Access 450sm mistet olje

Motor, luftinntak, olje, kjede osv...

Access 450sm mistet olje

Innlegg Mr Akse » 03 Jun 2013, 19:58

Hei,

Kjørte meg en tur i dag og etter ca 30 min med kjøring i ca 80-100 km/t så mistet jeg all kraft og atv døde.
Svingte ut til siden og fant fort ut at all oljen var borte og bunnskruen til oljetanken hadde skrudd seg ut.

Når jeg prøver å starte atv'n i ettertid så går motoren veldig lett rundt, men tenner ikke. Virker som all kompresjon er borte.

Hva kan jeg forvente meg når jeg deler motoren?


Noe jeg burde tenke på/oppgradere/bytte ut mens jeg har motoren på bordet?

På forhand takk,
Michael A.
Mr Akse
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 03 Jun 2013, 19:32
Stolt fører av: ATV

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg Turbotralte » 03 Jun 2013, 22:36

Den var lei. Ikke godt og si hvor mye som har fått gjennomgå pga oljetapet, det må du nesten bare se ettersom du tar av sylinder og ser.

Men i verste fall, så kan du forvente deg og skifte veiv, stempel, stempelringer, sylinder, ventiler, kamaksel, lagre +++ Og når man kommer opp i såpass er en ny motor rimeligere enn og skifte alle delene.

Vis bare sylinder , stempelringer og topp har fått varmgang. Så koster jo det litt i seg selv og.

Se det an hva du kommer opp i pris med på deler mot en byttemotor.

Vil anbefale deg og vurdere en byttemotor , da det kan ryke mer deler etter den er reparert som ikke var synlig skade på. Det betyr mer skruing og mindre kjøring.

Eneste kjente problem jeg vet om med 450en er vakumkranen på bensinen som tuller seg litt en og annen gang. + att de ruster som fy, har hatt 300sm selv.
Det er mye mer morro og kjøre raskt med ett tregt kjøretøy enn tregt med ett raskt kjøretøy.
Turbotralte
450R
 
Innlegg: 240
Registrert: 22 Jul 2010, 13:14
Bosted: Bergen

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg Mr Akse » 04 Jun 2013, 08:02

Takker for svar. Skal splitte motoren i kveld så får vi se.

Blir det for mye deler å bytte så er nok ny motor like billig og enklere.
Men om jeg skulle bytte så ønsker jeg samtidig mer kubikk..... noen som har prøvd andre (større) motorer i en Access 450 ramme?
Mr Akse
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 03 Jun 2013, 19:32
Stolt fører av: ATV

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg smaug » 04 Jun 2013, 11:32

Er det skilt på den er det ikke noe å tenke på engang.
Skal jeg tippe på hva som må gjøres med motoren tipper jeg på veivlager, ringer, stempel og sylinder. Veiv er kanskje gåen men ikke sikkert. Er det ikke oljevakt på disse motorene?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg Turbotralte » 04 Jun 2013, 20:34

smaug skrev:Er det ikke oljevakt på disse motorene?


Njet!

De er veldig basic.
Det er mye mer morro og kjøre raskt med ett tregt kjøretøy enn tregt med ett raskt kjøretøy.
Turbotralte
450R
 
Innlegg: 240
Registrert: 22 Jul 2010, 13:14
Bosted: Bergen

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg Mr Akse » 05 Jun 2013, 09:24

Fikk pris på ny motor fra leverandør og de skulle ikke ha mindre en 34 900,- og det er som sagt uten oljevakt.

Håper jeg slipper unna med litt stempel, ringer og lager bytte.
Men oljevakt og vanntemp skal lages til uansett om det blir ny motor eller overhaling av gammel motor.
Mr Akse
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 03 Jun 2013, 19:32
Stolt fører av: ATV

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg Mr Akse » 05 Jun 2013, 20:43

Da har jeg endelig fått delt motoren. Stempelet og ringene er fusjonert sammen og har diverse striper i seg.
Sylinderen har noen mikroskopiske hakk helt øverst (alle hakk er innenfor 5mm fra øverste kant hvor sylinderen møter toppen).

Tenker dette lar seg fikse med nytt stempel og ringer samt sliping/honing av sylinder.

Veiva roterer lett rundt uten noen form for skraping eller andre åpenbare feil.

Er det en måte jeg kan sjekke at alt er i orden (veiv, stake, lager etc) før jeg monterer alt sammen?
Mr Akse
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 03 Jun 2013, 19:32
Stolt fører av: ATV

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg smaug » 05 Jun 2013, 22:04

Del ramlagerskålene. Faren er stor for at de kan rotere i nær framtiden og det kan være fatalt. Skift de nå, de koster lite. Vurder om en oppborring av sylinder kan være lurt også. Hakk i toppen er ikke så farlig, det ødelegger litt for squish men sikkert ikke noe å tenke over. Rådelager er det bare å kjenne om det er dødgang i radialretningen. Aksialdødgang skal være der.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg Mr Akse » 06 Jun 2013, 09:06

Takk for tips smaug. Skal sjekke tingene du nevner.

Noen som vet om Honda TRX450R sylinder passer på Access motoren? På bildene ser de unektelig like ut.
I tillegg så er standard spec på stempel og stake identisk med Access 450 motoren.

Grunnen til at jeg spørr er at jeg finner bigbore kit til Hondaen som gjør at jeg kan komme opp i 522ccm.
Mr Akse
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 03 Jun 2013, 19:32
Stolt fører av: ATV

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg smaug » 06 Jun 2013, 11:53

Tenker du på sylinder og topp? Da må i såfall drevet fra veiv til kamaksler stemme overens, dvs alt må være identisk og det ser jeg ikke for meg at det er.
Jeg ville bare ha fikset motoren slik at den fungerer skikkelig.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: Access 450sm mistet olje

Innlegg Mr Akse » 06 Jun 2013, 15:20

smaug skrev:Tenker du på sylinder og topp? Da må i såfall drevet fra veiv til kamaksler stemme overens, dvs alt må være identisk og det ser jeg ikke for meg at det er.
Jeg ville bare ha fikset motoren slik at den fungerer skikkelig.


Tenker bare på sylinder med stempel og veistake. Toppen (større ventiler, porting og polering, kanskje sliping av nye kammer etc) tenke jeg å overlate til meget dyktig svenske som jeg bruker på alle bilene jeg har bygget.

Vi får se. Original sylinderen blir boret så mye som mulig over helgen og nytt stempel blir bestilt fra wiseco. Blir ikke dette nok så får vi bruke vinteren til å lage noe ekstraordinært :)
Mr Akse
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 03 Jun 2013, 19:32
Stolt fører av: ATV


Gå til Motor og drivverk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester