[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - periodisk feil på lys - Polaris 700

periodisk feil på lys - Polaris 700

Montere nytt elektrisk utstyr, endringer eller problemer med eksisterende. El info eller lign...

periodisk feil på lys - Polaris 700

Innlegg Bård » 31 Mai 2013, 13:19

Hei!

Håper jeg kan få noen gode råd dersom noen har hatt lignende problemer tidligere.

Sykkelen er en 2003 Sportsman 700 Twin, og har en periodisk feil på hovedlys og speedometer / instrumentklokke.

Feilen ligger i at både hovedlyslys og instrumentpiksler /-belysning forsvinner med jevne og ujevne mellomrom når motoren går. Motoren stanser ikke, og det er heller ikke startvansker. Dette skjer relativt hurtig etter at motoren er startet - ihvertfall innen et minutt. Etter 15-20 sekunder kommer så lysene tilbake, og slik fortsetter det..

Har gitt sykkelen en kraftig vask, og gått over batterikabler og jordingspunkt. Feilen var der før sykkelen ble steamet.

Den står derimot 50 mil herfra, og jeg har av den grunn litt praktiske utfordringer med å få målt batteri og ladespenning osv. (Om det skal være tvingende nødvendig, så skal jeg få en kompis til å svinge bortom for å måle.)

Spørsmålet er vel egentlig dette: Er dette symptomer på feil i laderegulator? I så fall kjøper jeg en ny på Ebay først som sist. Er det noen av dere som har hatt tilsvarende promblemer med andre Polaris sykler?

Mvh Bård
Bård
80ccm
 
Innlegg: 22
Registrert: 25 Apr 2013, 16:48
Stolt fører av:

Re: periodisk feil på lys - Polaris 700

Innlegg smaug » 31 Mai 2013, 21:55

Jeg tipper at en eller flere ledninger er skadet opp til instrument-pod'en. Det er ganske vanlig at det skjer på Polariser men enkelt å fikse.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: periodisk feil på lys - Polaris 700

Innlegg Bård » 01 Jun 2013, 13:21

Takk for innspillet, Jan-Børre. Skal sjekke når jeg drar hjem på sommerferie.

Det som gjør at jeg har trodd det har å gjøre med en eller annen for for regulator, er den periodiske feilen. Selv når sykkelen står i ro er problemet til stede så sant motoren går. Dersom motoren ikke går, er heller ikke problemet der. Finner det derfor rart at det skal være feks gnagd hull på isolasjonen til ledninger eller ledningsbrudd i rundt styret og lyktepod`en som er årsaken.

Som tidligere nevnt så forsvinner alle lys og alt i speedometerdisplayet etter ca 20 sekunder med lys, for så å komme igjen. Dette gjentar seg hele tiden så lenge motoren går.

Bård
Bård
80ccm
 
Innlegg: 22
Registrert: 25 Apr 2013, 16:48
Stolt fører av:

Re: periodisk feil på lys - Polaris 700

Innlegg smaug » 01 Jun 2013, 14:51

Det er jo veldig enkelt å måle ladespenning for å utelukke regulator da.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: periodisk feil på lys - Polaris 700

Innlegg Bård » 01 Jun 2013, 23:13

Skal få en kamerat til å reise bort for å måle ladespeningen i løpet av helga. Gir en lyd så snart jeg hører fra ham igjen.

Bård
Bård
80ccm
 
Innlegg: 22
Registrert: 25 Apr 2013, 16:48
Stolt fører av:

Re: periodisk feil på lys - Polaris 700

Innlegg Bård » 02 Jun 2013, 23:17

Da er måleresultatene som følger:

12,3 volt uten tenning på, 14,6 volt med motor i gang med lys på, 14,4 volt med motor i gang når lysene "har gått" og den periodiske feilen oppstår.

Så vidt jeg forstår med min begrensede elektrikerkunnskap så tilsier vel dette at problemet ikke ligger i selve laderegulatoren?

Dersom dette tilsier et eller annet mer difust som kabelbrudd eller dårlige kontakter, hvor er det mest nærliggende å begynne feilsøkingen? Det er som tidligere nevnt hovedlysene og alt i speedometerdisplayet som kommer og går som det selv passer seg så lenge motoren går, selv om sykkelen ikke er i bevegelse.

På forhånd takk!

Bård
Bård
80ccm
 
Innlegg: 22
Registrert: 25 Apr 2013, 16:48
Stolt fører av:

Re: periodisk feil på lys - Polaris 700

Innlegg smaug » 03 Jun 2013, 08:48

Ser for meg ut som du har feil med ledningsnettet en plass og da hadde jeg tatt og gått over ledningene opp til instrument-pod, tenningsnøkkel og lysbryter i den rekkefølgen.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru
 
Innlegg: 3393
Registrert: 07 Apr 2008, 20:49
Bosted: Sør-Varanger, Kirkenes
Stolt fører av:

Re: periodisk feil på lys - Polaris 700

Innlegg Bård » 30 Nov 2013, 13:18

Har nå byttet tenningslås, speedometer og laget nye jordinger uten at det hjalp. Ikke fant jeg ledningsbrudd i eller rundt instrumentpod'en heller.

Måtte til slutt gå systematisk til verks og måle hver eneste ledning. Det viste seg at feilen lå inne i en av de sorte plastikk 'belgene' som inneholder sikringer. Fullt av rust da vi skar den opp. Jeg fjernet hele 'belgen', loddet ledningene og satte på en ny sikring. Problem solved!

Mvh Bård [onkel]
Bård
80ccm
 
Innlegg: 22
Registrert: 25 Apr 2013, 16:48
Stolt fører av:


Gå til Elektrisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron