Trøbbel med kjede

Motor, luftinntak, olje, kjede osv...

Trøbbel med kjede

Innlegg Langberg » 16 Okt 2009, 18:43

Hallo,

Kjøpte meg ATV for noen dager siden (SMC Ram 250 cc) :) Og kan derfor ingenting om ATV. Vet derfor ikke om dette er et normalt problem, om det er slitedel som skal byttes osv osv.

Den har fungert utmerket helt opp til nå. Kjørte meg en tur i dag på noen mil langs asfalt, da det plutselig begynte å vibrere noe helt sinnsykt fra bakhjulene. Jeg stoppet, men fant fremdeles ikke problemer. Da jeg skulle til å kjøre igjen så fungerte alt helt til jeg bytta gir, da hørte jeg en skikkelig skrapelyd bak.

Det eneste jeg selv har lagt merke til er at når jeg holder inn clutchen så blir kjedet skikkelig slakt, men jeg vet ikke om det er normalt eller ikke? Kan dette forekomme av at kjede er løst, eller at gummikhjulene som kjede skal sitte på er slitt?

Takker for alt av tips :) Jeg har bare hatt atv'en i noen dager, men er allerede forelsket.
Langberg
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 16 Okt 2009, 18:30

Re: Trøbbel med kjede

Innlegg Master » 16 Okt 2009, 20:26

Har du hatt atv'n siden den var ny?
Sjekk kjedestrammeren om ikke fjæra er dårlig.
Master
450ccm
 
Innlegg: 185
Registrert: 09 Mar 2008, 21:56
Bosted: Drammen, Buskerud

Re: Trøbbel med kjede

Innlegg Langberg » 16 Okt 2009, 21:05

Nei, den er kjøpt brukt, 2006 modell.

Tror jeg har funnet problemet nå. Det er 2 gummihjul som kjeda skal ligge på (en over og en under), men kjeda har falt av den over.

Dvs jeg må slakke kjeda, sette den på plass, og stramme den igjen. Vanskelig jobb? Er dette noe man kan gjøre selv?

Hvor ligger kjedestrammern, og hvordan får jeg sjekket den?
Langberg
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 16 Okt 2009, 18:30

Re: Trøbbel med kjede

Innlegg :-) » 16 Okt 2009, 21:11

Ser du nede til høyre (under caliper) på bildet så ser du kjedestrammeren. Det er 2 av de. En på hver side. Du må også løsne bakaksel (2 bolter) men husker ikke helt hvilke det var. Det skal være veldig synlig og enkelt :-)
Trenger du nye ruller så sjekk Pedersen Racing http://www.pedersens-racing.no/atv/
Bilde
:-)
 

Re: Trøbbel med kjede

Innlegg Langberg » 16 Okt 2009, 21:34

Takker for ekstremt kjapt svar og bilde. Må si jeg er imponert.
Ser nå at kjeda mest sannsynlig ikke skal på det gummihjulet som er oppe :) Tenker jeg skal få fikset dette til i morgen :D
Langberg
50ccm
 
Innlegg: 3
Registrert: 16 Okt 2009, 18:30


Gå til Motor og drivverk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester