Eg driver mest med trening med min 07mod LT-R450, så min både bråker og flytter godt på seg.
(men nå skal den selges, fordi eg skal ha en ny LT-R med skilter.)
Det som er gjordt:
HMF Slip-On
Dobeck EFI
Yoshimura Cherrybomb
Litt usikkert på hvor mye dette vil gi, men de i Dobeck USA regnet ut at det skulle gi ca 15hk ekstra på
hjulene
Så kjører eg uten lokk på luftfilterboksen, noen ganger uten dreneringshylsa hvis banen er fuktig/våt, så den ikke drar inn sand.
Toppen er en smule porta for å oppnå bedre flow og spredning av blandingen
Eksosbandasje har eg også, på det orginale for-røret.
Oppsettet gir;
Med slip-on så vil det ikke gi så mye motstand, og eksosen flyter ut. mer drag over hele registeret egentlig, men er mest merkbart på toppdraget
Dobeck`en er fullt justerbar, og en kan justere alt etter turtall, bunndrag og toppdrag for den del (TIL EN VISS GRAD)
Cherrybomb hjelper litt til når en har Dobeck EFI, og de jobber fint sammen. Dette yter mere på bunn, men litt mer på mellomdrag og topp.
Fjernet lokk hjelper på hele registeret, motoren slipper å jobbe så mye for å få luft til seg. Eg har ikkje kjøpt K&N filterkit (for eksempel), fordi eg skulle ha drag over hele registeret, og ikke nerme meg en toppdragsmaskin. Hylsa har ikke så mye å si, men det blir det lille ekstra.
Toppen er portet slik at blandingen kommer lettere inn, og lettere ut. Dette gir mer på bunn og mellomregisteret, men porter en mer enn meg så blir det mere toppdrag. (Portet ikke så mye)
Eksosbandagen hjelper på spredning av varme, og motoren blir kvitt eksosen en del fortere. Kan si det slik at eg har brent opp alt av små sot-partikler i røret nå. Kom litt svart røyk når motoren var varm og eg opnet spjeldet fult ut noen ganger. Motoren holder noen grader lavere, og en kjenner ikke så mye varme på leggen.
Dette er jo ikke noe mye trim egentlig, men det hjelper meget godt på når en kombinerer alt / noe av det.
Hvis eg skulle hatt en "pris til effekt" anmeldelse, så vil eg si at eksosbandasjen hjelper meget godt i forhold til prisen. Men det gjør forsåvidt alt eg har. Men eksosbandasje får du til 200.- Avhengig av bredde og lengde.
Resultat:
Motoren er STERK på bunndrag og mellomdrag, den drar MYE bedre enn en RMZ450. Drar overaskende godt.
Toppdraget er helt nydelig, kjører på banen og tenker litt trist "Tenk om eg hadde fått plantet kreftene i asvalten"
Eg er meget fornøyd, og det er meget heftig med slike krefter hvis en har skilter. Noe eg kommer til å få
Skal prøve å få benket den med skilter i juli neste år.
Det blir også 255 eller 285 dekk på den
Skal ha noe det samme oppsettet på den nye med skilter, men der skal eg ha et komplett eksosanlegg som yter bra over hele registeret, og som ikke bråker så mye som HMF Slip-On. Det må være roligere når det skal brukes på vegen. Det må se bra ut også. Og det blir ikke porting.
Er vel ikke noen som vet om et eksosanlegg som både yter godt og ser bra ut? Må ikke ha så satans mye støy som HMF, men litt (=en del) må det jo ha!! Skal kunne høre meg gi gass 2 kvartaler unna. Men ikke 4++ som HMF.