Side 1 av 2
Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 09:41
Dag
Hei.
Har lagt merke til noe på Polarisen min.
Det virker som om bakdekkene går fortere rundt enn fremdekkene.
Jekket opp hele sykkelen (så alle hjul var over bakken).
Satte den i lavgir og speedet litt på.
Fikk da bekreftet min mistanke.
Bakdekket går raskere rundt enn fremdekket.
Kikket på ventilene, ikke dekkene.
Når ventilen på bakdekket hadde gått en runde så manglet ventilen på fremdekket ganske mye på en runde.
Er dette normalt?
Flere som har lagt merke til dette?
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 10:22
smaug
Du blir nok lurt av diffen foran kan jeg tenke meg.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 10:35
Dag
Mulig...
Testet både med hjul over bakken og på bakken.
Begge ganger så var bakhjula raskere rundt enn fremhjula.
Sykkelen er veldig logrete på baken når jeg kjører på snødekt vei også.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 10:45
:-)
Er ikke det sånn det skal være på Polaris da. Synest og huske det var slik på min 500 også.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 10:53
Dag
Ike sikker.
Derfor jeg spør
![grønt smil [grøntsmil]](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 11:10
E.F.I
Det skal være slik.
Under kjøring på snø så er det helt kurant med rett kjøreteknikk. Jeg kjører mye på is og snødekka smale, svingete fjellbygd veier, ligger i 60 til 80 Km/t uten noe "logre" problemer.
Det er et AWD system på Polaris. Det er alltid en liten margin mellom det at bare bakhjulene drar via den senser hastighetsforskjellen mellom bak og fremhjul, til den legger inn fremhjulsdriften.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 19:51
smaug
Dette hørtes helt målbo ut. Hjulene må da i utgangspunktet gå like fort, altså samme giring i diffene foran og bak men hvis en av akslene går fortere ved feks hjulspinn, SÅ kobles det inn foran. Er jo kjempe påkjenning hvis akslene ikke går like fort og man får jo dekkslitasje av en annen verden.
Lås fast den ene framhjulet mens bakhjulet blir rotert rundt ellers blir man lurt ved at rotasjonen på bakhjulet overføres litt til begge framhjul og da kan det sees ut som det hjulet man ser på roterer mindre.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 21:35
E.F.I
Hadde min oppløftet med alle fire hjul. Pga. lufting av ADC systemet.
Alle hjulene roterer like fort når AWD systemet kobler inn fremdiffen.
Det med logringen fikser man lett ved en kjøreteknikk der en gir gass litt kjappere ut av svinger.
Det er akkurat når den ligger på vippen med å fortsatt bare ha bakhjul innkoblet eller at også fremdiff legges inn at det kan bli slik logring.
Er ikke noe problem når man finner kjøreteknikken.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 23:14
OJ
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 23:30
E.F.I
Hatighets forskjell også når dere gav mer gass ?
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 23:34
E.F.I
Har kjørt endel på glatt føre i vinter.... når jeg gir gass i svingene og fremdiffen kobler inn så drar fremhjulene polarisen igjennom svingen.
Hadde fremhjulene gått seinere rundt så ville den jo vært meget dårlig til å ta svinger.
Sjekket fremdiffen i bratt oppoverbakke der jeg spant hele veien oppover i 30 cm snø..... da var det iallefall tilnærmet lik hastighet på alle fire.... sjekket dette flere ganger med tanke på test av AWD
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
07 Feb 2010, 23:40
smaug
Snakker vi om samme ting her? 4WD, AWD, ADC eller hva det heter på Polaris-språk må jo selvsagt være innkoblet for å sjekke dette. Når bakhjulet går rundt med håndmakt skal forhjulet gå like mye, dvs giringen i fordiff er lik giring i bakdiff. Hvis dette ikke er tilfelle, er den eneste forklaringen at forhjulene skal ha en annen diameter enn bakhjulene men det har jeg aldri hørt snakk om før. Om bakhjulene hadde gått fortere rundt enn forhjulene, ville nesten ikke maskinen hadde klart å trille på asfalt med 4wd, awd osv osv innkoblet.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
08 Feb 2010, 11:01
bjugen
Her ser dere åssen systemet virker, kobler seg visstnok ut når både forhjul og bakhjul har samme hastighet.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
08 Feb 2010, 16:25
OJ
Akkurat bjugen.
Det er slik vi fant ut av her hjemme oxo.
Ser TYDELIOG at bakdekk går fortere rundt enn fremdekk.
Er dette normalt??!?
Syntes det er litt vel mye forskjell.
Re: Drivverk Polaris 800

Skrevet:
08 Feb 2010, 16:47
shortcut
Skralle funksjon.
Jekk opp sykkel, put den i 4wd og la den gå. Alle hjul går rundt, men du kan snurre fremhjulene fortere rundt en det bakhjulene går, men du klarer ikke og holde dem igjen
Siden hjulene forran ruller fortere en bakhjulen, vil ikke denne ha 4wd funksjon føre framhjulen mister hastighet. (skrallenøkkel)
Om du kjører i nedoverbakke med motorbrems, er det bare bakhjulen som bremser. (her snakker vi om Dag sin polaris)
Revers med 4wd = bare bakhjulstrekk, om du ikke holder inne override knappen/speedlimiter knappen