Side 1 av 1

Grizzly 700 2009

InnleggSkrevet: 25 Sep 2010, 23:26
Fjellsamen
Aner ikke hvordan de fleste andre atv'er er, bortsett fra Grizzly 700 2009-modellen - http://www.youtube.com/watch?v=sXte7pwsaws "one of the best atv's on the market".

IMHO er ikke grizzlyen egnet til asfaltkjøring fordi man har stiv bakaksling, kort hjulavstand og "woblende" følelse over 80 km/t (avhengig av lufttrykket i dekkene) - den går i rundt 110-120 km/t uten plombering.

Egnet betyr i dette tilfellet - det finnes nok andre maskiner som egner seg mye bedre til asfalt enn grizzlyen - og disse har ikke stiv bakaksling. Jeg aner ikke hvilke atv'er som ikke har stiv bakaksling, men jeg skulle ønske at man kunne velge med en knapp å skru av/på bak-diff-locken, på samme måte som front-diffen.

Mange steder i instruksjonsboken, og på klistremerker på atv'en advares det mot ekstra passasjer - man skal ikke kjøre med mer enn 1 person på denne atv'en i følge instruksjonsboken - men i vognkortet er maskinen registrert for 2 personer, og advarsel-klistremerket mot 2 personer er "nullet ut". Dette har nok med

Sett bort fra bakdiff-"problemet" om man vil kalle det det - motoren er responsiv, har plenty bunndrag, starter "alltid", er veldig lettstartet, jevn gange osv. Jeg stoler 100% på motoren, det eneste er at av og til stopper motoren når den er varm og man har kjørt veldig sakte i lengre perioder.

Når man er vant til å kjøre mc blir man fort opperksom på bremsenes utilstrekkelighet. Problemet er ikke bremsene men at man ikke får nok "downforce" og bremsekraft på hjulene (i hvert fall i forhold til en mc). Kaliperne har ingen problemer med å låse hjulene, men hjulene griper liksom ikke skikkelig i underlaget slik at man fort sklir på underlaget (asfalt, grus osv).

Det suverene med Grizzlyen er motorbremsen - jeg kan uten problemer kjøre gjennom hele Bergen sentrum (fra og til 80-soner) uten å røre bremsene what so ever, motorbremsen er suveren, og her tror jeg ikke noen andre slår grizzlyen :) Den eneste ulempen er at man må være observant når det er glatt (type 0-veigrep - klink is) og man slipper gassen - her låser hjulene seg fort! Ha alltid litt gass så er det ingen problemer - dette venner man seg fort til etter et par aha-opplevelser.

Maskinen oppleves som vellskrudd, særdeles god motorkvalitet som starter og kjører UANSETT. Litt rasling fra deksler på eksos osv når man kjører. Mandig en-dunkerslyd, særdeles godt dreiemoment. Giringen er litt plundrete fram og tilbake fra revers/framover osv.

Svingradiusen blir uforholdsmessig stor fordi man har stiv bakaksel - dette gjelder nok de fleste atv'er.

Man "flyter" over små hindringer i terrenget - det er bare deilig å gli gjennom skogen på denne maskinen, og man merker det knapt om man treffer steiner/røtter på rundt 20 cm høyde.

Maskinen "eter" seg gjennom terreng man aldri skulle tro at den var i stand til å forsere - en suveren terrengmaskin med bunndrag så det holder, her kan man trekke fanden ut av skogen [sur]

Re: Grizzly 700 2009

InnleggSkrevet: 25 Sep 2010, 23:59
E.F.I
Flott innlegg [oh yes]

Det er delt bakaksling på toppmodellen til yamaha men den er sperret.

Er svært få maskiner med valgmulighet åpen/sperret diff

Polaris har elektrisk diff sperre bak på noen modeller samt LSD fremme på de samme modellene.

Regner nok med at flere kommer med en lignende løsning på bakdiffen.

Yamaha er det mange lokale fruktbønder som har kjøpt seg her. For det meste på traktor skilter.

Virker som solide maskiner som tåler mye juling.

På vei så er de med forlenget ramme, de såkalte 2-Up maskinene mer stabile .

Skal du bruke grizzlyen i morgen ?