smaug » 11 Jul 2014, 09:36
Motoren skal ha 2,0-2,2 liter 5w-40 helsyntetisk olje. Jeg bruker Castrol Magnatec C3 5w-40.
Giret skal ha ca 400ml 75w-140 helsyntetisk girolje, jeg bruker Castrol Syntrax Long Life 75w-140.
Front diff og bakdrev kan sikkert helt utmerket bruke samme olje som i giret men BRP sier at 75w-90, altså vanlig girolje som de fleste biler skal ha er anbefalt.
Jeg har brukt Castrol Syntrax 75w-90
I front diff går det 500ml og i bakdrev går det bare 250ml. IKKE OVERFYLL!!! I bakdrev skal ikke fylles til det kommer ut av påfyllingshullet, oljenivået skal være 25 til 32mm cm under ellers vil du få problemer med at tetteringer ikke holder tett.
Akslinger bruker jeg lagerfett, NLGI 2 viskositet og lithium basert. Jeg bruker FAG Arcanol Multi 2 men vanlig lagerfett kjøpt på felleskjøpet duger helt utmerket. IKKE bruk MOS2 tilsatt fett på kryss. Smør sånn passe ofte, ikke hele tiden, faren for å presse ut tettingen på nålelagrene er større da. Kryssene er i prinsippet tette og tåler både vann og gjørme men etter en helg med vann og gjørmekjøring kan det være greit å gi et lite pump i hvert kryss for å evt presse ut den dråpen med vann som har forvillet seg inn. Lager generelt skal ikke smøres for ofte, jevnlig og passe mengde er best.
Plugger er ikke noe å tenke på før etter minste 15000km.
Jan-Børre