Side 1 av 1

Problemer med ladespenningen.

InnleggSkrevet: 15 Des 2008, 16:27
Nune

InnleggSkrevet: 15 Des 2008, 18:39
Decca1226

InnleggSkrevet: 15 Des 2008, 19:18
Nune

InnleggSkrevet: 16 Des 2008, 01:33
Decca1226
Jeg fikk i kveld kontakt med forrige eier som kunne fortelle at problemet med pære som røk hele tiden var noe som verkstedet aldri klarte å fikse helt og han hadde en del andre problemer med sykkelen slik at han etter 7 mnd med "diskusjon" og ved hjelp av forbrukermyndighetene fikk hevet kjøpet. Dette fortalte aldri selger som var Skuteviken båt og motor til meg og heller ikke verkstedet MC marine - det er skuffende.

Men den gode nyheten er at jeg kommer til å bruke dette for det det er verdt ift at dette problemet med pære som ryker og som sannsynligvis må være for høy spenning som igjen peker på spennigsregulator er en reklamasjon og skal ikke koste meg noe.
Jeg har sendt mail til MC marine der jeg påberoper meg reklamasjon : så får vi se hvordan den saken ender...

InnleggSkrevet: 16 Des 2008, 09:57
Nune
ok dette hørtes jo ikke bra ut.. men skulle jo ikke være noe problem og ordne visst den ikke blir levert med for høy spenning fra fabrikken.

jeg er ikke plaget me at pærene ryker. eller noe slikt.
men er bekymret for batteriet. det tåler ikke for høy spenning.

har lyst på en omformer imellom spenningsregulator og batteri. eller tilsarende.
noen som vet om noe om kan passe?

InnleggSkrevet: 16 Des 2008, 21:00
Nune
INGEN?

InnleggSkrevet: 16 Des 2008, 22:46
E.F.I
Et 12 Volt batteri har 6 celler og skal ha en ladespenning som ligger mellom 14,3 og 14, 8 Volt helt idielt .

Kommer man under 14,3 Volt så oppstår Sulfatering av batteriet , noe som medfører at det blir "Kortsluttning" mellom blyplatene i batteriet.

Er ladespenningen over 14,8 så begynner det man kaller for utkoking av batteriet.

Derfor er 14,5 det regulatoren bør konsentrere spenningen om kring.

InnleggSkrevet: 17 Des 2008, 08:28
Nune

InnleggSkrevet: 17 Des 2008, 09:52
E.F.I
Godmorgen-.

Forhandler bør tenke på at batteriet er en vital del av atvèn som også skal ha et teknisk system rundt seg som ivaretar vedlikehold og funksjonalitet . Uten batteri så funker ikke atv. Dessuten så går det som tidligere nevnt en masse med pærer.

Ved å si at den skal lade med 15,5 Volt så kunne de feks . like godt sagt litt på spissen, oljen som er brukt er billigere fordi den er blandet med vann men det går så fint for det er bare motoren og ikke hele atv som går til helvete.

Er ikke en kjeft av bileeiere som hadde godtatt en ladespenning som lå en volt eller mer utenfor det anbefalte området.

Forhandler bør legge seg i selen og skaffe til veies en regulator som fungerer.

Her er Ladac sin regulator :

Ladac spenningsregulator har følgende funksjonsegenskaper:

Føler batteriets tilstand og mottaklighet for lading.
Temperatur kompensert ladespenning
Justerbar ladespenning for maksimal utnyttelse av dynamo og regulator (14,4V hhv. 28,8V)
Leveres for 12V og 24V anlegg samt â€

InnleggSkrevet: 17 Des 2008, 11:11
Nune

InnleggSkrevet: 12 Jan 2009, 19:37
Nune