[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - ATV til gårdsbruk (og litt moro)

ATV til gårdsbruk (og litt moro)

DS, Renegade, Outlander...

ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg atv-traktor » 23 Jul 2014, 15:04

Hei,

jeg tenker å kjøpe en ATV som primært skal brukes til litt lett snøbrøyting, litt kjøring med tilhenger for å kjøre ved og i tillegg litt terrengkjøring og kjøring på skogsveier.

Jeg vurderte en periode CFMOTO på grunn av prisen men tror nå at jeg heller går for en Can-Am T3. MC-registrert fører vel til at de er sperret på 21 HK som oftest og det ser jeg på som en ulempe siden jeg skal bruke min til litt tyngre oppgaver også.

Vil en Can-Am OUTLANDER 400 T3 være kraftig nok til min bruk? Eller blir den for lett eller har den rett og slett ikke nok krefter?

Hva vil dere anbefale av å kjøpe en ny 400 T3 eller en brukt 650 T3 for eksempel? Hva bør jeg se etter om jeg skal vurdere å kjøpe en 650 T3 som er 2-5 år gammel. Rust? Spesielle deler som kan være slitt? Kan det være slitasje som vil gi meg store kostnader etter en stund dersom jeg kjøper brukt?

Det ble mange spørsmål, men setter pris på alle svar - selv om dere ikke gidder svare på alt :)
atv-traktor
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 23 Jul 2014, 14:58
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg smaug » 23 Jul 2014, 15:21

Kjøp en MC registrert hvis du kan(dyrere). Effekten er teoretisk begrenset til 21hk, i praksis er de ikke begrenset i det hele tatt og du vil ikke få problemer om du blir stoppet i kontroll. Dyrere forsikring og husk å få med bonus på den, hvis ikke det er noe tema er den forsikret som traktor slik min har vært siden ny noe mitt nye forsikringsselskap har korrigert.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg atv-traktor » 23 Jul 2014, 15:30

Det visste jeg ikke.. men jeg trenger det inn med teskje her... :)

Betyr det at en MC-registrert ATV med for eksempel 40-60hk i utgangspunktet som er "teoretisk" begrenset til 21hk vil kunne trekke en tung tilhenger like lett opp en bakke som en tilsvarende ATV som er T3-registrert og dermed ikke er begrenset på noen måte?
atv-traktor
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 23 Jul 2014, 14:58
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg smaug » 23 Jul 2014, 15:50

En MC registert ATV ER begrenset fra forhandler, greia er den at norske myndigheter har laget et regelverk(er vel ikke vårt regelverk strengt tatt) som ingen klarer å etterprøve, ikke biltilsynet engang. Måten det blir gjort på er at effektkurven blir sett på og på det turtallet motoren yter 21hk, blir turtallsperren satt. Farten ATV'en får på dette turtallet blir "konstruktiv hastighet" som står i vognkortet. Tanken med konstruktiv hastighet er vel at hvis ATV'en går fortere enn den hastigheten(ofte rundt 70-80kmt en plass), er den å bli ansett som tuklet med. Problemet er bare den at siden en ATV har variatordrift, kan man like godt gjøre noe med variatorene uten å gjøre noe med motoren og oppnå høyere hastighet eller man kan sette på (bedre)dekk egnet for vei som gjør det samme. Originale dekk er oftest ikke lovlige veidekk engang! Konstruktiv hastighet har ikke noe mening med andre ord, og ingen som jeg vet om har blitt tatt for å kjøre i 100kmt i en 100 sone med en MC ATV. Sperren i seg selv er oftest bare en innstruping i innsuget og sperre på gasshendelen, helt banalt enkelt å fjerne. Når dette er fjernet har du en fabrikk oppsatt ATV slik den er ment å fungere fra konstruktøren.
En T3 ATV er begrenset på en helt annen måte. Can Am'er er elektronisk begrenset på fart(ikke effekt) slik at den har full effekt helt til farten på 45kmt er oppnådd, da kommer turtallsperren inn. I praksis bruk er en T3 ATV fra Can Am ofte helt toppers for de fleste som ikke kjører fortere enn 45kmt uansett men det setter jo en del begrensinger som bla kjøring på motorvei osv.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg atv-traktor » 23 Jul 2014, 16:28

Jeg forstår, men strengt tatt ble dette litt på siden av hva jeg egentlig lurer på - om jeg ikke misforstår deg da.

Jeg tviler ikke på at man kan gjøre små endringer på en ATV og slik fjerne evt begrensninger satt fra forhandler, men det er ikke aktuelt for meg. Og det med fart er heller ikke interessant da 45 km/t er nok for mitt bruk.

Så spørsmålet da er jo fremdeles om en MC-registrert ATV som ikke er tuklet med vil kunne trekke en tilhenger opp en bakke like godt som en T3-registrert uten tilsvarende begrensning på effekt. Det var egentlig bare et oppfølgingsspørsmål fra min side da jeg opprinnelig ikke vurderte MC-registrert ATV.

Det jeg jo egentlig lurer på er om en Can-Am Outlander 400 T3 er bra nok til lett snøbrøyting og til kjøring med liten tilhenger med ved for eksempel, eller om man bør opp på 500 eller 650. I tillegg lurer jeg på hva man bør være obs på når man kjøper en brukt Can-Am på ca 2-5 år.
atv-traktor
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 23 Jul 2014, 14:58
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg smaug » 23 Jul 2014, 17:27

En T3 er nok sterkere i uplombert stand enn en MC og 400'en er en utmerket arbeidsjern.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg Tobben18 » 23 Jul 2014, 20:43

En ny 400 cc får man vel idag kun i kort versjon, mens en brukt 650 fås i kort og lang versjon. Vet ikke om du foretrekker en atv med litt lenger akselavstand som er tryggere å kjøre opp bakker? Da ville jeg anbefalt en brukt 500 T3 og oppover med lang akselavstand.
Tobben18
350ccm
 
Innlegg: 98
Registrert: 26 Jul 2013, 15:06
Bosted: 5567 Skjoldastraumen
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg atv-traktor » 24 Jul 2014, 10:21

Takk for gode svar!

Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på når jeg skal kjøpe en brukt Outlander? Rust, slitedeler, potensielle reparasjons-kostnader som kan komme like etter kjøpet...?
atv-traktor
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 23 Jul 2014, 14:58
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg smaug » 24 Jul 2014, 12:16

Sjekk for knirking i bakstilling og at dempere på forstilling ikke klunker fælt fullt utstrakt. Ellers er det normalt vedlikehold som gjelder. Sjekk alle mansjetter.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg LN-TAL » 24 Jul 2014, 22:10

Jeg ville helt klart vurdert yamaha grizzly, 550 eller 700, til det bruket du skisserer.

Jeg har selv en 700 nå, hadde 550 før, og er veldig fornøyd med den. Den har manuell innkobling av 4x4 samt sperre på fremaksel. Dette anser jeg som fordel når man skal bruke maskinen til å dra tung last med i vanskelig terreng. På can am skjer denne innkoblingen automatisk sjv. og hjulet må slurre opptil en hel omdreining før sperren låser helt,

I tillegg har yamaha en "våt clutch" innenfor variatoren, slik at når du drar tungt i lave hastigheter, setter igang med tung last (og / eller belter) osv. så vil du ikke få slurring på variator reim, det vil taes opp i denne våt clutchen. Jeg har en kompis som sliter fælt med slitasje på variator reim i vintersessongen når man kjører på belter. Jeg har også hørt om can am eiere som sliter med dette på hjul ved kjøring av ved osv. Og i de (få) tilfellene jeg har hørt om så sier forhandler at dette skjer fordi dem kjører for sakte slik at variatorene ikke kommer skikkelig i "inngrep".
LN-TAL
80ccm
 
Innlegg: 24
Registrert: 30 Jan 2013, 21:15
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg smaug » 24 Jul 2014, 22:17

En Grizzly er enda kortere enn en kort Can Am og følgelig enda lettere å velte med. En Outlander 400 i Max utgave er en veldig mye tryggere maskin i terrenget. Sluring ? Har brukt to reimer på over 22000km. Bruk lavgir i terrenget så er ikke det noe problem.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg LN-TAL » 24 Jul 2014, 22:47

En 400 har kortere akselavstand enn en grizzly, men en 650 / 1000 har hele 4,5 cm lengre akselavstand enn grizzly. Uansett, jeg kan ikke helt se hvordan lengre doning gjør den mere veltesikker.

Det er nok riktig at en outlander max er bedre mot steiling, siden den har 24,9cm lengr akselavstand.

Glemte forøvrig også å nevne at can am har hatt trøbbel med startsperren sin. Jeg og en kompis kjøpte begge ny ATV ifjor. Han kjøpt can am, jeg yamaha. Hans har vært på verksted 3 ganger pga. bla. problem med startsperren. Min har ikke kødda enda. Riktignok bare kjørt 1800km foreløbig dog (can amen har ikke runda 1000)
LN-TAL
80ccm
 
Innlegg: 24
Registrert: 30 Jan 2013, 21:15
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg LN-TAL » 24 Jul 2014, 22:51

Glemte også å nevne at grizzly også har elektronisk fartssperre, slik at du har full effekt opp til 40 km/t selv om den er traktor registrert. Tror dette kom på 2009 og opp.
LN-TAL
80ccm
 
Innlegg: 24
Registrert: 30 Jan 2013, 21:15
Stolt fører av:

Re: ATV til gårdsbruk (og litt moro)

Innlegg smaug » 25 Jul 2014, 08:14

Den nye Outlander L er lengre, den gamle er kortere. Max'en er selvsagt mye lenger. Noe av det farligste man kan oppleve i terrenget er når man krysser ned/over grøfter og hull og sykkelen komprimerer fjæringen i det ene hjørnet. En kort sykkel går fort over på siden. Dette kan være farlig nok på en hvilken som helst ATV i terrenget så pass på men på en kort sykkel er dette utrolig fort gjort. For de som har kjørt en Big Boss 6x6 så skjønner man veldig fort forskjellen på hva lengden gjør på stabiliteten. Rent sideveis stabilitet så er det ikke noe forskjell på lang og kort sykkel men vi kjører jo sjelden slik, vi kjører oftest litt på skrått opp eller ned en bakke og da er lengden på sykkelen alfa og omega. Selv en liten vinkel opp eller nedover en skråning vil utgjør stor forskjell på lengden på sykkelen. En lang sykkel har ingen praktiske ufordeler i terrenget mens en kort har mange ufordeler.
Can-Am har ikke hatt trøbbel med DESS generelt, det er bare tøv. Det mange opplever etter noen år er at tenningslåsen må byttes fordi det til slutt kommer vann inn i den slik at kontaktsettet korroderer og man ikke får start. Jeg selv har byttet tenningslåset to ganger på min. De som har garasje som sykkelen kan stå opplever vel aldri kødd med dette. Selve DESS delen har jeg ikke hørt har sviktet. Den blir tross alt brukt på snøscooter og påhengsmotorer og har blitt gjort det i snart 20 år uten nevneverdig problemer.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest