4-takt vs 2-taktmotorer

Motor, luftinntak, olje, kjede osv...

Re: 4-takt vs 2-taktmotorer

Innlegg E.F.I » 10 Nov 2010, 00:12

Ikke slett .

Står mye bra her.

Synes det er lærerikt mye av det som er skrevet her av deg og Wikingen.

Setter også umåtelig stor pris på intensjonen bak tråden.

Generelt er det viktig med slike tråder og at de blir holdt mest mulig saklig.
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge

Stolt fører av: 2008 Polaris SportsMan X2 800 LE

Innlegg smaug » 12 Nov 2010, 13:28

På hvilket grunnlag bygger du på at du kan motor-tuning? Montere en chip og justere opp turbotrykk kvalifiserer ikke noen til trimguru akkurat. Martin Schanche kan trimme biler. Dahlback kan trimme biler(særlig VAG), osv osv. Jeg trimmer ikke på noen andre måter enn å montere på det som allerede finnes på markedet, utviklet av noen andre og for å være ærlig Alex så tror jeg ikke du gjør noe annet heller. Skriv gjerne litt om tuning i en ny tråd, hvordan det fungerer, hvorfor det er sånn, fordeler og bakdeler - slik at forumet blir rikere og bedre.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Innlegg kårekanon » 14 Nov 2010, 07:35

Ser det diskuteres litt om ord og uttrykk.
Men hvorfor ikke gjøre som Smaug og gå inn på denne siden http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm og lese seg opp på forskjellen mellom to og firetakt, se på de forskjellige animasjonene.
Mye lettere og forstå det som står der. [smiil]
kårekanon
80ccm

Innlegg E.F.I » 14 Nov 2010, 23:40

smaug skrev: Skriv gjerne litt om tuning i en ny tråd, hvordan det fungerer, hvorfor det er sånn, fordeler og bakdeler - slik at forumet blir rikere og bedre.

Enig...er det noen som er eller føler seg som enere på et område så kan dere lage en ny og god tråd om temaet .
Brukerens avatar
E.F.I
Skogens Konge

Stolt fører av: 2008 Polaris SportsMan X2 800 LE

Innlegg Wikingen » 15 Nov 2010, 02:32

smaug skrev:Hvis vi skal være veldig teoretisk, så ja eksosanlegget er ikke "effektskapende" i seg selv, saken er at vi må ha et eksosanlegg på kjøretøyene våre. Poenget jeg ville fram til er at siden vi faktisk må ha et eksosanlegg(hvis vi kan være enig i det), er det ønskelig at den er tilpasset eller tunet om du vil, til motoren. Er anlegget for overdimmensjoner, ødelegges tuningen(i forhold til ventiloverlapp som nevnt tidligere + en del andre ting), er den for underdimmensjonert skjer det samme samtidlig som den vil bli for restriktiv. En plass i mellom er det ideelle og igjen: Eksosanlegget har på ingen måte den samme viktige funksjonen som på en to-takter. Det ideelle hadde vært å hoppe over eksosanlegget og tune kammer og eventuelt grenrør deretter men det er totalt urelevant for oss. Eksosanlegget må være der og den har flere roller på en moderne motor.

Jeg ser at vi snakker litt forbi hverandre. [smiil] Slik du legger det frem her, er jeg helt enig. [oh yes]
Det er i bunn og grunn eksosmanifold i form av grenrør jeg sikter til når jeg trekker frem eksosmanifold i mitt forrige innlegg. Nå har det, som du også poengterer, desverre kommet så langt enda, at alle biler er utstyrt med grenrør, men kun korte manifolder, og DA er det klart at deler av eksosanlegget er essensielt. [oh yes]

Til deg Alex250; En Audi TT med 185hk som utgangspunkt (nå kom vel TT'en aldri med en 185Hk motor, men heller en på 187Hk), så er det mange måter å komme seg opp på 250Hk på. En såpass liten effektøkning kan man oppnå ved å bytte stempler, kamaksel og å "mappe" innsprøytningen anderledes og evt. justere turbotrykket littegrann (pesonlig ville jeg portet toppen og byttet råder også). Dette er en rimelig metode.

En mer morsom metode er slik Audi selv gjør det, ved å sette inn en større turbo, en intercooler til, bytte råder, bytte kamaksel og løftere, bytte basiskonfigurasjonen for motorstyringen, mappe den for større turbotrykk og åpnere eksoanlegg samt å bytte eksosanlegg til noe med mer gjennomstrømming.
Du drar lett ut 350Hk++ fra disse motorene, riktignok med en påkost på kr. 70- 90.000.-..... Skikkelig gøyale motorer. [oh yes]
Denne motorserien kommer vel til å bli for VAG-entusiaster det Mecedes M103 og M104 motorene har vært for MB-entusiaster. [grøntsmil]

Mvh
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
For øyeblikket uten ATV....
Wikingen
800EFI

Innlegg smaug » 08 Des 2012, 18:58

Tråden er blitt ryddet i. Hvis det er ønske om å åpne tråden for nye innlegg for å diskutere mer rundt 2 og 4-taktsmotorer, er det bare å gi beskjed på PM.

Edit:
Tråden er igjen blitt åpnet.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Forrige

Gå til Motor og drivverk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester