[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - King Quad AXi stopper når den blir varm

King Quad AXi stopper når den blir varm

Quadrunner, Eiger, LTZ400, 450R...

King Quad AXi stopper når den blir varm

Innlegg The Stig » 09 Apr 2013, 19:55

Min KQ AXi 750 2007 stopper og lukter bensin når den blir varm. Etter en tid (ca en halv time) starter den greit igjen, for så å stoppe når den er kjørt en stund igjen. Jeg har ingen indikasjoner på instrumentpanelet, vifta går, og motoren er ikke for varm.
Jeg har vert på Suzukiverksted to ganger uten at de finner årsaken. Jeg har prøvd bensin med ulik oktan (etter verkstedets anbefaling) og finner at den går finest på 97, men problemet er der allikevel. Har byttet plugg uten at det ble bedre. Bensintank er tømt og renset uten at det var verken skitt eller vann der. Mistenker at jeg har en feil med bensinpumpe eller computerfeil på innsprøytingen.
Er det noen som har vært borti lignende problemer på KQ? Har jeg vært på feil verksted?
The Stig
50ccm
 
Innlegg: 2
Registrert: 09 Apr 2013, 19:37
Stolt fører av:

Re: King Quad AXi stopper når den blir varm

Innlegg smaug » 09 Apr 2013, 21:15

Det ville vært rart dersom motoren bare stopper uten at det er noen feilkoder å finne med diagnoseutstyr. Jeg kan vel med sikkerhet si at du bruker feil forhandler når du får beskjed om å prøve annen oktan bensin. Da kunne de like godt ha sagt at de ikke har filla peiling på hva som skaper problemer for deg.
Jeg ville ha gjort følgende når feilen oppstår.
-Sjekk om du har gnist på pluggen.
* Er gnisten borte og kommer tilbake når det har gått en halvtime kan det være et par ting jeg kommer på i farten. Coilen kan være defekt. Typisk feil på de er at når de blir varm, slutter de å funke. Det kan også være ECU'en som går i nødmodus med hensikt for å forhindre skade på motor. Trykkluft på boks som du holder opp/ned og sprayer på coilen kan være en test for å se om motoren starter straks den kjøles ned. Tenningslås og stoppknapp kan også kødde til men da kommer nok feilen noe mer sporadisk. Sjekk av feilkoder med korrekt diagnoseutstyr vil avdekke andre feil med sensorer. Kjølevannssensoren kan jukse og fortelle at motoren er uendelig varm. Vanligvis vil en motor da gå i nødmodus og fortsatt fungere, men gå veldig feit og begrense maks turtall men full stopp kan også være en løsning.
Hvis du har gnist på pluggen betyr det at motoren ikke får bensin. Da kan det være så enkelt at luftingen til tanken er tett og pumpen sliter med å suge bensin. Kanskje filteret i tanken kolapser? Bensinpumpen kan utmerket godt være defekt. Det er ikke veldig sjelden på EFI motorer. En trykktest av bensinpumpen avslører feil der, evt tett bensinfilter.

En annen liten ting å sjekke er at batteriet er friskt og koblingene er stramme og fine. Dårlig batteri på disse EFI maskinene kan gi utrolige rare feil som kommer å går.

-Har du noen form for ulyder?
* Går motoren som den skal når den går?
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: King Quad AXi stopper når den blir varm

Innlegg The Stig » 10 Apr 2013, 15:26

Hei og takk for svar
Det er ingen ulyder og den maler som en stoor katte helt til den stopper. Den stopper (som om den får for mye bensin) når jeg har hatt mye gasspådrag og slipper gasshendelen (hurtig eller sent spiller ingen rolle). Dersom jeg kjører med veldig lite pådrag stopper den ikke, selv når den er varm. Batteri er ok og coil er tilsynelatende ok.
Når den stopper lukter det bensin og pluggen er klissvåt.
Jeg har hørt at dersom bensinpumpen er dårlig vil det oppstå en del rare ting som elektronikken prøver å ordne opp i. Deriblant forsøke å tilføre mer bensin. Jeg tror jeg følger ditt råd om å teste trykket fra bensinpumpen.
Er det noen som vet om et bra verksted i nærheten av Mjøsa?

Takk for hjelpen så langt
The Stig
50ccm
 
Innlegg: 2
Registrert: 09 Apr 2013, 19:37
Stolt fører av:

Re: King Quad AXi stopper når den blir varm

Innlegg smaug » 10 Apr 2013, 15:43

Har nesten mer troa på at dysa henger seg sånn du beskriver dette.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:


Gå til Suzuki

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester