Høy resonans og vibrering

DS, Renegade, Outlander...

Høy resonans og vibrering

Innlegg KjetilGau » 18 Jul 2011, 11:52

Har hatt en høy resonans og vibrering som kommer å går litt. Jeg har trudd at vibreringa kommer ifra dårling balanserte dekk, men ser nå at dette ikke kan stemme grunnet jeg har prøvd 3 forskjellige sett, og alt oppfører seg likt. Og det er akkurat samme på grus og asfalt. Kommer en ganske høy resonans lyd fra 30 kmt og oppover som øker med farta, samtidig som en litt irriterendes vibrering i sykkelen henger sammen med lyden. uoh, uoh, uoh som øker i takt med farta/rpm. Ingen problemer i sakte fart. Har trudd at dette skulle være sånn. Men merker at dette blir helt borte innimellom, den værken vibrerer eller uler. Så da må det være ett eller annet som er løst eller noe? Har kikka en del på utenlandske forumer å kommet frem til å prøve å bytte u-joint/kryss. Noen som har vært borti lignende? Evt andre tips?
KjetilGau
150ccm

Stolt fører av:

Re: Høy resonans og vibrering

Innlegg smaug » 18 Jul 2011, 14:53

Sjekk at "yoke" på framre og bakre mellomaksel er skikkelig festet til diffrensialdrevet. Det er den delen som selve krysset er fast i på diff siden. Det er en senterbolt som kan være litt vanskelig å se og denne bolten skal være temmelig stram. Har vel ikke hørt om problemer med dette på framre mellomaksel, men bak har jeg hørt om det flere ganger.

Er det forskjell på ulyden i 2wd eller 4wd? Blir det mindre ulyd om du trykker lett på fotbremsen? Har du prøvd å smøre kryssene med vanlig universal lagerfett? Hvis kryssene blir smurt med MoS2 fett(svart guffe), ryker kryssene fort.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg KjetilGau » 18 Jul 2011, 15:58

Takk for tips smaug, skal prøve de ut i kveld. Prøvde å rykke å nappe litt i kryssa i sta, men virket ikke som om det var noe slark der. Skal prøve å stramme til de skruene:) Kryssa er smurt jevnlig med blått universalt fett. Har ikke prøvd i 2wd og 4wd, bruker 4wd så sjeldent, men kan prøve med den på veien å se om lyden blir borte:) merker at lyden tydligere med 2 en 1 på.
KjetilGau
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg smaug » 18 Jul 2011, 21:47

Når jeg tenker etter så er senterbolten på framre mellomaksel festet på girkasse siden.
Hvis kryssene har blitt jevnlig smurt, og boltene sitter godt, er jeg redd for at det kan være er dårlig pinionlager som er årsaken. Sjekk oljen på bak diffen for å se om det er noe spon av noe slag i oljen. Se også nøye rundt tettingen på inngående aksel. Jeg ville også ha tatt en sjekk av oljen på girkassen bare for å se om du ser spor etter spon.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg KjetilGau » 19 Jul 2011, 00:20

Jeg hadde den på stor service akkurat, og da byttet de olje på begge diffrensialer og skiftet olje på girkassa å motor å han sa all olja så fin ut. Rakk ikke prøve noe mer i kveld, så må se på det i morra tidlig:)
KjetilGau
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg smaug » 19 Jul 2011, 08:52

En annen ting du kan se på, er om kryssene står riktig vei i forhold til hverandre, mao skal framre og bakre kryss på bakre mellomaksel stå i samme possisjon slik som i dette eksempelet:
Bilde

Hvis noen har demontert akselen og feks byttet kryss eller bare dratt de to halvdelene fra hverandre i splin'en for deretter å ikke ha satt det sammen slik at kryssene er på linje, får man vibrasjoner i drivverket:
Bilde

Se på den hvite streken som er satt på hver "halvdel" til venstre. Den er der fra fabrikk på disse akslene for at akselen skal settes riktig sammen etter en demontering.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg KjetilGau » 19 Jul 2011, 13:09

Prøvde litt nå, gikk over de innfestings skruene til drivakselen, de satt godt alle sammen. Veit ikke ossen ett ødelagt kryss ser ut, å jeg ser ikke noe gæli med noen av de som sitter der, så tror de er i orden. Prøvd både i 2wd og 4wd, synes kanskje den vibrerer (nesten som ubalanserte hjul) mindre i 4wd, men resonanse skvalinga er der fortsatt. Vet ikke om dette skal være sånn eller ikke:p prøvde en ett år nyere 650 i helga, å den er ikke sånn i det hele tatt. Er det diff, girkasse som er på vei i døden kanskje da eller?
KjetilGau
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg smaug » 19 Jul 2011, 16:50

Hvis vibrasjonen følger takten til hjulene, er det de som er i ubalanse. Hvis derimot vibrasjonen har en mye hurtigere frekvens, er det et eller annet i drivverket. At det blir litt mindre vibrasjoner i 4wd sier meg at det er noe gærnt der bak siden å koble inn framhjulene ta mye av belastningen bort fra bakdrevet.
Jeg ville ha demontert mellomakselen bak og kjent skikkelig på kryssene når man kan bevege de skikkelig. Tror det er lettest å løsne på bakdiffen litt for å få nok plass til å dra bort akselen.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg KjetilGau » 19 Jul 2011, 23:07

Noen rundt hønefoss som har peiling å har lyst til å hjelpe meg å sjekket ut dette?:)
KjetilGau
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg KjetilGau » 28 Okt 2011, 21:02

Da er feilen fikset. Ble en rimelig stor jobb. Endte med at jeg måtte bytte hele bakre diffrensialen:( Kosta noen kroner, men da er den i hvertfall 100 % i orden:) Hadde den på moflaten og hadde mye kontakt med både Terje og Ronny, sinnsykt bra service å dyktige folk. Kommer til å reise dit å ta servicer, uansett om det er mye lengre å kjøre, i forhold til andre forhandlere rundt i distriktet her. Anbefaler alle å reise dit, bedre service har jeg aldri vært borti:)
KjetilGau
150ccm

Stolt fører av:

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester