decca1226 » 13 Nov 2011, 16:19

Da er reimen skiftet :-) (har ikke gjort noe med enveislageret pga har ikke Isoflex)

Men opprinnelsen til at jeg så på reimen var en ulyd.

Høres ut som ventil tikking og kommer straks tempen på motoren er kommet opp litt (etter et minutt kjøring).

Den kommer å gå litt (er der mer enn den er borte) og før jeg skiftet reimen merket jeg og en "bremse" effekt når lyden kom.
Har kun hatt en liten test kjøring etter reimbyttet så jeg fikk ikke med meg om "bremse" effekten fremdeles er der (men regner med det siden lyden er der).

Motor olje nivå er bra.
Kjøleveske nivå var lavtpå ekspansjontanken (kunne ikke se væske i den) , men radiatoren var full.
Har etterfylt i ekspansjonstanken i dag.

Så da er det vel en tur på AK maskiner som er neste steg..

Noen som har en idè om hva det sannsynligvis er ?
Råde bank ?

Arild
Kymco MXU 250 2006.
Decca1226
250ccm

Stolt fører av:

Innlegg Decca1226 » 13 Nov 2011, 21:20

Hm.
Skummelt å "google" ord som ventil osv her på forumet, kan bli mørkredd av mindre.

Fant denne tråden der forløpet til motorhavari minner veldig om der jeg er nå (før selve havariet i tråden):

noen tips om hva jeg kan se etter om at ikke stemmer ifm ventilene ? hvordan kan man se at om sykkelen er på vei til samme type havari som i tråden over ?

Arild
Sist endret av Decca1226 den 14 Nov 2011, 07:52, endret 1 gang
Kymco MXU 250 2006.
Decca1226
250ccm

Stolt fører av:

Innlegg rr_a » 14 Nov 2011, 06:14

Du kan jo ta av toppdekslet og sjekke om ventilene har riktig klaring - 0.10 inn - 0.15 ut - motor skal har romtemp. Fikk selv en tikkelyd etter at jeg satte meg fast i snø og måtte vinsje mye og spinne mye - da viste det seg at den ene ventilen av en eller annen grunn hadde fått for stort klaring. Men, i ditt tilfelle kan det jo være noe annet.
Ændersen
rr_a
GIF Meister Ændersen

Forrige

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester