Side 1 av 3

Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 03 Mar 2012, 15:59
Mæjus
Hei folkens. Har en 09 mod 500 outlander max xt, som har gått 3500km og 139timer. Denne har begynt å nykke i fra 70km og oppover. Betyr dette at reima eller variatoren begynner å bli slitt? hva må gjøres? hva koster en overhaling av variatoren? Takker for svar.
Mvh Marius

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 03 Mar 2012, 17:57
#3grina`n
tipper du har en slitt variator reim. ca 700- 1000 spenn

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 03 Mar 2012, 18:02
Mæjus
Har nå hatt ute reima og inspisert den og skivene, men her ser alt helt toppers ut. Har vaska vekk det lille som var av støv på skivene, så får e ut å kjøre meg en tur se om problemet fortsatt er der. å hvis det er, så får e håpe at noen av dere her inne kan gi meg ett godt svar [oh yes]

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 03 Mar 2012, 18:06
Mæjus

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 03 Mar 2012, 18:45
rr_a
Trolig vektene selv om det virker litt merkelig siden den kun har gått 3500 km. Har du et lite napp ved 70 km eller nøkker den etter dette også ved flere hastigheter?

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 03 Mar 2012, 19:47
Mæjus

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 03 Mar 2012, 22:32
Pol800aris
Har du prøvd å kjørt sykkelen på turtall når den står i N , uten dekselet til variatoren på?
Mulig du ser noko rart som skjer i variatoren da? Men du må vel kansje ha belastning for å finne ut noko.

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 04 Mar 2012, 04:01
Mæjus

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 04 Mar 2012, 07:03
rr_a
Har du plukket fra hverandre bakre variator og gjort rent og satt sammen riktig? Har du sjekket helixen i bakre og sett at den ikke har tatt kvelden? (helixen er den digre, tannete saken av et plastaktig materiale.) Framre variator - Har du sjekket at enveisclutchen ikke er tørr og full av drit og at vektene også vipper lett og ikke sitter fast i støv og skit?

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 04 Mar 2012, 16:38
Mæjus
Har ikke plukket ifra hverandre denne nei. Tenker du da på å åpne hele greia, eller bare ta av skivene for å se at dissa beveger seg skikkelig. Men som nevnt tidligere, skal denna være fjærbelastet? for da jeg brukte den 8mm for å spre dem, så gikk den ikke tilbake av seg selv. Men uansett så synes jeg at det er merkelig at dette har alt skjedd etter bare 139timer. Er dette noe som kanskje en service skulle dekket? isåfall er det slett arbeid fra de jeg tar service hos.

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 04 Mar 2012, 17:51
rr_a
Tenkte på å åpne hele greia ja - i framre behøver du bare å ta ut ytterste klumsen og la innerskiva stå igjen. Pass på de 2 små spiralfjørene (omtrent som fjørene i gamle kulepenner) og to kopper i enden på dem - de sitter i akslingen ut fra motor og kan sprette til alle kanter når enveisclutchen dras ut. Sjekk at vektene ikke er skadet og at de vipper lett. Men... jeg tipper det er den bakre som krangler - kanskje spiralfjæra har tatt kvelden? Uansett... det skader aldri å plukke fra hverandre variator og sjekke at alt er i orden.

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 05 Mar 2012, 02:59
Mæjus

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 05 Mar 2012, 06:42
rr_a
Siden du kjøpte den ny hos forhandler for under 2 år siden bør du ablsolutt la dem se på den og finne ut av det. Er det noen mekaniske uregelmessigheter i variator som ikke skyldes ditt bruk, bør det gå på garantien.

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 05 Mar 2012, 19:57
Mæjus
Har levert den inn hos forhandler, så gir beskjed så fort de finner uta noe. Tråden e jo fin for andre som kansje opplever det samme [oh yes]

Re: Slitt reim eller variator?

InnleggSkrevet: 08 Mar 2012, 08:15
Mæjus
Et lite spørsmål, hvor bred måler en ny driv reim til en 500ccm? Etter nesten 3500km(139Timer) målte min 33mm over det bredeste punktet. Dette kaller verkstedet såpass slitt at den må skiftes.

Dettem skriver verkstedet.
"Vi har feilsøkt og prøvet og det ser ut til at variatoren en såpass slitt at den må skiftes sammen med drivreim.

Dette kommer på ca 5500,00mm og arbeid.Må bestille delen og det tar ca 1 uke."

Å det med at variaroren er slitt etter såpass kort tid, synes jeg er helt bak mål, å etter min mening burdet dette absolutt falle tilbake på garantien. Hva synes dere? Noen som har opplevd dette så tidlig?