smaug » 23 Mai 2016, 08:12
De færreste bytter "clutch" pga større dekk, de endrer på kalibreringen som i praksis betyr at man må ofre noe for at noe annet skal bli bedre. Variatorene er temmelig bra kalibrert fra fabrikk på Can-Am'ene noe som ikke er noe selvfølge. Snøscootere er ofte dårlig kalibrert fra fabrikk men det er mye pga av den varierte høyden folk kjører i. Vi i Skandinavia kjører oftest under 1000 moh mens folk over dammen nesten alltid kjører over 1000 moh. Med ATV er det ikke sånn, forskjellene er mye mindre mellom oss og dem noe som fører til et godt oppsett fra fabrikk også til oss.
Variator kalibrering er en vitenskap som krever mye kunnskap og testing, ikke kødd med det hvis du ikke forstår hvordan det henger i hop med primærfjær, vekter, helix og sekundærfjær er min anbefaling. Det lureste du kan gjøre og det er helt gratis, er å rengjøre primær og sekundær jevnlig. Blås alt rent med trykkluft etter 3-4000km og ta det i fra hverandre rundt 6000km og gjør det skikkelig rent og smør enveisclutchen med isoflex. Da varer det i evigheter og du får best mulig ytelse i alle ledd.
Jan-Børre