Side 1 av 1

Grizzly 700

InnleggSkrevet: 19 Mai 2010, 23:39
Fjellsamen
Nå har maskinen min stått omtrent sammenhengende på verksted siden midten av mars.. det begynte med at festet for venstre styreledd på knokkelen til hjulhubben knakk. Dette ble fikset på garantien.

Jeg kjørte en 2 timers tur i skogen, og deretter ca. 4 mil på motorvei hjem. Deretter stod sykkelen i 4-5 dager før jeg skulle ta en ny tur.

Da jeg skulle ut merket jeg fort at den ikke dro skikkelig - når jeg passerte et visst turtall (kanskje 2 500 rpm) så slapp gearet som om den var satt helt i fri, og sykkelen kunne ikke kjøres fortere enn ca. 20 km/t. Lurer på hva dette kan være..

Jeg gikk over sykkelen og så at mansjetten på venstre bakaksel var sprukket - og jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ikke har vært borti kvister/grener som kan ha forfårsaket det. Påstanden til selgeren i butikken var at jeg hadde stått og spint på en trestubbe, men det er på en måte noe man merker..

Deretter bar det rett på verksted igjen. Nå har den stått der i et par uker - og det er sikkert stort trøkk på mc osv, så de har ikke fått fikset den skikkelig ennå, nå er det daglige samtaler og purringer for å få dem til å huske på "den svære, grønne klumpen som står midt i verkstedet og som er veldig lett å overse". Er temmelig klar for å få den på veien igjen..

I mellomtiden har jeg hatt mc'en på service, kr 2 900 (2 timers arbeid + væske (bremse/olje) og filtre), og den er klar for et nytt år med mange tusen kilometre på veien - det er i hvert fall ingen tvil om at driftsstabiliteten til mc er temmelig mye høyere enn på atv'er.

Lurer fælt på hva som kan forårsake at variatoren eller et eller annet slipper helt når den passerer et gitt turtall - da jeg satt fra meg sykkelen fungerte den helt 100%, og når jeg skulle ut å kjøre igjen 4-5 dager senere så settes den i fri ved rundt 2500 rpm - så snart turtallet synker til under 2000 rpm (eller noe deromkring) så tar variatoren igjen og ting funker som normalt.