Fjellsamen » 25 Mar 2010, 16:14
Har Grizzly 700, og kjører mest i terrenget. Grizzlyen er etter min mening en skikkelig arbeidsmaskin, motoren har rundt 46 hk, og såvidt jeg vet har Rincon 680 rundt 38hk.
Fuel injectionen kan justeres direkte (uten behov for ekstra utstyr/chip osv),slik at man får ca. 10-15% mer effekt, da yter den i overkant av 50hk.
Polaris 500'en ligger på ca. 36hk. Ville nok gått for sterk nok motor når du skal trekke tyngre ting.
I terreng er maskinen helt suveren, det er veldig god fleks i hjulopphenget og den følger terrenget veldig bra.
Har sansen motoren, 1 sylinder gir bøttevis med moment, og den leverer masse kraft på lavt turtall, og har en jevn kurve.
Jeg kjører veldig sjelden med last, men har trukket en henger på rundt 700kg utenfor huset - fin å jobbe med for å presisjonsflytte hengeren.
Det er dårlig plass til 2 personer på den, setet er laget for 1 person, og passasjeren sitter med halebener på bagasjerammen. Jeg har lagt litt rørisolasjon så det blir litt bedre. Det fungerer helt greit med 2 personer på i terrenget, men man merker at tyngdepunktet endres, og den går litt lettere på bakhjulene, spesielt i veldig bratte bakker.
Det er etter min mening ikke spesielt gøy å kjøre på vei med denne, spesielt pga. kort hjulavstand og mangel på stabilisatorstag foran. Det den mangler på veien tar den igjen i mente i terrenget :)
4WD-systemet er helt rått, man veksler med en bryter for 2wd eller 4wd, eller 4wd med diffsperre. 4WD med diffsperre har hjulpet meg mange ganger, og det er bra at man kan velge å slå av diff-sperren også - står man fast i 4wd så står man veldig sjelden så fast at locken ikke redder deg.
Toppfarten ligger på kanskje 120km/t, men det er ingen hyggelig opplevelse, sjelden jeg kjører over 80.
Maskinen har som dresel-versjon teknisk hastighet på 65 km/t (står i vognkortet).
Fikk belter til den for et par uker siden, og festet for styrestaget på hjulhubben knakk - muligens en svakhet dette.
Det er servo på denne, vet ikke i praksis hvor mye det har å si, men man skal visstnok være forskånt fra slag når man treffer ujevnheter med forhjulene, og den er lettere å styre. Har aldri kjørt ATV uten servo. Den kan i hvert fall kjøres med 1 hånd stort sett over alt.
Ville nok satset på et merke hvor du har forhandler lett tilgjengelig, og sikkert gått for en som har servo når du skal ha tungt brøyteutstyr på.
Jeg kan i hvert fall anbefale Grizzly 700 på det varmeste når det gjelder terrengkjøring, den er bare helt rå :)
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08