Side 1 av 1

Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 16 Nov 2010, 21:07
Lassemann
Hei,

vurderer å kjøpe meg en atv - hovedsakelig for bruk frem og tilbake til jobb, butikk, trening osv sommer som vinter.
Den vil sikkert bli brukt noe i terreng og, men da hovedsakelig gruset vei. Kan blir brukt til frakt av små dyr ved jakt og, men helt ærlig så skyter jeg ikke så mange dyr i året hehe :)

Andre oppgaver blir måking av snø, samt lek og moro :)

Jeg tenkte egentlig å kjøre dette på hvite skilter, og det lovlig. Men hvordan går egentlig en ATV med 20hk? (For alle ATV er vel sperret til 20hk på hvite skilt?) Går det an å sammenlikne med f.eks. lett mc som har 15 hk originalt? Er det noe drag i det hele tatt?

Eller er det slik at alle fjerner plomberinger og kjører de med original effekt? Er disse plombene i såfall en smal sak å få av og på, i tilfelle kontroll?

Til sist: Hvilken ATV bør jeg se på , og hvilket motorvolum?

[grøntsmil]

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 16 Nov 2010, 22:10
Stig
Ossen prisklase tenker du på da ?

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 16 Nov 2010, 22:20
Lassemann
Maks 100 000,- tenkte jeg.

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 02:44
Wikingen
Brukt Can-AM eller Polaris eller ny Dinli 700 Centhor er vel det som faller meg i tankene slik du legger det frem.
SJ MOTOR på Sem utenfor Tønsberg har en nydelig mørk grå metallic demosykkel typ Dinli 700 Centhor tilsalgs til en meget hyggelig pris.
Et skikkelig arbeidsjern. [oh yes]

Det er jo kos med nytt, men en brukt Can-Am eller Polaris er nok et bedre valg om de er tatt skikkelig vare på. [oh yes]

Mvh

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 08:11
Lassemann
Takk for svar!

Dinli var nytt merke for meg. Noen her som har erfaring med det merket?

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 11:26
Wikingen
Titt litt på Svenske Forum vedr. Dinli.
I Sverige var den vel fjorårets nest mest solgte ATV, rett etter CF-MOTO.

Dinli: http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=24069980 (trenger du ikke motorsag o.l. som i Høst-tilbudet, kan du velge plog-pakke istedet!)

CF-MOTO: http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=24069298

Den nye ACCESS 400 4x4 er også et glimrende alternativ på nye maskiner: http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=25339090

Brukte maskiner, MC-registrert:

Can-Am: http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=25481140 og denne: http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=25212401

Polaris: http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=25054847 og denne: http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=24553609

Mvh

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 18:32
Lassemann
Takk for svar!

Jeg synes det frister mer og mer med en Can-am Outlander MAX XT, og at jeg da bør gå over grensen på 100k for å få en fin sykkel. Usikker på hvilket motorvolum som er "nødvendig" - noen som har noen meninger her?

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 19:01
smaug

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 19:29
Hitman
Lassemann; Kan absolutt anbefale Can Am 650 Max Xt,- Samme toppfart som 800, greie priser på eldre maskiner som ikke har gått stort, og et merke som har bra rykte og service her til lands! [smiil] [oh yes] [oh yes]

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 19:54
smaug
Bare for å ta det med motorer på disse maskiner. Ingen er noen raketter, det går ikke fælt uansett. 650 og 800 går ganske likt uten last. Det blir til og hevdet at 650'en går bedre opp til 6000 rpm pga at 800 motoren nedtunet opp til det turtallet(grunnen vet jeg ikke, kanskje for å spare drivverk elns) fra '10 modellene og nyere.
Med en 650 så holder du veldig greit trafikken nesten uansett men kjøreegenskapene over 100 er ikke noe særlig. Joda det går fint å kjøre i den farten på motorvei, men hvis man ser litt nøkternt på det så er ikke kjøreegenskapene gode nok for mer fart. Jeg snakker nå om slik sykkelen står fra forhandler. Andre dekk, fjærer, kanskje dempere kan rette på dette men noe gocart blir det aldri. 30cm frihøyde på et kjøretøy som ikke er bredere enn 125 cm gjør noe med kjøreegenskapene. [grøntsmil]
Jeg finner det morsomst å kjøre aktivt og rampete på veier som ikke tillater noe særlig høyere fart enn 60 kmt. 80 kmt er den mest komfortable hastigheten å ligge på over tid synes jeg.

400 og 500'en har en annen hjuloppheng foran enn 650 og 800. Mens 650 og 800 har dobbel triangelbroer med oljedempere og justerbar forspenning på fjærene, har 400 og 500 McPherson fjæringer(en bærearm med fjærbein). Mange hevder at nettopp McPherson er bedre på vei, bakdelen er at den har mindre fjærvandring og at det ikke er noen justeringsmuligheter. Det er heller ikke noe annet enn orginaldempere(olje) å få kjøpt til de. Ved kjøring i samme fart, er forbruket mer eller mindre det samme, rundt 0,85 går min på ved til og fra kjøring til jobb med litt gassing på landeveisdekk. Mer Maxxis Ceros er forbruket høyere, ca 0,9 vil jeg tro.

Vi skal heller ikke glemme Outlander 400 T3 som er en eu-traktor registrert maskin som har fulleffekt hele veien. Den er derimot sperret på 40kmt elns, mao du har full aks og full trekkraft til du kommer opp til sperra. Billig og fin maskin.

Et siste alternativ er jo Renegade 800(eller 500). Den ble solgt veldig billig et par år og jeg ser at den ligger ganske lavt i pris nå som 08 og 09 modeller(uten servo). Mer leken, aldri ren etter en kjøretur og jævla tøff!

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 21:24
Lassemann
Takk for gode svar :)

Har sendt noen forespørsler til forhandlere og private nå, så skal vi se om jeg finner et godt kjøp!

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 17 Nov 2010, 22:08
Stig
Kor i landet holder du til da

Re: Kjøre ATV med hvite skilt _lovlig_

InnleggSkrevet: 06 Des 2010, 21:33
gautep
Skal du tenke økonomi og brukervennlighet kan du titte etter 05 modell outlander 400 registrert som traktor på hvite skilt. Disse ble registrert under klasse T5, traktor uten hastighetsbegrensning. ingen plombering(32hk +ikke usikkerhet ved evt kontroll) og billigere årsavgift(ca 400 kr) og forsikring enn mcreg.
Er ingen racer, men toppfart er ca 95 kmt.
De er som regel litt dyrere enn tilsvarenede mcreg, men du sparer nesten 1400 kr bare på årsavgiften og det er fri omregistrering.
Prisene varierer fra omtrent 50 - 75 000 avhengig av km og ekstrautstyr. Max utgavene ligger som regel 10 000 over 1 seter. En 400 max xt med 5-10 000km på telleren, servicer fulgt og litt ekstrautstyr ligger på 65 000 +.

Lykke til med leting og handel uansett maskinvalg [oh yes]