Side 1 av 2
Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 19:00
Eivbale
Oppdaga her i veka at min AC 650 hadde rødglødande eksos, etter ein kort kjøretur.
Alt i orden med kjølevæske, vifta gjekk.
Hadde kjørt ca 1 mil i rundt 80 km/t, ingen tullkjøring...
Er dette normalt??????
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 19:24
E.F.I
Hadde motoren 12 000 O/min?
Eksosen kan nok bli varm tett på sylinder
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 19:46
Eivbale
låg i 80 eller lavare heile tida ca ei mil.
var rødglødande langt bak over, forbi under setet også...........
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 20:05
E.F.I
Høres spesielt ut.
Ellers gikk motor fint uten noe feil?
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 20:17
smaug
Tror det er temmelig normalt. På min så er bakpotta rød hvis jeg kjører på litt.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 20:46
:-)
På din AC 650 er dette normalt. Den er ikke bygget for lange turer langs veien og blir for varm. 650'n er litt særegen pga den blir ca30% varmere enn alle de andre modellene. Spesielt 07 modellen. Du får faktisk ekstra kjøle kit til de pga dette.
Men til slutt. Det er ikke noe problem, en venn av meg har kjørt over 10000 med sin og den gløder i alle retninger. Enste som har vært problem er plasten på venstre side til motoren. Fikk hull der, men fikk ny på garanti.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 20:51
Eivbale
Takk for svar
Det var godt åhøre at det ikkje var noke alvorleg..!!
Kor kan ein kjøpe dette kjølekitet???
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 21:02
smaug
Kjølekit til eksosen? Den var ny. Jeg ville ha tatt jobben med å legge på eksosbandasje i stedenfor. Det er sunt at eksosen blir varm.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
04 Nov 2009, 21:50
:-)
Husker ikke hvor, men vi tittet på det en gang pga motor gikk til stadighet for var etter litt veikjøring i 80-90km/t.
Var en oljekjøler hvis jeg ikke husker feil.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
13 Nov 2009, 13:06
quad
Du må dyse den opp.får den for lite bensin over tid utvikler det seg ekstrem varme å mer slitasje på motorn.dårligere går den også.
dys den opp å få litt mer fart på kjerra hehe.
pass på å bruk skikkelig bra olje som smører bra ved så høye tempraturer.
bensinen er også med på å kjøle ned.
skru av tenn pluggen også å sjekk om den går magert.
har du clutch på atv din så er det lettere å bruke denne metoden:
du varmer opp atv'n med den pluggen som står i.når motorn er passe varm setter du inn en ny plugg,så drar du den ut på alle gira å tar inn clutchen,så skrur du av tenninga,å forter deg å skru ut pluggen å se om den er tørr eller bløt.
riktig luft/besnin mendge må stemme overens også,så hvis du dyser den opp må du sjekke om den går mager eller ikke,kan hende du må åpne luft filter boksen litt.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
13 Nov 2009, 14:47
:-)
Dette gjelder alle av denne modellen og produsjonsår. Ingen ting med dysing og gjøre.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
13 Nov 2009, 15:05
quad
Ok merkelig.
noen som har denne modellen som har prøvd å dyse om?eller byggd om luft filter boksen?
for det er jo ett klassisk tegn hvis en motor blir for varm å rød så er det mangel på bensin.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
13 Nov 2009, 15:58
smaug
Eksosen skal bli varm, det er oppgaven til eksosen og transportere ut varmen og er helt normalt. Du kan ikke se på eksosanlegget om motoren går varm, det er ikke sånn det funker. Ideell eksostemp er rundt 650(+/- litt ettersom motortype og konstruksjon) grader og ved den tempen så gløder stål særlig tynt stål som eksosen er laget av. Enkelt forklart så går en bensinmotor alltid best rett før den går for magert og man får stempelnedsmelting, derfor prøver man å holde seg godt under denne grensen, da med å enten dyse eller evt programmere efi-systemet slik at den går litt feitere. Effekten går litt ned men motoren lever tryggere. AFR forholdet tilsvarer da ca 13,5:1 som er å betrakte som trygt for en motor selv under langtids effektuttak.
All motorolje, jeg gjentar ALL motorolje er konstruert for å arbeide optimalt ved 100 grader. Over denne temperaturen så vil oljen begynne å klumpe seg og se nesten grumsete ut. Under denne temperaturen så klarer ikke oljen å lufte ut diverse stoffer som den tar opp under forbrenningsprosessen. En oljekjøler må være termostatstyrt. Å kjøle ned oljen for mye er slett ikke bra fordi det da danner syrer i oljen pga at diverse avfallstoffer ikke blir fordampet bort og det kan danne seg vann i oljen(derfor er småkjøring ikke bra for noen motorer). En motor og kjøleanlegg som er godt konstruert vil holder denne temperaturen så nært 100 grader som mulig ved de plassene hvor det er mest viktig å ha denne temperaturen. Siden et kjøleanlegg aldri er så godt konstruert at vannet er ideell overalt inni motoren er gjerne termostaten satt til 77-78 grader. Tanken da er at før vannet kommer fram til plasser hvor det er varmest vil den fortsatt ha nok kapasitet til å kjøle ned omgivelsene til 100 grader +/-
Det er sylindervegg og under stempelet som som oftest blir varmest og her kan temperaturen komme over 100 grader men en god motor har gjerne underspyling på stempelet for å holde temperaturen i sjakk.
Hvis det plagsomt at eksosen blir for varm så ville jeg ha surret på eksosbandasje hvis forhandler ellers mener at motoren er slik den skal være. Som sagt, min eksos eller rettere sagt min bakpotte gløder også ved litt heftig kjøring men jeg har på eksosbandasje så jeg merker ikke noe til at resten er glovarm. Det gjorde jeg før.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
13 Nov 2009, 19:46
quad
Ja,men han hadde kun kjørt 1 mil pent,og så var den rød glødende,da er det noe annet en eksos bandasje som trengs mener jeg.
Re: Rødglødande eksos

Skrevet:
13 Nov 2009, 20:05
smaug
De fleste vil se at eksosanlegget gløder i mørket etter litt kjøring. Så klart hvis anlegget nærmest lyser opp, da er det noe riv ruskende galt med litt dyp rød farge er helt fint.