smaug » 07 Aug 2011, 09:36
Kommer an på hvor stor avstand det er snakk om selvfølgelig, men som et eksempel så kan vi tenke oss at en demper står i 45 grader med en hjulvandring på 20 cm og en dempervandring på 10cm(mao 1:2 mellom hjulvandring og dempervandring) kan ha en rimelig progressiv demping, dvs at det skal mer og mer til for at demper og fjær skal klare å trykkes sammen jo lenger ned den blir sammentrykt. De fleste fjærer er laget slik. Hvis nå den samme demper/fjæroppsettet blir satt til å stå loddrett vil hjulvandringen ca halveres til 10 cm(forholdet nå er 1:1 mellom hjulvandring og dempervandring) men siden vandringen er så direkte vil også fjærens progressive virkning påvirke oppsettet i en mer direkte grad, altså en mer progressiv demping enn før.
En fjær/demper trenger ikke å være satt opp progressiv fra fabrikk. Mange ganger er fjær og demper satt opp linær men geometrien på fjæringssystemet er laget slik at virkningen blir progressiv. Om avstanden du snakker om mellom de to festene er store nok til at du merker noe særlig forskjell kommer veldig an på hvordan demperen din står nå. Det er sånn at jo mer på skrå demperen står, jo større forskjell utgjør en liten endring av vinkelen. Står den nær loddrett nå og du flytter den helt loddrett, vil ikke forskjellen være særlig stor.
Mange mx-sykler og mc'er har en mekanisme(oftest en eller flere linkarmer) i baksvingen som gjør at dempingen blir svært progressiv. De er gjerne veldig myk å fin når du setter deg på de, men blir vanskeligere og vanskeligere å bånne jo mer vekt du har på de. Her er demper og fjær sannsynligvis satt opp linært men geometrien gjør de svært progressiv.
KTM derimot har ikke valgt å dette. De har bare festet demperen rett til svingarmen og rammen men fjær og demper er satt opp veldig progressivt.
Jan-Børre