[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Grizzly 700, fastfrosset gass

Grizzly 700, fastfrosset gass

Raptor, Grizzly, Big Bear, Banshee...

Grizzly 700, fastfrosset gass

Innlegg trondwi » 07 Des 2012, 22:11

Hadde en lettere nifs opplevelse forleden. Hadde hatt Grizzly'en på service/garantirep. hos Yamaha på Vinterbro og tauet den hjem på henger og satte den i garasjen. Der har den stått noen uker til det ble skikkelig kaldt. Skulle så sette på plogskjær - og gassen var frosset. Med litt kraft, var det mulig å trykke den inn, men den gikk ikke ut igjen. Jeg satte på plogskjæret og dyttet den inn i garasjen igjen - og satte på en byggtørker. Etter tre-fire timer løsnet gassen, hendelen ble massert noen ganger, byggtørkeren slått av og jeg tok kvelden.

Det snedde om natten og jeg gikk ut i garasjen for å hente ATV'en for å måke. Dyttet hendelen opp på full og slapp den tilbake noen ganger før jeg startet. Garasjen er ikke isolert og jeg regnet med at alt dermed var greit. Måket gårdsplass og to turer bort innkjørselen og tvers over veien. Innkjørselen er ca 50 m lang og relativt smal og jeg pleier derfor å rygge tilbake, så denne gangen også. Rygget 10-15 m etter andre turen, prøvde å slakke, men da var den frosset igjen - på ca halv gass. Trykket inn det som var av bremser, det var ikke nok. Hadde full kurs i revers mot naboens bil (det er trangt der). Jeg mangler høyre hånd, tenningsnøkkelen står nede på høyre forskjerm. Jeg slapp håndbremsen og fikk kastet meg over og vridd av tenningsnøkkelen - med ca 20 cm klaring til naboens forskjerm. Veldig ekkelt!

Yamaha'en er så "intelligent" at det er umulig å få den ut av gear når den holder et visst turtall og da virker heller ikke automat-clutchen. Bremsene er heller ikke tilstrekkelige til å holde igjen motorkraften, selv på ca halv gass.

Nå gikk dette bra og jeg fikk dratt ATV'en tilbake til garasjen og satt på byggtørkeren igjen. Etter demontering, viste det seg at det var vann i såvel huset der wiren er festet til hendelen, som nede i motoren der wiren kommer ned. Dette ble tørket ut, smurt opp og satt sammen igjen, byggtørkeren slått av, garasjedøren ble stående åpen over natten for at ATV'en skulle bli skikkelig kald, men alt var greit dagen etter. Spørsmålet er likevel: hvor og når i all verden kom dette vannet/kondensen fra?

ATV'en brukes til tømmertrekk i sommerhalvåret og står da stort sett ute i terrenget med trekk over. I vinterhalvåret brukes den til brøyting og står stort sett i garasje når den ikke er i bruk. Det har aldri vært tilsvarende problemer tidligere. Jeg tviler også på at to-tre dager hos Yamaha, Vinterbro har medført at "betydelige" mengder vann/kondens har kommet inn i gasswiren (burde ikke en service også innbefatte kontroll av denne wiren?). ATV'en er en 2008 modell, førstegangs registrert i desember 2008 og har bare gått ca 1200 km.

Er det noen som har opplevd tilsvarende eller har noen teorier? Jeg ser for meg det skrekkens eksempel at jeg kjører ute i trafikken (jeg måker tre steder med noen km avstand) og så fryser gassen en gang til...
Trond
trondwi
80ccm
 
Innlegg: 20
Registrert: 21 Okt 2011, 20:30
Stolt fører av:

Re: Grizzly 700, fastfrosset gass

Innlegg colormax » 09 Des 2012, 00:16

høres ikke ut som noen artig situasjon , men 2008 begynner bli en stund siden det også nå, vire trenger vedlikehold, sånn er det bare.
er vel mer att du har vert uheldig , men jeg ville byttet gass vaier, for sånne situasjoner er bare kjedelige og farlige.
colormax
Administrator
 
Innlegg: 573
Registrert: 27 Okt 2011, 08:04
Stolt fører av:


Gå til Yamaha

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester