Fjernstyrt vinkelinnstilling til brøyteskjær

DS, Renegade, Outlander...

Fjernstyrt vinkelinnstilling til brøyteskjær

Innlegg Mæjus » 01 Okt 2011, 14:40

Hei folkens. Tenkte jeg skulle gjøre meg klar for vinteren som ikke er langt unna [oh yes] Å da lurte jeg på om det er noen av dere som har gått til innkjøp av denne såkalte "fjernstyrt vinkelinnstilling" (som sikkert har et enklere ord på engelsk?)

Finnes på side 35 i PAC katalogen.
http://www.watersupply.no/Customers/wat ... 009_no.pdf

Isåfall, hvordan funker den, og er den brukbar? Er denne montert slik at man må kjøre over linken inn til skjæret ved påkobling, eller har man mulighet til å koble den av?

Har sittet å fundert på om jeg skal prøve å lage en løsning selv der jeg bruker enden av ett sykkelstyre med en bremse hendel og bremse/gir wire. Når man klemmer inn hendelen frigjøres skjæret for å kunne roteres. Håndtaket skal monteres slik at når man vipper den til en av sidene, så går skjæret samme vei. Hele denne kontrollen tenkte jeg å montere med speilfeste fra biltema for 7/8" rør, slik at man bare trenger å løsne to 5mm umbrakoskruer når man skal koble fra skjæret.
Hva tror dere?
Mvh Marius

09 Can-am Outlander MAX XT 500
Mæjus
450R

Stolt fører av:

Re: Fjernstyrt vinkelinnstilling til brøyteskjær

Innlegg BPG67 » 01 Okt 2011, 21:57

Burde funke fint det da, og så er det jo en billig løsning, tenkte jeg skal gjøre noe med dette i vinter jeg også, blir fort mange turer av og på atvn for og justere skjæret, ta bilder og legg ut til oss da og la oss få høre hvordan det ble, lykke til :o)))
BPG67
50ccm

Stolt fører av:

Innlegg Mæjus » 02 Okt 2011, 08:56

Ja vet enda ikke om det funker, men skal ihvertfall prøve [oh yes] Er ikke sikker på om det blir så veldig billig da muligens Biltema ikke har rette kontroll kablene. De må jo være av en viss lengde. Å i værste fall så får jeg ta meg en tur på Maritim å handle meg noen kontroll kabler der, selv om de er litt stive.

Noen som har bilder av Can-Am sin løsning?

Noen her som har Quick release festet til skyveramma? Fornøyd med denne løsningen? kan denne støtten som er under vippes opp slik at den ikke tar nedi når man kjører?
Mvh Marius

Mæjus
450R

Stolt fører av:

Innlegg Svenskefaen » 04 Okt 2011, 13:02

Jeg såg denne på youtube og har bygget meg en slik.
Vedlegg
DSC05014.jpg
Svenskefaen
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg Svenskefaen » 04 Okt 2011, 13:04

Forresten, bildet og videon er fra samme. Jeg kan legge ut bilder av min når jeg har tatt dei
Svenskefaen
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg Mæjus » 04 Okt 2011, 14:03

Den der var bare helt genial! Hvorfor tenkte ikke jeg på den [neinei] Har jo en billig vinsj liggende heime som ikke duger til så mye, men holder mer enn nok til detta [smiil] Takker så mye Svenskefaen [oh yes] Får ikke videoen til å funke men... har du link?

Men ikke for å virke vrang, men har fortsatt lyst å se om jeg får til den løsningen jeg tenkte på, da jeg (forhåpentligvis) slipper å legge opp noe mer elektrisk da det allerede er nok [smiil]
Uansett så har jeg en løsning å gå til hvis ikke min ide funker [oh yes] Har regnet litt på det og vil ikke koste mer en maks 600kr for den løsningen min. uansett er det billig i forhold til en Warn Power Pivot.
Mvh Marius

Mæjus
450R

Stolt fører av:

Innlegg Svenskefaen » 04 Okt 2011, 15:02

Jeg hade osså en vinsj liggende så det blei på en måte en billig løsning.
http://www.youtube.com/watch?v=iloafTIT ... r_embedded
Svenskefaen
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg Mæjus » 04 Okt 2011, 18:32

Nice!Her komemr litt spørsmål [oh yes]
1: Men hadde det kansje vært en idè å hatt en form for en vegg i midten av trommelen for å slippe at tauet kommer over til det andre og gnager?

2:Har du en hurtig kobling på ledningene? eventuelt hvor kjøpte du denne? må vel ha en 4 polet kontakt?

3:Låsen bruker du ikke, da vinsjen selv klarer å holde skjæret i den stillingen det er satt til?

4: Er det vinsj med brems?
Min vinsj er en slik billig vinsj som sagt og uten brems. Denne har jeg brukt på en båt henger og klarer å trekke 900kg, men selv med en belasting på 5-700 så slipper den litt wire ut etter an den blir stoppet. men tviler på at den vil gi så mye etter ved å bruke den på brøyting.

Ser forresten at du har extention på skyve ramma, dette er noe jeg ikke har, å derfor vil nok det by på litt problemer når man heiser skjæret?
Mvh Marius

Mæjus
450R

Stolt fører av:

Innlegg Svenskefaen » 04 Okt 2011, 19:32

Jeg brukte blå 3-fas kontakt. den har 4 pinner.
Bruker ikke låsen nei, trur ikke du trenger lås. Der blir ikke slakk i wire. Dom er rullet opp på trommelen kvar sin vei og motvirker hverandre.
Du må ha strekkfisker for å etterstramme når du prøvekjører. Wiren ser ut til å ligge på plass på trommelen så trur ikke du trenger en vegg/skive mellom.
Det er ikke mit skjær på bildet. Det er bilder på det jeg etterlignet. Skal ta noen bilder å legge ut i morga.
Svenskefaen
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg Mæjus » 04 Okt 2011, 20:06

Aha. okey, ja d var jo heller ikke dumt [oh yes]
Men har du forlenga skyveramma?
Mvh Marius

Mæjus
450R

Stolt fører av:

Innlegg Svenskefaen » 04 Okt 2011, 20:31

Ja, fordi jeg bruker belter. Men vinsjen er uansett oppunder og der er kanskje litt trangt, men det går an å heise høyt nok.
Uansett så trenger den å testes ut i "real life" Men håper der ikke kommer snø helt enda:-)
Svenskefaen
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg Mæjus » 04 Okt 2011, 20:40

Okey. men ser frem til bilder. ta i alle mulige vinkler av løsninger og klaringer [oh yes]
Ja enig med deg der. har altfor mye jeg må gjøre før snøen kommer, så ønsker den ikke velkommen helt riktig enda:)
Mvh Marius

Mæjus
450R

Stolt fører av:

Innlegg Svenskefaen » 07 Okt 2011, 15:59

Svenskefaen
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg Svenskefaen » 11 Okt 2011, 15:54

Nå er den ferdig. Håper den holder.
Vedlegg
IMG043.jpg
Svenskefaen
150ccm

Stolt fører av:

Innlegg Mæjus » 13 Okt 2011, 01:52

Nice. Ble jekli bra! Har lyst å gjøre det samme selv, men føler jeg er nødt å ha den vandringen skjæret allerede har oppover. vil stadig vekk ta borti, da bakkene jeg brøyter her i gata er av noe ulendt terreng. Men kan jo som sagt alltids forlenge draget da [oh yes]

Har fått laga ferdig første utgave av ideen min, og fått testa den ut. den funker, men er noe hard, pga arm/moment. Har brukt biltemas wire for å åpne pansere. disse er jo egentlig bare ståltråd med plasthylse, så de skaper jo en del motstand bare dem. lurte på å ga for gir/gass kabler til båt, men disse har bare en vandring på 90mm som er litt lite i frhold til hva e trenger. Noen som har noen bra tips til wire med hylse som kan brukes?
Lagde alt av braketter og div i alminium, men dette var for mykt. Så nå har e handla inn litt stål i stede [oh yes] Har ikke fått tatt så mye bilder av slutt produktet, men skal få lagt ut noen så fort e får tatt noe [vente]
Mvh Marius

Mæjus
450R

Stolt fører av:

Neste

Gå til CAN-AM

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester