Side 1 av 2
Tuning av variator

Skrevet:
17 Okt 2014, 20:58
2mhaaland
Har ein 400 outlander som fungerer heilt topp under alle forhold i skog og mark. Bruker den imidlertid 80% på vei til og fra skogsveger eg skal utforske. For å kunne holde 80-85 km/t ligger turtallet på 6000 omdr/min og det er ikkje mykje meir å gå på uten å ta tida til hjelp. Kvier meg derfor for forbikjøringer. Ser at motoren har sitt største dreiemoment ved 5500 omdr/min og lurer på om ein kan gjøre noko med sentrifugalvektene i primærkretsen for å senke turtallet for å få best effekt. Feks. Øke vektene for å øke diameteren på primærkretsen under samme hastighet og dermed senke turtallet. Tenker eg riktig her?
Re: Tuning av variator

Skrevet:
19 Okt 2014, 19:57
smaug
Nei, det fungerer ikke sånn. Primæren fungerer sammen med sekundæren og å gjøre sånt uten å ta med sekundæren i regnestykket fører ofte bare til varmgang i variatorene og elendig bruksegenskaper. Litt slappere fjær på sekundæren kan senke turtallet litt men ikke mye, kanskje 2-300 rpm uten at sykkelen blir helt ræva. Annen helix kan også påvirke dette men det finnes få å få kjøpt til 400'en.
Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Re: Tuning av variator

Skrevet:
19 Okt 2014, 21:12
2mhaaland
Ser at EPI Performanse tilbyr kit som øker effekten på lavgiret ved kjøring i myr, sand etc. Hadde dette hatt effekt om eg satte på belter også? Veit at ein 400 er litt liten for sånne belter, men det er det eg har idag.
Re: Tuning av variator

Skrevet:
19 Okt 2014, 21:22
smaug
Effekten økes ikke, vektene er sikkert bare litt lettere og en litt stivere fjær for økt innslag for at motoren skal jobbe lettere når det går trått. Høygiret blir selvsagt også påvirket av dette. Veldig lurt når man har belter.
Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
Re: Tuning av variator

Skrevet:
20 Okt 2014, 08:36
2mhaaland
Effekten blir jo ikkje høgre på maskinen, det skjønner eg og, men dreiemomentet forskyves og atv'en blir meir effektiv i lavgiret vil eg tru. :-)
Re: Tuning av variator

Skrevet:
20 Okt 2014, 10:22
smaug
Ikke nødvendigvis mer effektiv i lavgiret, heller mer effektiv i et smalere register. Det fabrikanten må tenke på er å finne et oppsett som fungerer fra inngrep til max rpm med minimal varmgang i reima hele veien. Slike kit prøver å optimalisere effektiviteten over et smalere register for på den måten hente ut noen få hk på hjulene som de mener ikke er utnyttet pga fabrikkoppsettets vide spennvidde. Lasten på drivverket påvirker mye hvordan variatorene jobber. Du har sikkert lagt merke til at sykkelen jobber bedre eller ikke får de noe tyngre selv om du drar tunge ting. Det er fordi variatorene egentlig jobber bedre når det går litt trått. Det er slik det er satt opp.
Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
Re: Tuning av variator

Skrevet:
21 Okt 2014, 07:38
Hare4
På min 400 synes jeg den er veldig treg i starten når du begynner å kjøre fra null, må vente 2 sekunder før den drar skikkelig sammenlignet med andre merker. Noe som går ann å endres på?
Re: Tuning av variator

Skrevet:
21 Okt 2014, 08:49
2mhaaland
EPI performance leverer vekt og fjører til 400 som gir bedre reaksjoner og drag i det lavere hastighetssegmentet. Dessverre mister du gjerne 5 km i topphastighet og får økt varmgang i beltet om du kjører mykje på vei i det øvre hastighetsområdet. Dei har også kit om du bruker større dekkdimensjoner som 27-28 "
Re: Tuning av variator

Skrevet:
22 Okt 2014, 09:55
Hare4
Takk for info, noen her som har prøvd dette? Hadde vært litt morro å prøvd, men kjedelig å ofre toppfart og slitasje/varmgang....
![Hæ? [hæ]](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Re: Tuning av variator

Skrevet:
22 Okt 2014, 10:21
smaug
Variatorer er sånn. Det er vanskelig å få topp ytelse over hele spekteret. Fabrikken har funnet fram en kalibrering som skal fungere bra for alle under de fleste forhold. Epi settet har sikkert litt lettere vekter for at motoren skal klare å opprettholde topp rpm under tung last(større hjul). Lettere vekter ofrer gjerne litt toppfart om ikke noe er gjort med sekundæren for å kompensere for dette igjen slik som annen vinkel på helix osv. Fabrikkoppsett for høylandet(1000-3000m) innebærer ofte lettere vekter siden motoren yter mindre i høyden.
Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Re: Tuning av variator

Skrevet:
22 Okt 2014, 10:52
2mhaaland
Hadde faktisk av dekselet for å sjekke slitasje på reim og reingjøre. Såg da at det ikkje var vekter på alle plassene det var gjort klar for dette. Er det normalt, ov vil ikkje det lage ubalanse?
Re: Tuning av variator

Skrevet:
22 Okt 2014, 12:26
smaug
Annen hver var borte?
Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Re: Sv: Tuning av variator

Skrevet:
22 Okt 2014, 13:49
2mhaaland
Nei, den eine av seks.

Re: Tuning av variator

Skrevet:
22 Okt 2014, 13:51
smaug
Det må du få sjekket opp! Sikker på at du ikke så den? Ikke kjør med den slik under noen omstendigheter!!!
Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit
Re: Tuning av variator

Skrevet:
22 Okt 2014, 16:02
2mhaaland
Har sjekka med delekatalogen på nettet. Det er bare 4 av 6 vekter på 400 så då er det iorden. Såg berre ikkje den andre. :-)