[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - har jeg feil spissing?

har jeg feil spissing?

DS, Renegade, Outlander...

har jeg feil spissing?

Innlegg turru » 01 Okt 2014, 21:08

Framhjulene peker mot hverandre fram. Er dette riktig? Den sporer en del etter vei så tenkte på om dette kan være årsaken. Det dreier seg om en 08 800 ltd outlander med 28.9.12 hjul fram.

Er for mørkt så jeg får ikke tatt bilde i kveil
turru
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 16 Apr 2014, 15:54
Stolt fører av:

Re: har jeg feil spissing?

Innlegg smaug » 01 Okt 2014, 21:28

Spissingen skal være null mener jeg å huske. Mulig den endrer seg mot hverandre når hjulopphenget blir strekt ned. Du har ikke løftet den i front?

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: har jeg feil spissing?

Innlegg turru » 01 Okt 2014, 21:45

Nei. Har kun litt større hjul. Skal "toe" vinkelen være 0 ? For den er langt fra det. Er sikkert 2-3 cm lenger avstand bak på dekket enn fram.
turru
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 16 Apr 2014, 15:54
Stolt fører av:

Re: har jeg feil spissing?

Innlegg smaug » 02 Okt 2014, 10:10

Spissingen skal være 0 +/- 4mm

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

har jeg feil spissing?

Innlegg Vangsjelding » 03 Okt 2014, 10:50

Vil ikke anbefale å kjør i 0, da sporet den fælt på rette strekker! 1,5-2 millimeter i toe in vil være veldig ideelt spør du meg, da har du bedre stabilitet ved hard nedbremsing om du ikke kjører veldig hardt. Da enda mere.
Forhandleren har ikke altid den beste løsningen!
Kommer litt ann på demperinstillinger også
Beste er å prøvd seg fram litt rundt de gitte tallene.
Snakker av erfaring!


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM 525 XC, 12
X Can Am DS 450X, 09
Can Am Traxter 500 MAX, 05
Kina 110, 10

X Eton 50 08

Lynx RS 600
Ski doo Summit 600
Vangsjelding
400ccm
 
Innlegg: 139
Registrert: 29 Apr 2011, 22:16
Stolt fører av:

Re: har jeg feil spissing?

Innlegg smaug » 03 Okt 2014, 11:04

Har aldri rørt min og den er null, men så kjører jeg med originale felger og gode dekk.

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: har jeg feil spissing?

Innlegg turru » 03 Okt 2014, 20:21

Justerte på øyemål til ca 0. Har ikke fått prøvd den så mye, men den ble som ny å kjøre. Men nå sto høyre hjul veldig ut av kurs. Takk for hjelp.
turru
50ccm
 
Innlegg: 8
Registrert: 16 Apr 2014, 15:54
Stolt fører av:

har jeg feil spissing?

Innlegg Vangsjelding » 03 Okt 2014, 23:03

Kjører du med 0 i spissing får du jo også en del toe out ved harde nedbremsinger. Bare en tanke. Er greit å holde kontrollen på doningen da også? Tråss alt da man trenger det mest, kanskje? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Når jeg setter opp fronten på atvene jeg har hatt/har, setter jeg hele 2mm toe in ved a-armene i horisontal stilling. Dette er ca samme som med demperene fult sammentrykt/full brems. Da har man også veldig god kontroll, men da kjører jeg også veldig hardt!
Kan nok anbefale å justere toe in i 0 med samme metoden på 4x4 atveer, kan virke litt aggressiv på styringa om man har for mye. Så ha det som et utgangspunkt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM 525 XC, 12
X Can Am DS 450X, 09
Can Am Traxter 500 MAX, 05
Kina 110, 10

X Eton 50 08

Lynx RS 600
Ski doo Summit 600
Vangsjelding
400ccm
 
Innlegg: 139
Registrert: 29 Apr 2011, 22:16
Stolt fører av:

Re: har jeg feil spissing?

Innlegg smaug » 04 Okt 2014, 08:35

Toe out/in er ikke krise eller nødvendigvis negativt å kjøre med. Vanligvis er det sånn at toe in gir økt styrerespons på bekostning av retningsstabilitert, og toe out gir økt retningsstabilitet på bekostning av tammere styrerespons. Ikke alle hjuloppheng endrer spissing under fjærvandringen heller. Det alle viktigste for stabilitet er likevel at hjulene står likt. Mener å huske at Outlanderene ikke endrer spissing noe særlig.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester