Å velge ny ATV for primært veibruk - valgets kvaler!

Her kan du som er ny si hei, og hilse på oss her i forumet. En grei plass og starte

Å velge ny ATV for primært veibruk - valgets kvaler!

Innlegg melluh » 20 Mai 2010, 11:13

Hei på dere!
første innlegg fra undertegnede - har planer om å bli eier av ATV asap!

27 år, bor i drammen, og er på utkikk etter nytt leketøy, da jeg er smålei bil.
ATV'n kommer til å bli brukt primært vei/grus, men det blir garantert herjing i skogen også. hvite skilter er et must, samt reg. for 2.

for å ta tittelen først - polaris predator 500 vs yamaha raptor 660/700. fått inntrykk av at begge er gode til mitt bruk, og relativt driftssikre maskiner som begge har godt med krefter. jeg ender opp nok opp med senk og gatedekk/semi gatedekk.
har begge modellene manuelt gir?
er begge regga for 2?

Hvilken ville du valgt? budsjettet er ikke satt - moroa koster pluss minus 100K uansett virker det som...og jeg vurderer ny/demo for å slippe noe som er brukt opp...

fyr løs - gjerne tips til alternativer også! kanskje KTM kan være noe...?
på forhånd takk
Thomas
Sist endret av melluh den 25 Mai 2010, 09:27, endret 1 gang
melluh
150ccm

Re: Å velge mellom polaris predator 500 og yamaha raptor 660

Innlegg smaug » 20 Mai 2010, 11:52

Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg melluh » 20 Mai 2010, 12:02

melluh
150ccm

Innlegg melluh » 20 Mai 2010, 12:24

et annet tema er hvorvidt 450 krever mer vedlikehold enn f eks 700?
og om evt 450 er egnet til en del veikjøring, eller om man må jage konstant på maks turtall?
melluh
150ccm

Innlegg smaug » 20 Mai 2010, 20:20

Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg melluh » 20 Mai 2010, 20:45

dette med uavhengig fjøring er jo absolutt et pluss - hvordan senker man denne ATV'n kontra de med stiv aksel?

det ejg tenker mest på nå, er holdbarheten til 450ccm kontra 525 kontra 700 med tanke på bruken min.
etter å ha lest litt rundt virker det unisont som om mest mulig kubikk=gunstigst for veibruk, og gir ikke minst holdbarhet.
så hvor mye bedre er motoren på yamaha raptor 700 sammenlignet med polaris predator 525??

mange spørsmål og litt usikkerhet fra min side, men flott at dere tar dere bryderiet med å "ro meg til land" :)
melluh
150ccm

Innlegg Wikingen » 21 Mai 2010, 01:25

Først og fremst: VELKOMMEN til et glimrende forum!!! [oh yes]

Må bare si meg enig med Smaug, her.
Kombinasjonen Polaris og KTM er rått og morsomt!! [oh yes]
Uavhengig fjæring bak senker du enkelt ved å justere/bytte dempere og/eller fjærene utenpå demperne. Egentlig samme som på de med stiv aksel bak, men da må du bare jobbe med en stykk demper/Coilover.
Kubikk i de klassene du vurderer, er det vel ikke mye som skiller på dette med service osv. Dette er mer bruker-relatert enn kubikk-relatert.
Hvem er best av Yamaha og KTM? Ja, her får du nok bortimot like mange svar som det er forumbrukere her inne [grøntsmil] .
La meg si det sånn at en Yamaha kjører du greit 12- 15 år, mens KTM kjører du 10- 13 år.
Tror egentlig ikke dette er noe å bekymre seg om, men det er sikkert flere her inne som har lengre erfaring med dette enn meg, og som kan gi deg et bedre svar.
Eneste som muligens, og jeg understreker muligens, kan være "en greie" med KTM generellt er at deler kan ta noe mer tid å få tak i enn tilsvarende til Yamaha.
Dette har jeg fra 2-hjuls-cross-verdenen, og tviler vel egentlig at dette er noe problem på en maskin som er produsert av Polaris.

Lykke til i valget!!! Morro får du det uansett valg!! [grøntsmil] [oh yes] [grøntsmil]

Mvh
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
For øyeblikket uten ATV....
Wikingen
800EFI

Innlegg melluh » 21 Mai 2010, 07:06

takker så mye! :) virker som om kunnskapsnivået er høyt og ildsjelene mange, her inne!

så det du sier er at jeg ikke burde se meg blind på kubikk - at det vil innebære samme hyppige oljeskift, ventiljustering etc uansett?
og om vi i tillegg går fra at man oppnår omtrent samme prestasjoner så blir valgmulighetene enda større..!

Jeg har kikka såvidt på access 450 med veioppsett - noen erfaringer eller synspunkter her?
eller hva med suzuki 450 LTR?

som sagt - setter stor pris på tilbakemeldinger! [oh yes]

Bilde

Bilde

Bilde
melluh
150ccm

Innlegg Wikingen » 21 Mai 2010, 10:01

Nei, jeg ville nok ikke sett meg blind på kubikk. Oljeskift og generellt motorettersyn bør uansett være likt på alle typer maskiner i dette segmentet.
Alle maskinene du har sett på ligger jo, i utgangspunktet, i området 50HK +/- med muligheter for trimming, om jeg ikke husker mye feil.
Dreiemomentet vil nok variere litt, da større kubikk ofte medfører bedre moment ut på bakaksel.

Det eneste som jeg ville tatt med i betraktningen er annenhåndsverdien, noe som vel egentlig også er rimelig likt på de 4 du nevner. Husk også at mer kubikk oftest betyr mer forbruk.

Jeg vil vel anbefale deg å kikke litt, og la magefølelsen bestemme. [oh yes]

Lykke til!
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
Wikingen
800EFI

Innlegg melluh » 21 Mai 2010, 10:29

magefølelsen så langt tilsier litt suzuki faktisk - disse ser relativt brede ut orginalt (eller er synet bedratt??) og jeg liker den generelle framtoningen. innbiller meg at det er mye options å få kjøpt (?) samt at det er et velrenomert merke, det også.

som det nevnes må det nok kikkes, og testes og da er neste spørsmål - seriøse og gode forhandlere i nærheten av drammen? de lokale her har ikke imponert meg så langt, men det er mulig jeg fikk dårlig førsteinntrykk der jeg hastet innom...
melluh
150ccm

Innlegg smaug » 21 Mai 2010, 11:13

Se om du finner en forhandler som har maskinene du snakker om og sitt i det minste på dem men helst prøvekjør. Hadde jeg ikke kjøpt Outlanderen hadde jeg garantert kjøpt Outlaw 525 pga størrelsen. Meg bekjent så er alle disse maskinene like brede fordi de oppfylle visse krav som slike maskiner har innen race. Mener å huske at alle er 46" bred elns . Bredding gjøres på samme måte som med alle andre maskiner. Bredere felger og/eller annet innpress. Jeg hadde også følt meg mye mer komfortabel med et IRS understell bak kontra svingarm og aksler som stikker ut på siden. Outlawen har også en mye høyere bakkeklaring pga IRS'en. Hvor mye som er Polaris i Outlaw'en kan sikkert diskuteres men at det finnes sinnsykt mye snacks å få kjøpt til de, trenger du ikke å være redd for.
http://www.polarisindustries.com/en-us/ ... ories.aspx

Kubikk betyr i grunn ikke noe for driftsikkerheten. Motorkonstruksjon betyr alt og alle disse motortypene krever mer vedlikehold enn hva en Rotax V-twin 500 feks. Angående Yamahas motor i denne klassen har jeg inntrykk av at de er ikke i samme klasse som hva som er i MC osv. Veldig mange over dammen bytter de ut med en Rotax 800 på Rhinoene.
Jan-Børre
Brukerens avatar
smaug
ATV Guru

Stolt fører av:

Innlegg melluh » 21 Mai 2010, 16:49

cross nede i larvik har en del kjøretøy inne - hvordan er KTM 525?
har forøvrig lest litt om vekslende erfaringer med cross (larvik sykkelsenter)...

http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=20882134
denne ligger på rett under 110K ny - hvordan er den sammenlignet med de øvrige nevnt?

hvor kan jeg få kjøpt enten KTM 525 eller polaris predator 525 med samme motor som KTM? finnes det forhandlere på østlandet??
melluh
150ccm

Re: Å velge ny ATV for primært veibruk - valgets kvaler!

Innlegg melluh » 25 Mai 2010, 09:30

access 450 er ikke tilgjengelig før uti juli - de neste partiene var allerede forhåndsutsolgt, og jeg vet ikke om tolmodigheten er såpass god...
melluh
150ccm

Innlegg melluh » 25 Mai 2010, 20:32

eller det vil si at jeg muligens har klart å spore opp en access supermotard hvit!!

folkens - noen siste innvendinger eller tips!? om ikke går jeg for den.... HJELP! [WHAT]
melluh
150ccm

Innlegg Wikingen » 26 Mai 2010, 02:38

Løp og kjøp! [oh yes]
Har tilbragt kvelden med å skru sammen en Access 450 Warrior, vanlig quad-utgave og ikke supermotard.
Rett og slett nydelig å skru på! Bare kos!
Gi meg et pip om du trenger hjelp til av-plombifisering [grøntsmil]

Mvh
Bilde
Roy I. Hernes, Andebu.
Wikingen
800EFI

Neste

Gå til For nybegynnere

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester