Bare for å ta det med motorer på disse maskiner. Ingen er noen raketter, det går ikke fælt uansett. 650 og 800 går ganske likt uten last. Det blir til og hevdet at 650'en går bedre opp til 6000 rpm pga at 800 motoren nedtunet opp til det turtallet(grunnen vet jeg ikke, kanskje for å spare drivverk elns) fra '10 modellene og nyere.
Med en 650 så holder du veldig greit trafikken nesten uansett men kjøreegenskapene over 100 er ikke noe særlig. Joda det går fint å kjøre i den farten på motorvei, men hvis man ser litt nøkternt på det så er ikke kjøreegenskapene gode nok for mer fart. Jeg snakker nå om slik sykkelen står fra forhandler. Andre dekk, fjærer, kanskje dempere kan rette på dette men noe gocart blir det aldri. 30cm frihøyde på et kjøretøy som ikke er bredere enn 125 cm gjør noe med kjøreegenskapene.
Jeg finner det morsomst å kjøre aktivt og rampete på veier som ikke tillater noe særlig høyere fart enn 60 kmt. 80 kmt er den mest komfortable hastigheten å ligge på over tid synes jeg.
400 og 500'en har en annen hjuloppheng foran enn 650 og 800. Mens 650 og 800 har dobbel triangelbroer med oljedempere og justerbar forspenning på fjærene, har 400 og 500 McPherson fjæringer(en bærearm med fjærbein). Mange hevder at nettopp McPherson er bedre på vei, bakdelen er at den har mindre fjærvandring og at det ikke er noen justeringsmuligheter. Det er heller ikke noe annet enn orginaldempere(olje) å få kjøpt til de. Ved kjøring i samme fart, er forbruket mer eller mindre det samme, rundt 0,85 går min på ved til og fra kjøring til jobb med litt gassing på landeveisdekk. Mer Maxxis Ceros er forbruket høyere, ca 0,9 vil jeg tro.
Vi skal heller ikke glemme Outlander 400 T3 som er en eu-traktor registrert maskin som har fulleffekt hele veien. Den er derimot sperret på 40kmt elns, mao du har full aks og full trekkraft til du kommer opp til sperra. Billig og fin maskin.
Et siste alternativ er jo Renegade 800(eller 500). Den ble solgt veldig billig et par år og jeg ser at den ligger ganske lavt i pris nå som 08 og 09 modeller(uten servo). Mer leken, aldri ren etter en kjøretur og jævla tøff!