Her er noen bilder og info fra turen og Polartreffet. Været var heller trasig da jeg kjørte fra Andørja på fredagen. Møtte tre kompiser fra Harstad som kjørte mc. De var vel "litt" skeptisk til å kjøre sammen med meg. De regnet rett og slett med at jeg kom til å sinke dem på turen.
Vi startet ca kl 17 fra Setermoen og satte kurs for Alta. Til tross for at vi hadde mye regn så gikk turen fint. Jeg hang på så godt jeg kunne og er temmelig sikker på at følgesvennene mine var forbauset. Jeg opplevde ingen problemer med forbikjøring av verken trailere eller campingbiler/vogner. I Nord troms og Finnmark er det laget ny E6 noe som bidro til en flott tur. Jeg kjører fortsatt med tommelgass og det er kanskje den største utfordringen med en slik tur. Anbefaler de som tenker å kjøre flere titalls mil å få seg vrigass. Det skal ihvertfall jeg til neste langtur. Outlanderen drar seg fort opp i 120, men deretter slår det inn en sperre som hindrer deg i å dra på noe spesielt mer. Oppnådde 127 på det meste i nedoverbakke. Når det er sagt er det fortsatt mye kraft igjen i motoren ved 120 km/h. Jeg holdt hastigheten med halv gassklype. Deretter kom den forbaskede sperren inn ved 124... Litt irriterende da mc guttene dro fra på langstrekkene. Men veldig greit når man kjenner bøtesatsene hvis man blir tatt i for høy fart...
Jeg har samme problemet som de fleste andre som kjører Can-am at tankmåleren er veldig unøyaktig. Den varsler tom tank alt for tidlig. Jeg kjørte på trippteller og tanket hver 16-18 mil. Forbruket på turen målte jeg til 0,86 L/mil. Vi var fremme i Alta ca ved midnatt.
Polartreffet er regnet som et større treff i Nord-Norge, men i år var det dårlig oppmøte. Ca 150 sykkler og en gul Can-am Det var allikevel god stemning med treffleker, "popping" og burning. Flink band som spilte bidro også til at stemningen var bra. Dro hjem på søndagen med lovnad om at det blir flere treff på meg og gulingen. Men da med vrigass...