Bensin i Olje Access 450 Warrior

Motor, luftinntak, olje, kjede osv...

Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg kristofferw » 07 Jun 2013, 17:28

Hei

Jeg kjøpte en brukt Access 450 Warrior forrige uke som kun hadde rullet et par hundre mil ca.
Alt virket greit og selger hadde nylig byttet batteri, olje og oljefilter.
Kjørte et par dager å bare mens jeg gikk over sykkelen og justerte litt småting som brekk, strammet kjede osv peilet jeg oljen også.
La da merke til at den var noen CM over nivå men synes oljen så fin ut.
Pumpet ut ca 0.4l for å få riktig nivå og kjørte da med dette rundt 1 dag hvor jeg merket det kom rasle/tikke lyder, tenkte kansje det var kjede først men så ble det bare verre .
Peilet oljen igjen for og se og nivå var nok en gang steget over maximum og oljen var veldig tynn.
Luktet på oljen og kjente godt lukten av bensin.
Etter litt lesing på nett ser jeg mange har hatt problemer med at bensin kranen som er styrt av vacum ikke fungerer som den skal og at det renner bensin hele tiden, og da med kombinasjon av flottører som ikke stenger nåla vil oversvømme motoren med bensin. (dette kunne skje om de sto over lengre tid)

Ringte motorscoop og forhørte meg og de ba meg da demontere forgasser og se om feilen lå der.
Har nå hatt av forgasser og kontrollert den selv + at jeg tok den med til motorscoop så de kunne se, der fungerer alt som det skal
Bensin kommer heller ikke fra kranen med mindre man suger vacum i slangen fra innsuget så da er heller ikke feilen der.

Hva har skjedd her og hvilke rettigheter har jeg?

Kjøpte den brukt og dette skjedde etter få dager :(
Ikke er jeg en erfaren mekaniker og kunne ikke vite om slike feil eller hva som var problemet før jeg leste meg fram til dette.

Ettersom det kom rasle lyder i motoren har jo mest sannsynlig motoren tatt skade av tynnet ut olje.

Prøvd og høre med motorscoop og de har ingen mulighet til og ta inn sykkelen på verksted før om 3 uker minimum, de er vel de eneste i akershus omeråde som skrur på dette?
Andre forhandlere ser ikke ut til å ville ta den inn ettersom de ikke har tilgang på deler eller manual på dette merket...

Føler jeg sitter litt i saksa nå med en veldig stor regning foran meg for å få denne på veien igjen!

Noen gode tips?

Mvh
Kristoffer
Sist endret av kristofferw den 05 Nov 2013, 10:01, endret 1 gang
Brukerens avatar
kristofferw
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 07 Jun 2013, 17:08
Stolt fører av: Access 450 SM Carbon

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg Mr Akse » 07 Jun 2013, 19:55

Hei

Kjedelig at du får problemer så kort tid etter kjøpet.
Hva angår dine rettigheter skal jeg ikke uttale meg om, men det første du kan sjekke er å skru ut bunnpluggen for å sjekke om det er mye metallspon eller metalldeler i olje.

Verkstedsmanualen har jeg digitalt så den kan du få "låne" hvis du ønsker.

-Aksen
Mr Akse
50ccm
 
Innlegg: 7
Registrert: 03 Jun 2013, 19:32
Stolt fører av: ATV

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg smaug » 07 Jun 2013, 21:35

Sjekk at luftingen til tanken fungerer slik at ikke overtrykk når den står i sola presser bensin gjennom den vakuumventilen. Motoren trenger ikke å ha tatt skade. Kan hende en oljebytte er alt som skal til når feilen er funnet.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg kristofferw » 07 Jun 2013, 22:25

Hvordan kan jeg finne ut om luftingen til tanken fungerer?

Ville ikke komme mer enn ca 1.5l olje når jeg tappet, resten ble igjen i filter og motor ettersom jeg ikke kunne kjøre den varm før tapping.

Fyllte på like mye ny olje som jeg tappet ut og prøvde og starte og da er lyden like ille og nivå går langt over max igjen.




Dreneringspluggen var magnestisk og hadde noe spon på seg men ikke mye, kunne ikke se no spesielt i oljen heller
Brukerens avatar
kristofferw
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 07 Jun 2013, 17:08
Stolt fører av: Access 450 SM Carbon

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg smaug » 07 Jun 2013, 23:56

Du må nesten finne ut hvor luftingen er og så se om du finner åpenbare feil som klem på slangen osv. Uansett kommer det bensin inn en plass så noe er gærnt. Hva med å montere en vanlig manuell kran? Høres ut som stempelring bytte er på sin plass og at du har fått litt skjørtebank.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg kristofferw » 11 Jun 2013, 11:59

Takk for svar respons, ser ut som jeg må få motorscoop til og titte nærmere.

Legger inn link til video så dere kan høre lyden.

Dette er med helt ny olje!

https://www.dropbox.com/s/8b7gkuczdx484 ... .53.04.mp4
Brukerens avatar
kristofferw
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 07 Jun 2013, 17:08
Stolt fører av: Access 450 SM Carbon

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg Turbotralte » 11 Jun 2013, 14:54

Er mulig det økte oljenivået har tatt livet av kamakselen din grunnet økt trykk + manglende smøring. Skjedde på min 300.

Veldig lik lyd.

Motorscoop var det ingen hjelp annet enn att de skrev regning med gaffel.

Min løsning, aldri mer handle hos motorscoop [grøntsmil]
Det er mye mer morro og kjøre raskt med ett tregt kjøretøy enn tregt med ett raskt kjøretøy.
Turbotralte
450R
 
Innlegg: 240
Registrert: 22 Jul 2010, 13:14
Bosted: Bergen

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg kristofferw » 11 Jun 2013, 17:18

Turbotralte skrev:Er mulig det økte oljenivået har tatt livet av kamakselen din grunnet økt trykk + manglende smøring. Skjedde på min 300.

Veldig lik lyd.

Motorscoop var det ingen hjelp annet enn att de skrev regning med gaffel.

Min løsning, aldri mer handle hos motorscoop [grøntsmil]



Ordnet du da dette selve eller tok du det hos motorscoop med en kjempe regning?

Om dette er tilfelle her så skal nok selger ta seg av den kostnaden, ingenting jeg kan ha gjort på 2 dager som kan være årsaken til dette
Brukerens avatar
kristofferw
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 07 Jun 2013, 17:08
Stolt fører av: Access 450 SM Carbon

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg Turbotralte » 11 Jun 2013, 20:40

Jeg plukket ut motor og sendte den avgårde til dem fra bergen så de kunne ta en titt på den. Etter avtale med dem for og spare litt frakt.. De skulle se på det med en gang ifølge seg selv. 2 mnd og mange purringer senere fikk jeg en mail om att den var klar. Men jeg måtte betale 12000 kr av egen lomme for og få den igjen. Da hadde de skiftet en kamaksel, og ett par pakninger. Såklart var alt min feil. Noe annet var jo helt utenkelig ifølge dem. Og prisen, helt ok når delene utgjorde 1200 kr av de 12000 ifølge dem selv. Endte på halve prisen av dette når jeg tilbydde og droppe innom på besøk for en liten prat.
Det er mye mer morro og kjøre raskt med ett tregt kjøretøy enn tregt med ett raskt kjøretøy.
Turbotralte
450R
 
Innlegg: 240
Registrert: 22 Jul 2010, 13:14
Bosted: Bergen

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg kristofferw » 11 Jun 2013, 21:32

Turbotralte skrev:Jeg plukket ut motor og sendte den avgårde til dem fra bergen så de kunne ta en titt på den. Etter avtale med dem for og spare litt frakt.. De skulle se på det med en gang ifølge seg selv. 2 mnd og mange purringer senere fikk jeg en mail om att den var klar. Men jeg måtte betale 12000 kr av egen lomme for og få den igjen. Da hadde de skiftet en kamaksel, og ett par pakninger. Såklart var alt min feil. Noe annet var jo helt utenkelig ifølge dem. Og prisen, helt ok når delene utgjorde 1200 kr av de 12000 ifølge dem selv. Endte på halve prisen av dette når jeg tilbydde og droppe innom på besøk for en liten prat.



Da får vi håpe dem er litt med medgjørlige når jeg stikker innom! Var drøy pris med tanke på kostnaden i deler...
Brukerens avatar
kristofferw
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 07 Jun 2013, 17:08
Stolt fører av: Access 450 SM Carbon

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg kristofferw » 30 Jul 2013, 17:03

De har nå brukt 2 måneder på min og jeg har purret x antall ganger.
De kommer med ny dag/dato hele tiden. Sylinder og stempel som har gått duken og de har bestilt deler for 2 uker siden som enda ikke er kommet!

Prisen: 10 000 og behandlingstid over 2 måndeder på en jobb som tar max 6 timer for noen som har skrudd på disse før...

Men som jeg forstår etter lesning på nettet har ikke motorscoop et veldig godt rykte på seg.

Min tålmodighet er slutt og jeg kan ikke annet enn og råde folk til og holde seg langt unna dette firmaet og Access merket ettersom det tydelig er håpløst med service og deler!

På siden sin skriver de skryte setninger som overhode ikke samsvarer med servicen man får hos dem:

"Ta et oppgjør med deg selv.
Vil du ha en maskin du må skru på og vente på deler i en evighet, eller vil du legge litt mer penger i det og få deg en skikkelig ATV?"

"Verksted:
Vi har fullt ustyrt verksted for service og garantireprasjoner.
Stort sett alt i deler til våre maskiner i lager"

"Motorscoop Norge AS har meget god økonomi og innehar de beste kredittvurderinger.
Motorscoop Norge AS har oppnådd kredittvurderingen AAA (trippel A) hos Dun & Bradstreet. Kredittvurderingsselskapet har gitt oss høyeste karakter sammen med et fåtall andre selskaper.
Motorscoop Norga AS vurderes med andre ord som ett av de få selskaper med høyest kredittverdighet i Norge.

Vi er stolte over dette. Vi håper vår kredittverdighet vitner om en ryddighet som våre kunder kan ha nytte av, og som kan bidra til en gjensidig tillit mellom oss som utviklere, eiere og selgere av varer, og våre kunder som kjøpere.

På samme måte som vi tilstreber ryddighet i vår forretningsvirksomhet og økonomiske forhold, vil vi også bestrebe oss på å behandle våre kunder korrekt og ryddig i så vel økonomiske som i andre forhold"
Brukerens avatar
kristofferw
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 07 Jun 2013, 17:08
Stolt fører av: Access 450 SM Carbon

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg Turbotralte » 30 Jul 2013, 20:37

Så de har ikke forandret mye på kundebehandlingen altså? Jaja graver sin egen grav de og da.
Det er mye mer morro og kjøre raskt med ett tregt kjøretøy enn tregt med ett raskt kjøretøy.
Turbotralte
450R
 
Innlegg: 240
Registrert: 22 Jul 2010, 13:14
Bosted: Bergen

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg kristofferw » 31 Jul 2013, 14:51

Turbotralte skrev:Så de har ikke forandret mye på kundebehandlingen altså? Jaja graver sin egen grav de og da.



Nei det er det verste tilfelle av dårlig kundeservice jeg har vært med på.
Kommer med ny unskyldning og utsettelse hver gang jeg purrer, hvor mye har de og gjøre?
Skulle selv klart og bytte sylinder og stempel på denne iløpet av en dag og jeg har aldri skrudd på Access tidligere.

De kommer ikke til å få prisen de krever på en jobb de bruker over 2 måneder på som reelt tar en arbeidsdag MAX om delene er på lager.
Og det kan umulig ta flere uker å få delene levert fra leverandør om det så bestilles fra andre enden av kloden.

Kjøpte Access fordi jeg forsto det slik at det var en kvalitetsmerke med lett tilgang til deler, men så feil kan man ta og nå har jeg stått hele sommer uten ATV som egentlig skulle brukes flittig i ferien.

200 mil og motorhavari kan jeg ikke si er kvalitet, hatt kina ATVr hvor jeg ikke har hatt noe problemer med motor på tilsvarende km stand.

Og det at de skryter sånn av seg selv på hjemmesiden sin over hvor bra access er i forhold til Kina ATV og at deler er lett tilgjengelig og mesteparten på lager gjør det ikke noe bedre!
Brukerens avatar
kristofferw
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 07 Jun 2013, 17:08
Stolt fører av: Access 450 SM Carbon

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg smaug » 31 Jul 2013, 20:31

Det er vel alle har erfart med denne sjappa og det er at så lenge alt fungerer, er de greie å ha med å gjøre men straks problemer oppstår blir det bare rør.

Sendt via Tapatalk
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av: 17 Lynx Xtrim 850RE 59ES

Re: Bensin i Olje Access 450 Warrior

Innlegg kristofferw » 22 Okt 2013, 16:36

Da var atvn tilbake på gården etter flere mislykkede forsøk på reparasjon, tok jo bare over 4 måneder så en slik behandlingstid kan man vel ikke klage på ?
Brukerens avatar
kristofferw
50ccm
 
Innlegg: 14
Registrert: 07 Jun 2013, 17:08
Stolt fører av: Access 450 SM Carbon

Neste

Gå til Motor og drivverk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester