[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_content.php on line 664: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4203: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4205: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4206: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions.php on line 4207: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3418)
atvforumet.no - atv - firehjuling - quad • Se emne - Ny ATV

Ny ATV

Her kan du som er ny si hei, og hilse på oss her i forumet. En grei plass og starte

Ny ATV

Innlegg Dahlailama » 25 Mar 2010, 12:27

Hei!

Må vel først introdusere meg, er en kar på 23 som har et småbruk i trøndelag. Har netopp solgt unna traktor med utstyr, og skal nå ha meg en atv. Ser det er en del lignende temaer her fra før, men fyrer løs for det!


Den skal først og fremst brukes til brøyting, i tillegg til en del kjøring på eiendommen med tømmerhenger + div annen småkjøring. Har vel funnet ut at jeg må ha minimum 500cc, og lurer litt på hva dere med litt mere erfaring anbefaler. Merke spiller ikke så stor rolle, men det er vel en fordel å ha forhandler i nærheten. Kina varer uaktuelt, det viktigste er driftssikkerhet. Har prøvekjørt Honda 500 FA, og var storfornøyd med den. Honda er vel ikke noe dårligere på atv enn de er på alt annet, så går ut i fra at det er kvalitet tvers igjennom.

Har også sett litt på Yamaha Grizzly 700, Polaris sportsman 500 og Can Am outlander 500/650.

Hva vil dere anbefale?
Dahlailama
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 25 Mar 2010, 12:09

Re: Ny ATV

Innlegg CCOB » 25 Mar 2010, 14:04

Velkommen.....
Obelix fra Trøndelag ATV Forum her.

Skal den brukes endel offroad, vill jeg nok ikke si at CAN-AM er best (tenker da på to setere) Da vil nok de fleste si at Polaris er best. Jeg kjører CAN-AM for jeg kjører bare veg å jeg trives best med dette.

SMAKEN ER SOM BAKEN DEN ER DELT. er alt jeg kan si, prøv maskinene før du bestemmer deg.

Så til Reklamen.
du skriver Trøndelag, hvor i Trøndelag er det du holder til? Vi i Trøndelag ATV Forum (trondelagatvforum.com) er en gjen med glade ATV Entusiaster som kjører mye etter vei, vi har kaffe treff o.l. å arangerer turer, etter det folket har lyst til, i år stiller vi med en sterk kontigent til Danmarksturen, å i fjor var medlemmene omtrent Norge rundt.... så om det ikke er for langt å kjøre kan du jo ta deg en tur til Sandmoen Kafe i Trondheim å treffe oss, der skal vi treffes i Kveld.

Mvh

Obelix Barbala
Can-Am 800 LTD 2011 The bloo lady....
Can-Am 800 LTD 2009 The Red Lady (Solgt) 80(
Can-Am 500 Max XT 2008 The undertaker (Solgt) 80(
CCOB
800EFI
 
Innlegg: 738
Registrert: 25 Mai 2008, 15:56
Bosted: Trondheim
Stolt fører av:

Re: Ny ATV

Innlegg Fjellsamen » 25 Mar 2010, 16:14

Har Grizzly 700, og kjører mest i terrenget. Grizzlyen er etter min mening en skikkelig arbeidsmaskin, motoren har rundt 46 hk, og såvidt jeg vet har Rincon 680 rundt 38hk.

Fuel injectionen kan justeres direkte (uten behov for ekstra utstyr/chip osv),slik at man får ca. 10-15% mer effekt, da yter den i overkant av 50hk.

Polaris 500'en ligger på ca. 36hk. Ville nok gått for sterk nok motor når du skal trekke tyngre ting.

I terreng er maskinen helt suveren, det er veldig god fleks i hjulopphenget og den følger terrenget veldig bra.

Har sansen motoren, 1 sylinder gir bøttevis med moment, og den leverer masse kraft på lavt turtall, og har en jevn kurve.

Jeg kjører veldig sjelden med last, men har trukket en henger på rundt 700kg utenfor huset - fin å jobbe med for å presisjonsflytte hengeren.

Det er dårlig plass til 2 personer på den, setet er laget for 1 person, og passasjeren sitter med halebener på bagasjerammen. Jeg har lagt litt rørisolasjon så det blir litt bedre. Det fungerer helt greit med 2 personer på i terrenget, men man merker at tyngdepunktet endres, og den går litt lettere på bakhjulene, spesielt i veldig bratte bakker.

Det er etter min mening ikke spesielt gøy å kjøre på vei med denne, spesielt pga. kort hjulavstand og mangel på stabilisatorstag foran. Det den mangler på veien tar den igjen i mente i terrenget :)

4WD-systemet er helt rått, man veksler med en bryter for 2wd eller 4wd, eller 4wd med diffsperre. 4WD med diffsperre har hjulpet meg mange ganger, og det er bra at man kan velge å slå av diff-sperren også - står man fast i 4wd så står man veldig sjelden så fast at locken ikke redder deg.

Toppfarten ligger på kanskje 120km/t, men det er ingen hyggelig opplevelse, sjelden jeg kjører over 80.

Maskinen har som dresel-versjon teknisk hastighet på 65 km/t (står i vognkortet).

Fikk belter til den for et par uker siden, og festet for styrestaget på hjulhubben knakk - muligens en svakhet dette.

Det er servo på denne, vet ikke i praksis hvor mye det har å si, men man skal visstnok være forskånt fra slag når man treffer ujevnheter med forhjulene, og den er lettere å styre. Har aldri kjørt ATV uten servo. Den kan i hvert fall kjøres med 1 hånd stort sett over alt.

Ville nok satset på et merke hvor du har forhandler lett tilgjengelig, og sikkert gått for en som har servo når du skal ha tungt brøyteutstyr på.

Jeg kan i hvert fall anbefale Grizzly 700 på det varmeste når det gjelder terrengkjøring, den er bare helt rå :)
Yamaha Grizzly 700 '09
Honda CB 600 Hornet '08
Fjellsamen
250ccm
 
Innlegg: 65
Registrert: 10 Okt 2009, 07:00
Bosted: Bergen Sør

Re: Ny ATV

Innlegg Dahlailama » 02 Apr 2010, 13:43

Takk for svar.

Er fra Orkdal.

Har ennå ikke fått bestemt meg...
Dahlailama
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 25 Mar 2010, 12:09

Re: Ny ATV

Innlegg CCOB » 02 Apr 2010, 14:20

Si i fra om du har lyst så kan vi ta en liten svipp tur til Orkanger kan du jo få se å prøve CAN-AM som merke....

Det er flere fra Orkanger som har i den senere tid vist interesse for å delta på turer. Så du må bare rope ut så skal vi da ta oss en tur vi.
Can-Am 800 LTD 2011 The bloo lady....
Can-Am 800 LTD 2009 The Red Lady (Solgt) 80(
Can-Am 500 Max XT 2008 The undertaker (Solgt) 80(
CCOB
800EFI
 
Innlegg: 738
Registrert: 25 Mai 2008, 15:56
Bosted: Trondheim
Stolt fører av:

Re: Ny ATV

Innlegg biggboss 800 » 02 Apr 2010, 19:59

Hei har du vurdert polaris 6x6 fås som 500ccm og 800ccm. Har sjlv ein 800 6x6 som eg er kjempe fornøyd med som arbeids maskin,drar tømmerhengar som ein leik både i og utenfor terenget,samt klarer ganske mykje snø i brøyte sesongen. Den har og ein fantastisk kraftig motorbrems som FUNGERER med tung henger på slep.
Polaris Sportsman Bigbos 800
Hordaland
biggboss 800
150ccm
 
Innlegg: 48
Registrert: 03 Jul 2009, 18:02
Bosted: Ullensvang

Re: Ny ATV

Innlegg Dahlailama » 07 Apr 2010, 06:49

Da er Honda TRX 500 FA bestilt.

Gleder meg som en unge!
Dahlailama
50ccm
 
Innlegg: 4
Registrert: 25 Mar 2010, 12:09


Gå til For nybegynnere

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester